Kastje

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een tijd geleden zat ik met de vraag over het bevestigen van een regel aan een blad. Het kastje waar het blad op moest, is ondertussen af. Enkel nog het slotplaatje ontbreekt. De verbinding van de lijst doet wat er van verwacht wordt. Nu zou ik er wel voor zorgen dat het blad enkel naar achter kan werken. Nu zit de lijst in het midden vast, en kan het blad voor en achter werken. Dat is ook gebeurd waardoor er een mm verschil is tussen de profilering van de lijst en het blad.
De ronde lijst boven en onder zijn volledig met de hand gemaakt, net als de poten. Leuke dingen om te maken!
Het hout is donker gemaakt met een mengsel van Novitabeits en tungolie. Dit heeft als voordeel dat je het eindresultaat kan bepalen door het aantal lagen dat je aanbrengt. Niet donker genoeg, dan nog een laagje. De eindafwerking is met een mengsel van carnaubawas, tungolie en terpetijn. Er zijn veel laagjes voor nodig, maar het resultaat is een diep zijdeglanzend meubel.
IMG_0033.jpg

IMG_0038.jpg

IMG_0039.jpg

IMG_0036.jpg
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mooi gemaakt! Heb je foto's van de bouw? Groet, Bri
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik sluit me aan bij Rik, mooi klassiek meubel. Past niet in mijn inrichting, maar ik kan me ook aansluiten bij Fons ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er zijn toch nog enkele punten voor verbetering vatbaar. Het afhangen van de deurtjes is nog niet dat, maar dat zie je niet op de foto. De panelen in de deurtjes moeten ook nog beter, liefst gespiegeld en minder afwijking in tekening in het hout. Het kastje kan ook niet dienen waar het voor bedoelt was. Het moest een tv-kastje worden, maar het is te klein voor plek waar het moet komen (niet voor de tv, die past er ruim op).
Ik heb geen foto's van het bouwen. Ik moet telkens fototoestel meenemen in de werkplaats. Met mijn slowphone die ik nu heb kan ik geen fatsoenlijke foto's maken, maar daar zou binnenkort verandering in komen. Voor volgend projectje dus.
Er zijn wel enkele foto's van de constructie van het blad terug te vinden in een ander draadje. De verbindingen zijn met domino's gemaakt. Dit gaat nu eenmaal veel sneller dan klassieke pen en gat. De moulures en pootjes zijn tegen de constructie gelijmd.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi rustig kastje. Ik vind vooral die bolle lijsten erg geslaagd.
Bij de pootjes zijn de contouren wel een beetje zoek, daar heb je de randjes (naar mijn smaak) wat al te fanatiek geschuurd.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Mooi gemaakt,

dat ding straalt gewoon kwaliteit uit, zie je nog zelden.

spiegeling in het hout is zeer mooi, enkel het rechterdeurtje is wat gewoontjes.

De twee verticale stijlen links en rechts, heel mooie spiegel erin.

Ja die deurtjes afhangen is een merde met die scharnieren.

Goed aftekenen, goed infrezen en dan maar hopen dat er niet teveel speling opzit.

Heb je een foto van de binnekant van de deuren, hoe je die panelen hebt gemaakt?

Mvg, Bart
 

Torro

Actieve deelnemer
Mathieu mijn complimenten.
Over sommige opmerkingen......het gaat er niet om of je een dergelijk meubel zou willen hebben, het gaat hier enkel en alleen om het woodwork, het vakmanschap en de zichtbare liefde waarmede dit meubel is gemaakt.
Mathieu was ik al maar vast op de helft van je kunnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi gemaakt,

dat ding straalt gewoon kwaliteit uit, zie je nog zelden.

spiegeling in het hout is zeer mooi, enkel het rechterdeurtje is wat gewoontjes.

De twee verticale stijlen links en rechts, heel mooie spiegel erin.

Ja die deurtjes afhangen is een merde met die scharnieren.

Goed aftekenen, goed infrezen en dan maar hopen dat er niet teveel speling opzit.

Heb je een foto van de binnekant van de deuren, hoe je die panelen hebt gemaakt?

Mvg, Bart
Het deurtje rechts had beter gekund. De volgende keer het hout beter uitzoeken en de panelen spiegelen.
Het afhangen van de deurtjes is inderdaad niet zo eenvoudig. Daar is nog werk aan.
De panelen liggen in een paneelgroef, de deuren zijn verbonden met domino's.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Over sommige opmerkingen......het gaat er niet om of je een dergelijk meubel zou willen hebben
Over smaak valt niet te twisten! Ik verkies een klassieke stijl, een ander modern. Ik kan moderne stijl best smaken, maar ik maak liever een klassiek meubel. Hoewel ik er nu nog niet uit ben hoe de tv kast er nu moet uitzien. Maar die moet voorlopig even wachten, andere projecten komen er aan.
Mathieu was ik al maar vast op de helft van je kunnen.
Ik kom ook nog maar net aan de deur kijken en heb nog heel veel te leren. Maar ieder project is er vooruitgang. Vooral blijven oefenen en dingen maken. En niet te snel tevreden zijn van je eigen werk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.