White wash tung olie

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Hallo allemaal,

kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een white wash effect te krijgen bij het gebruik van tung olie?

groeten Guido Jansen
 

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Heb je eens geprobeerd er wat poederkrijt aan toe te voegen?

Ik heb nog niets geprobeerd, maar heb binnenkort een tweede krukje af en dan is het de bedoeling om in ieder geval tung olie te gaan gebruiken. Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat je ook met tung olie een white wash effect kan krijgen, maar kon me niet meer herinneren hoe.

Als je poederkrijt zou gebruiken, lost dat dan op in de olie? Krijg je dan wittige olie of zou je juist korreltjes krijgen?

als iemand een idee heeft, ben aan het oriënteren dus alles is welkom. Houtsoort is trouwens eiken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik bedoel geen schoolbord krijtje wat je verpoederd.
Je kunt in kunstwinkels, voor benodigdheden voor kunstschilders, een krijtpigment krijgen, dit is een soort van fijnstof.
Je brengt dan de olie niet meer aan met een kwast of rollen, dan krijg je idd korrels, maar met een gepropt doekje, na de behandeling een aantal keren flink na wrijven. Na wrijven als het droog is met meubelwax.
 

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Ik heb inmiddels op houtolie.nl Het een en ander gevonden over whitewash / titaan pigmentolie en hoe je dit kan gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

groeten Guido Jansen
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Je hebt ook de 'witte' versie van de Deense (werkblad) olie (vroeger Triptrap nu WOCA). Als ik het me goed herinner zit daar oook een deel tung olie in. Werkt vooral goed bij naaldhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.