Oude trap uit (denkelijk es) gezandstraald (mislukt) wat nu ?

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Beste,

Wij hebben onze oude (+- 100 jaar) trap laten zandstralen.
We hebben hiervoor gekozen omdat er meerdere lage verf op zaten, waaronder ook loodverf.
De trap is voor 95% kaal maar is ENORM ruw geworden, er zijn krassen van +- 3 mm in de trap.
Ook zijn er overal donkere vlekken, het lijkt wel "vuil" te zijn.

De krassen:
Ik krijg ze er met een bosch pex 300 korrel 40 zelf niet uit, ook met korrel 80 geprobeerd.
Gebruikt ik het verkeerde materiaal ?
De trap hoeft niet perfect te worden, hij is 100j en heeft sowieso al veel schade, ook best wat houtwormen gehad.

De vlekken:
Dit stoort me eigelijk nog meer dan het extreem ruwe oppervlak, het lijkt wel of schuren totaal geen effect heeft..
Wat zijn men opties hiervoor ?

De trap vervangen willen we sowieso niet, hij hoort bij het mooie oude herenhuis.. (financieel zou dit ook niet gaan..)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen ?

Mvg
Niels De Saedelaer
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hebben ze het gezandstraald of hebben ze het "gegomd" ... best navragen indien je het niet zeker weet.
Het kan namelijk zijn dat ze gegomd hebben en dat is niet geschikt voor hout.

Anderzijds is het ook mogelijk dat ze een machine gebruikt hebben die ook voor metaal is gebruikt waardoor er stukjes metaal nog zijn meegekomen
wat dan voor donkere bruine roestige vlekken kan zorgen in je hout.
 

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Hebben ze het gezandstraald of hebben ze het "gegomd" ... best navragen indien je het niet zeker weet.
Het kan namelijk zijn dat ze gegomd hebben en dat is niet geschikt voor hout.

Anderzijds is het ook mogelijk dat ze een machine gebruikt hebben die ook voor metaal is gebruikt waardoor er stukjes metaal nog zijn meegekomen
wat dan voor donkere bruine roestige vlekken kan zorgen in je hout.

het zal wel zandstralen geweest zijn.. hij had een grote compressor op een aanhangwagen mee en heel het huis lag volg met fijn wit zand.
Dit was een vriend van men vader die normaal gevels doet maar ook al enkele trappen heeft gedaan, ik heb met goed vertrouwen men vader gevolgd...:confused:
De vlekken zijn "zwart/grijs"

Bedankt alvast !!!
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Op gevels wordt er bijzonder veel gewerkt met gummen .... :rolleyes: dus best mogelijk.

Zijn het van die grijsachtige watervlekken zoals hieronder op foto ?
Indien ja , dan vermoed ik dat die er al inzaten voor het stralen ? Of niet op gelet. In elk geval ... ik denk niet dat je dit er nog uit zal krijgen (is mij thans nooit gelukt met eiken parket)

vlekken.jpg
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
PS, misschien dat de mensen die hier ervaring hebben met meubelrestaurtie wel methodes kennen met logen/bleken ... maar daar kan ik je helaas niet mee helpen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Er staat mij iets voor dat je zulke vlekken kan verwijderen met oxaalzuur. Ben niet zeker. Heb er zelf geen ervaring mee. Denk dat het goedje giftig is.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Oxaalzuur of ontweringsmiddel misschien eens proberen,
dat werkt zeker op eik, maar es, geen idee.

3 mm diep zeg je, ik heb onze eiken trap ook laten stralen, stralen is heeeel gevaarlijk voor je hout.

Der zitten plekken tussen die heel moeilijk los komen, andere smelten als boter, dus als je iemand zo een oude trap laat stralen, dan moet je iemand nemen die veel ervaring heeft,
maar goed, je zit nu met tot 3 mm diepe groeven.

Bij stralen wordt al het zachte hout weggeblazen, wat blijft staan zijn de harde delen.
Natuurlijk ga je die niet effe makkelijk kunnen wegschuren, anders waren ze weggestraald.
Bij ons zijn de diepste gleuven nog geen 1 mm diep, dus 3 is inderdaad wel heel veel.

Het straalmiddel dan; blijkbaar gebruiken ze tegenwoordig iv zand een soort aluminium, kleur is ook wit, heeft het nadeel dat het heel goed verwijdered moet worden, dus sotfzuigen, stofzuigen, stofzuigen eer je er met water aankomt.

Zaten die vuile vlekken er al in direct bij het stralen, of pas na een keer poetsen?
Zou wel eens een soortoxidatie kunnen zijn.

Ik zou ontweringsmiddel eens proberen, er bestaat ook een poetsmiddel voor tuinhout, werkt ook redellijk goed.

Maar die diepe groeven, ik vrees dat je daar weinig aan kan doen.

Veel geluk ermee..
 

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Alvast bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik ga vanavond Waterstofperoxide halen bij de apotheker, dit zal puur zijn. (advies voor verdunning ??)
Het resultaat laat ik weten !

Bedankt
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik betwijfel of dit gaat werken. Vlekken verwijderen door bleken? Dat resulteert er waarschijnlijk in dat de vlekken worden vervangen door anders ogende vlekken. En het probleem van het ruw oppervlak wordt er niet mee opgelost.

Ik denk dat Jaap het beste advies gaf. Demonteren en toplaag wegschaven en bekleden met nieuwe es. Maar het is wel ingrijpend. En bedenk dat succes af hangt van wat je verwacht. Ik bedoel: vlekken vervangen door andere, minder storende vlekken kan ook als een succes worden beschouwd. En een beetje ruw oppervlak kun je aan wennen.
 

tuoh

Oud hout
Gezandstraald hout opnieuw een glad oppervlak geven is quasi onmogelijk. De enige manier is inderdaad de boel demonteren en opnieuw stuk per stuk schaven. Meestal is dat geen oplossing, dan moet er maar een nieuw jasje overheen. Bij het stralen word het oppervlak van het hout gewoon kapot geslagen, het is één een al verwoesting, dat is met schuren niet (meer) te verhelpen.

Er zijn wel houtsparende manieren van stralen, maar daar is het hier te laat voor. De vlekken komen van het stralen, de hoge druk blaast het stof in de houtporiën, daar gaat oxaalzuur niet veel aan kunnen doen. Gewoon afspoelen met veel water gaat vermoedelijk een beter resultaat geven, maar het is niet altijd mogelijk om dit toe te passen, klote dus.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Metabo heeft een lakfrees voor o.a. het egaliseren van trappen. Ik heb er wel eens hanebalken mee gevlakt. Ging perfect. Ook verf verwijderen van mdf deuren ging er prima mee. Simpel gezegd is het een haakseslijper met hm. wisselmesjes. De diepte is per tiende in te stellen.
 

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Metabo heeft een lakfrees voor o.a. het egaliseren van trappen. Ik heb er wel eens hanebalken mee gevlakt. Ging perfect. Ook verf verwijderen van mdf deuren ging er prima mee. Simpel gezegd is het een haakseslijper met hm. wisselmesjes. De diepte is per tiende in te stellen.

Dit lijkt wel de perfecte oplossing !?! De hoekjes zullen wel moeilijk blijven..
Maar.. 300 euro is wel prijzig voor éénmalig gebruik.

hmmmm
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Super tip van Wim, maar nu aub wel foto's plaatsen hoe je het gedaan hebt en het resultaat!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.