Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Lintzaag strakspannen

Beste forum leden ik ben in het bezit van een lintzaagmachine waarin een houtzaag is geplaatst met een breedte van 12 mm
    en een lengte van 2240 mm.

Na het zagen dus op het einde van de dag ontspan ik de zaag nu is mijn vraag weet iemand een handig hulp middel om de zaag op juiste spanning te krijgen.
    Sommige onder ons zeggen als je de zaag na het spannen met 1 vinger nog 6 mm naar links kan drukken is de spanning goed maar lijkt mij geen betrouwbare methode.

Dus wie kan mij en wellicht andere houtbewerkers die een lintzaag hebben zonder automatische spaninrichting van een handig hulpmiddel voorzien.

Dank
    Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Simon

Welk merk heb je van lintzaagmachine?
    Bij ons op het werk ontspannen wij het lint nooit, en nee na 40 jaar nog steeds geen problemen

Bert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert1991 Bekijk Berichten
    Simon

Welk merk heb je van lintzaagmachine?
    Bij ons op het werk ontspannen wij het lint nooit, en nee na 40 jaar nog steeds geen problemen

Bert
    Beste Bert
    Ik heb een HBM 350 waar ik zeer tevreden over ben ,maar zaag spannen is voor mij een probleem.

http://www.baptist.nl/uploads/bijlag...definitief.pdf
    Dit is een PDF file van Baptist waar je een en ander over het afstellen van een lintzaag kan lezen. Op mijn oude lintzaag had ik nadat de juiste spanning was gevonden een tape geplakt met daarop streepjes. Na het ontspannen van de zaag, kon ik zo weer de juiste stand terug vinden.
    Vr.gr. Nico Oosthoek.
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Als de zaag uitrekt (wat over een periode vast gebeurd) is dat niet zo nauwkeurig, maar das mijn idee.

Matthias Wandel heeft er ook een artikeltje aan gewijd, zie link.

Matthias Wandel - Blade tension

Forum Rechten