Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

White wash tung olie

Hallo allemaal,

kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een white wash effect te krijgen bij het gebruik van tung olie?

groeten Guido Jansen

Heb je eens geprobeerd er wat poederkrijt aan toe te voegen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    Heb je eens geprobeerd er wat poederkrijt aan toe te voegen?
    Ik heb nog niets geprobeerd, maar heb binnenkort een tweede krukje af en dan is het de bedoeling om in ieder geval tung olie te gaan gebruiken. Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat je ook met tung olie een white wash effect kan krijgen, maar kon me niet meer herinneren hoe.

Als je poederkrijt zou gebruiken, lost dat dan op in de olie? Krijg je dan wittige olie of zou je juist korreltjes krijgen?

als iemand een idee heeft, ben aan het oriënteren dus alles is welkom. Houtsoort is trouwens eiken.

denk niet dat krijt goed gaat oplossen in olie

Ik bedoel geen schoolbord krijtje wat je verpoederd.
    Je kunt in kunstwinkels, voor benodigdheden voor kunstschilders, een krijtpigment krijgen, dit is een soort van fijnstof.
    Je brengt dan de olie niet meer aan met een kwast of rollen, dan krijg je idd korrels, maar met een gepropt doekje, na de behandeling een aantal keren flink na wrijven. Na wrijven als het droog is met meubelwax.

Ik heb inmiddels op houtolie.nl Het een en ander gevonden over whitewash / titaan pigmentolie en hoe je dit kan gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

groeten Guido Jansen

Met zelf mengen met krijtwit,titaanwit, kalkwas, titaanwit kleurolie of anataas krijgt dus een suspensie en het is de vraag of dat een goede afwerklaag wordt en of het elkaar pakt.
    Deze middelen worden volop gebruikt bij parketvloeren.

Maar waarom zelf maken, je kunt het kant en klaar krijgen.
    http://nl.hg.eu/products/show/id/582...e_wash_vloeren

http://www.hg.eu/userfiles/files/P55...white_wash.pdf

Je hebt ook de 'witte' versie van de Deense (werkblad) olie (vroeger Triptrap nu WOCA). Als ik het me goed herinner zit daar oook een deel tung olie in. Werkt vooral goed bij naaldhout.

Er zijn heel wat merken die tungolie hebben met een witte waas

Forum Rechten