Salontafel in Es

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Daar onze zoon nogal graag de huidige salontafel sloopt - een veredeld stuk karton uit de IKEA - zochten we al een tijdje een nieuwe salontafel.

Vereisten zijn: erg stevig, stabiel, geen hoeken en massief hout zodat niet het kleinste krasje een lelijke plek wordt.

Ik had al even contact gehad met Rick voor wat mooi hout, en nadien ook met een houtverzager hier uit de buurt. Maar toen kwam Martin van der Wilt hier op het forum met dat prachtige stuk Es voorbij en die kans kon ik niet laten schieten.

Dus vorige week ben ik "even" op en af naar Utrecht gereden (240km enkeltje) en kwam ik thuis met de aanwinsten.

Het grootste stuk van zo'n 1m50 bij 60cm (zien jullie ook een slanke dame zonder hoofd?):
IMG_1769.jpg

Verder nog een mooi stukje voor de middenbalk en wat stukken voor de poten:
IMG_1772.jpg

Een uurtje tekenen en puzzelen wat het nu eindelijk moest worden, en dit resultaat uit sketchup:
tafel.jpg


Dan afgetekend op het hout en vervolgens aan de slag met beperkte tools: een cirkelzaag (Groene Bosch), mijn "TopCraft" bovenfrees uit de Aldi die ik ooit 2de hands heb overgenomen en wat lijmklemmen uit de aldi. Ik heb mijn freesjes tot het uiterste moeten drijven, maar al bij al ging dat nog best vlot. Een freesgang of 6-7 per kant en we zijn er door.

Niet slecht voor 5cm dikke Es, wat naar ik begrijp toch best een stevige houtsoort is.

IMG_1778.jpg

Nu komt het lastigste stuk: het blad en alle stukken voor de poten vlakken.
Daarna werk ik de randen van het blad af met een afrondfreesje zodat ook de boven- en onderrand van de tafel geen scherpe randen meer hebben een peuter-proof zijn.

Ik wilde de poten gaan bevestigen door ze 1cm te verzinken in het blad en vervolgens aan de binnenzijde tussen de poten telkens een hoekijzertje verzinken in zowel de poot als het blad. Op die manier zit alles mechanisch verankerd zonder lijm en zou het hout nog moeten kunnen werken lijkt me?

De middenbalk wil ik vervolgens ook 1cm gaan verzinken in de poten en dan langs de buitenzijde vastzetten met 2 houtdraadbouten met flenskop per kant:
F010201186.jpg


Dit voornamelijk omdat ik dat soort bouten als afwerking gewoon graag zie :-D

Uiteraard hoor ik het graag als ik hier grondige fouten tegen de kunst maak. Ik bouw alles tot nog toe op logisch verstand en "trial and error", gezien ik nooit scholing heb gehad in houtbewerken.

Martin, nogmaals bedankt voor het prachtig stuk essen en de gezellige babbel! Uit het stukje kastanje heb ik ondertussen al een mooi kaarsenhoudertje gedraaid waar vrouwlief erg blij mee was :)

PS: ik heb ook nog wat foto's van tijdens het proces, maar gezien mijn telefoon weer vervelend doet zijn die voor later.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een prachtig stuk hout, persoonlijk zou ik de vorm van de vrouw (al dan niet verbrand) in de tafel houden. Het is nu een prachtige wilde tekening die gevangen zit in de nieuwe vorm. Maar ik loop op de zaak vooruit, ik wacht het eindresultaat even af.

jaap
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik twijfel nog steeds welke zijde ik als bovenkant ga gebruiken. De zijde die nu boven ligt heeft een prachtig wilde tekening, maar wel een stukje harthout aan 1 kant wat behoorlijk zacht is. De onderzijde heeft een egalere tekening (wat mijn vrouw wel leuk vindt) maar anderzijds ook wat gaatjes (van de freeshulp) en ook wat scheuren.

Heeft er misschien iemand een goede tip voor de afwerking? Ik wil eigenlijk het hout graag iets donkerder beitsen maar zonder de tekening te verliezen, en dan afwerken met een harde hoogglans lak die een beschermlaag vormt. Maar er zijn zoveel beitsen en lakken op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik overweeg inderdaad om het zachte deel op te vullen of te harden met epoxy of polyester. Eventueel meng ik door die hars wat poeder van het schuren/zagen en zelf een drupje beits zodat het allemaal dezelfde kleur heeft.

Sowieso wil ik lakken als afwerking, ivm slijtvastheid. Met een peuter van 22 maanden in huis moet alles slijtvast zijn ;-)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....Da;'s een enorm gaaf stuk hout !! Ik zou het ,meest getekende deel in het zicht houden... Het was ook wel mooi geweest om de plaat gewoon zo te laten....paar grove poten eronder....
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Wow....Da;'s een enorm gaaf stuk hout !! Ik zou het ,meest getekende deel in het zicht houden... Het was ook wel mooi geweest om de plaat gewoon zo te laten....paar grove poten eronder....

Heb ik ook overwogen, maar dat zag vrouwlief zo niet zitten. Paste ook niet echt in de woonkamer gezien het origineel stuk hout ongeveer 190 lang was :p (op de eerste foto is er al 40cm af om een poot te worden)

Succes met de verdere bouw, ik vind het blad al spektaculair mooi :)

Dat is het leuke aan zo'n prachtig stuk hout, zelfs als ik de tafel behoorlijk lelijk maak, blijft het spectaculair mooi hout!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Da's toch ook kunst, nietwaar?

Ik heb net bericht gekregen van de lokale houthandel dat ze mij niet kunnen helpen met het vlakken. Aangezien ik geen schaven heb en niet wil leren schaven op dit stuk hout, ga ik voor een alternatief: een router planing jig.

Kort gezegd: de hele plaat stabiel leggen op zo'n manier dat de bovenzijde in het vlak ligt dat ik hebben wil, en dan met de bovenfrees op een slede het geheel frezen tot hij vlak is.

Iets in deze stijl dus:
img_9787.jpg


De nodige balken, mdf en OSB om dit te bouwen heb ik nog wel in huis, alleen een brede frees heb ik nog nodig want met een 8mm diameter freesje gaat dit echt jaren duren :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de afwerking zou je kunnen experimenteren op een reststukje; het hele hout donkerder beitsen (beetje experimenteren hoe donker) en dan weer wegschuren tot het lichte hout weer licht is. De donkere stukken zullen profiteren van de opname van de beits en wat beter uitkomen. Hetzelfde doe je ook bij gestreept esdoorn etc. Je kunt ook b.v. een sandingsealer (iets voor de vertaalafdeling ;) ) meestal schellak in een donkere variant gebruiken en deels weer wegschuren. Het hangt een beetje van het hout af en wat je wilt bereiken. Die Rustins werkt wel goed, maar voor een echt kleurloze lak zou ik hoogglans watergedragen parketlak gebruiken. Kun je om de 2 uur een laag aanbrengen. De eerste 2 of 3 lagen niet schuren en daarna een keer opschuren en nog 1 of 2 keer lakken. Dit eventueel (schuren en lakken) herhalen tot alle oneffenheden gevuld zijn. Daarna vlak schuren en schuren tot aan 1000 of 1500 en polijsten met de poetsschijf en en b.v. een autolak poetsmiddel. Dit kun je ook met gekleurde lak (verf) doen. Als je het goed doet krijg je een prachtige spiegelgladde toplaag.


jaap
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Zoals beloofd nog wat foto's van het rondfrezen, beter laat dan nooit.







Komend weekend eens mijn router planing jig in elkaar steken en verder werken.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Blijkbaar toch wat veel gevergd van mijn arme bovenfrees. Na een dik uur frezen om de poten te vlakken plots geen vermogen meer en op enkele ogenblikken stopte de frees ermee.

Ik hoopte dat ie gewoon oververhit was dus heb hem een half uurtje rust gegund, maar daarna nog steeds niks. Ik vrees dus dat hij aan z'n eind gekomen is. Nuja, voor een machine van de aldi die ik 2de hands heb overgenomen voor €15 vind ik 4 jaar dienst doen best aardig.

Maar ik moet verder, dus maar gelijk op amazon.de een Bosch POF 1200 AE besteld voor €100 inclusief verzenden.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De nieuwe Bosch bovenfrees heeft ondertussen goed werk geleverd. Hoewel 200W lichter en ook een max rpm van 28.000 vs 34.000 op de oude, ben ik enorm verbaasd van het gemak waarmee deze frees door het Es ging.

Ondertussen heb ik de poten af en ook de middenbalk tussen de poten is bijna klaar. Alleen bleek bij proefmontage dat randen van de middenbalk niet haaks zijn, dus dat moet ik nog even bijwerken.
De poten zelf vind ik persoonlijk er goed gelukt. Jammer genoeg zaten er 2 best grote barsten in 1 van de poten. Deze heb ik gevuld met epoxylijm, laten uitharden en weer opgeschuurd. Het resultaat daarvan tot nogtoe is best aardig, benieuwd wat dat geeft als er lak over komt.


IMG_1814.jpg


Verder heeft vrouwlief ook de kleur van lak gekozen en ben ik begonnen met het lakken van het blad.

IMG_1820.jpg

IMG_1819.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.