Schroeven in MDF (ivm bouw freestafel)

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Even een vraag met betrekking op de bouw van de freestafel. Het blad heb ik gemaakt van 18mm MDF compleet beplakt met Formica.
Nu ben ik op een punt aangekomen dat ik de freesopstelling kan bevestigen, zegmaar ophangen onder het blad. Gezien het feit dat deze kantelbaar is komt het gewicht (6kg) aan 2 scharnieren te hangen die ik dan dus weer aan de 18mm MDF plaat vast moet maken. Per scharnier gaan er 3 schroeven in het MDF.

Is het verstandig om dit gewoon vast te schroeven? Hetzij met of zonder voorboren. Of zou ik tussen het Formica en de scharnier ook nog constructielijm moeten gebruiken?

Er komen natuurlijk wel krachten op te staan en zie het liever niet gebeuren dat de schroeven als het ware uit het MDF scheuren als de frees teveel zijdelings belast wordt.

Eventueel zou ik ook nog een strook vurenhout kunnen infrezen in de MDF plaat, die in de MDF plaat vast lijmen om dan vervolgens in die vurenhouten lat de boel vast te schroeven, maar deze laatste optie gebruik ik liever niet als het niet nodig is.

Graag zou ik wel eens willen weten hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik weet nu al wel dat ik beter gelijk had kunnen gaan voor multiplex blad om gelijk van dit gezeur af geweest te zijn maar daar dacht ik toen nog niet bij na.
Achteraf.....:rolleyes:
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zou er bijvoorbeeld niet een M5/6 boutje compleet doorheen willen met een moertje aan de andere kant?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Gewoon moer en bout. Desnoods twee strookjes in metaal om de druk wat te spreiden. Kun je veel harder aanspannen.Bij schroeven in MDF altijd voorboren, of speciale MDF schroeven gebruiken.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik heb ook zo'n tafeltje.

Ik heb in het MDF ronde gaatjes gefreesd, zo'n 4 mm diep, aande boevnzijde.

Het gat is groot genoeg om een bout M6 door te laten, zo eentje met een halfronde platte kop.

Aan de andere kant gebruik ik vlinder moeren.

Rechtsrteeks een schoref in het MDF zal niet lang houden.

Een truuk is om gewoon een houten plug in te boren.

Je boort een gat van 10mm op de plek waar je schroef komt,

neem een houten plug van 10, lijm die in het gat. dan schoref je nadien je schoref in die plug.

Veel sterker dan in MDF.


Maar ondertussen heb ik mijn freesbankje aangepast naar nog iets handiger, vind ik.

Mijn freestafeltje is ongveer 60 cm * 100 cm.

In het midden heb ik een gat van 19 cm c 29 cm gemaaklt, vierkant,

dan heb ik rond dat gat met de frees aan inkeping gefreesd van 20 x 30 cm, diepte 8mm.

Vervolgens heb ik van MDF 8 mm een plankje gemaakt van 20*30 cm, en de frees op dat plankje bevestigd.

Nu kan ik mijn frees gewoon onderste boven in da gat leggen, en ik heb mijn instant freestafel.

En ik kan zelfs de frees nog altijd met de hand gebruiken, want dat plankje van 20*30 cm is niet te groot om te hanteren.

Vanwaar komt die 20 op 30; de breedte van de frees is 28 cm, dat is gemeten van handvat tot handvat,

de breedte in de andere richting is 18 cm.

Ze past dus maw netjes door dat gat van 19*29 cm.

Voordeel is dat ik mijn freestafel ook als werkbankje kan gebruiken, ik haal de frees eruit, en leg een gewoon plankje van 8 dik, 20 op 30 in het gat.


Zeer handig, en werkt zeer snel.

Jij hebt een kantelende werkbank, dan zal dit truukje misschien niet kunnen.
Die
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik zie een paar tikfoutjes, maar alles is heel leesbaar hoor. Enige wat me opvalt is dat je onder elke zin een blanco regel plaatst. Je tekst in paragrafen gieten is net iets handiger :)
 

galactor

Nieuw lid
20 jan 2014
11
0
En met een losse dunne plaat steekt het bitje ook verder boven het werkblad uit. Kan je ook dikkere werkstukken frezen.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Die losse inlegplaat ben ik sowieso van plan. De houten plaat is 18mm, de inlegplaat 6mm. Ik wil de bouten/schroeven om de opstelling vast te zetten aan de bovenkant van het blad niet terug zien dus ik die wel wat in het idee van Bartg met de houten pluggen. Die boor ik dan niet helemaal door, de pluggen vast klemmen met lekker veel lijm ertussen om ze goed te verankeren om dan daar weer in te kunnen schroeven.
Allen bedankt voor het meedenken, super zo'n forum! :D
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Lekker veel lijm gaat je meer nadelen opleveren als voordeel. Met een pas gemaakte deuvel of plug heb je niet veel lijm nodig ;) Daarbij is het voordeel dat als je er een schroef in draait, dat je plug ietwat uitzet en zich nog strakker fixeert, wel even voorboren zodat je schroef betere grip heeft en niet naar een weg hoeft te zoeken.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
door en door schroeven, zoals genoemd, wordt veel steviger dan houten pluggen in het mdf denk ik. ik zou dat toch zeker overwegen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.