Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Balk schuin doorzagen met Hammer.

Beste allemaal, waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd, maar ik vind de manier om een balk schuin te schulpen op een Hammer niet echt aantrekkelijk. Ik heb al een paar keer een balk schuin doorgezaagd, maar steeds met toegeknepen billen.
    Moeilijkheid : de zaag kantelt naar rechts en de geleider kan je alleen aan de rechterkant zetten...Als je dus een dakprofiel aan een stuk hout wil zagen moet je de geleider zo stellen dat het hout én de zaag net op de nok tegen de geleider aankomen ( of toch bijna) met als gevolg dat heel nauwkeurig werken heeeel moeilijk is. Het hout moet toch langs de geleider lopen....Het zou toch veel gemakkelijker zijn om een (langs)geleider aan de linkerkant te hebben ?
    Hoe doen de 'echte' houtbewerkers zoiets?
    gr,
    Danny

Kun je niet met lijmtangen of iets dergelijks een geleider maken aan de linkerzijde? Of zeg ik nu iets heel raars?

Waarschijnlijk is de oplossing eenvoudig.
    Optie 1: Zie je misschien over het hoofd, dat je je geleider in twee standen kunt monteren: rechtop (voor het geleiden van hogere afmetingen) en plat (voor het geleiden van plaatmateriaal bijvoorbeeld)? In de stand 'plat' heb je misschien geen last meer, temeer als je je zaagblad lager kunt zetten, maar ik weet niet of dat op jouw zaagmachine kan.
    Optie 2: Iets met lijmklemmen improviseren aan de linkerkant van het zaagblad is vermoedelijk niet wel doenlijk, en zou ik zelf ook niet aan beginnen. Veel eenvoudiger is het, om tussen je te zagen onderdeel en je geleider een extra houten balkje te leggen (strak gemachineerd op handige afmetingen) zodat je werkstuk voldoende afstand houdt van je geleider en je zaagblad niet je kostbare aluminium aan gort zaagt. Dus: Nee, je hout moet in dit geval niet langs je geleider lopen, maar langs het extra inleghoutje.

Succes, het gaat vast lukken!
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

De langsgeleider die meegeleverd wordt is niet optimaal voor de zaagtafel. Te hoog en zeker te lang. Ik heb nu een geleider gemaakt van een profiel dat gebruikt wordt voor de montage van zonnepanelen. Dit profiel is ongeveer 4 cm hoog en de maximale lengte komt net voorbij het zaagblad. Dit werkt veel gemakkelijker voor de meeste zaagklussen. Er is wel een andere geleider beschikbaar, maar hoe deze precies uitziet weet ik niet.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Athanor
    Guest
    Oh ja, de machine wordt geleverd met maar één geleider, dat is de schaafgeleider die je omzet naar de zaagtafel. Ik heb al na 2 maanden de afzonderlijke zaaggeleider met een fijnafstelling besteld. Daar werk ik eigenlijk altijd mee.

Fons

image.jpg

image.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    De langsgeleider die meegeleverd wordt is niet optimaal voor de zaagtafel. Te hoog en zeker te lang.
    Die kan je toch op zijn kant leggen waardoor hij lager is en naar voren schuiven, richting aanvoerzijde?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Kastanjeboom Bekijk Berichten
    Die kan je toch op zijn kant leggen waardoor hij lager is en naar voren schuiven, richting aanvoerzijde?
    Ja, dat kan. Maar het de aanslagkant wordt erg smal en de geleider steekt ver naar achter waardoor hij de neiging heeft te kantelen. Zoals op de foto van Fons te zien is, is de optionele geleider beter.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Ik heb de geleider die verstelbaar is, verticaal of plat. Links een geleider zetten is ook geen optie bij een opleg-roltafel van 2 meter. Een stuk hulpgeleider maken is waarschijnlijk nog de beste oplossing. In feite zijn de 'Amerikaanse' zaagmachines met hun zaagblad bijna in het midden van de tafel, links en rechts een groef én de mogelijkheid om de geleider links én rechts te plaatsen nog zo slecht niet bekeken.
    Allen bedankt om mee te denken, en Fons voor de fotos.
    gr,
    Danny

In de roltafel heb je toch ook een groef. Eventueel zou je daar mee aan de slag kunnen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Daar zou ik inderdaad iets kunnen inklemmen. Morgen nog eens rustig bekijken.....er wachten nog andere werkjes.
    gr,
    Danny

Forum Rechten