Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

lintzaag - tuffsaw - welk type ?

Beste collega doe-het-zelvers,

sta op punt om een Makita LB1200F lintzaag aan te kopen.
    Had dan ook onmiddellijk een paar reserve linten willen kopen.

verwijzend naar andere posts, had ik begrepen dat tuffsaws één van de aanraders was mbt prijs/kwaliteit.

mijn vraag:
    wat voor types moet ik bestellen
    - volgens Makita kan ik er linten op plaatsen van 6 tot 16 mm: welke moet ik aanschaffen ?
    ik had gedacht van eentje van 6 mm voor kleine radius zaagwerkjes en eentje van 16mm voor rechtdoor zagen .
    Klopt mijn redenering ?

- tweede vraagje: wat is het advies voor aantal tanden ? heb hier totaal geen idee van ?

- 3de vraagje: waar kan ik die het best aankopen - beste prijs (woon in Belgie / Brugge) ?

alle andere adviezen zijn uiteraard ook welkom
    alvast bedankt voor feedback,
    Jan

Hallo janfest,

Het is afhankelijk van wat je wilt zagen.
    Als je aan Ian van tuffsaws doorgeeft wat je wilt zagen krijg je van hem zeker een goed advies.

Hallo Jan,

Dat is een mooie machine die je op het oog hebt.

Voor recht zagen (schulpen) gaat een 1/2" of 12mm ook prima. Voordeel is dat het veel beter op spanning te brengen is op een dergelijk kleine lintzaag.

Wat type betreft zou ik zeker voor de fastcut gaan; sneller en mooier resultaat. Voor afkortwerkzaamheden vind ik het resultaat wel minder.

Succes,

Voordat je een smal lint koopt moet je goed overdenken wat je daar mee wil doen. Wat ik wil zeggen: loont het om een smal lint te nemen. Ik heb ze bij de aanschaf van de lintzaag meebesteld, maar gebruik ze eigenlijk nooit. De reden is dat het teveel werk is om de linten te wisselen. Meestal gaat het om een kleine klus die perfect met de decoupeerzaag gedaan kan worden (plank of plaat). Lint afnemen, ander lint opzetten, uitlijnen, terug afnemen en terug uitlijnen, het is het niet waard.
    Sabrecut verdient voor mij de voorkeur boven de fastcut. Dit lint zaagt naar mijn gevoel beter.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

2240mm x 1/4" x 10tpi SuperTuff Carbon Bandsaw Blade
    2240mm x 1/2" x 10tpi SuperTuff Carbon Bandsaw Blade
    2240mm x 5/8" x 3tpi Extra Set SuperTuff Sabrecut Bandsaw Blade

De boven genoemde bladen heb ik op advies van Handig besteld. De 6mm heb ik nog niet uitgeprobeerd maar de andere zagen fantastisch.
    Dit stuk nat noten heb ik gister met de 5/8x3tpi gezaagd en hij had er geen enkele moeite mee.
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 26-01-14 om 16:46.

Beste Nico,
    Zijn de door jouw genoemde zagen ook geschikt voor schulpen van droog beuken en droog eikenhout van 10 cm dik?
    Weet jij dat je website adres onder op je pagina niet juist is :www.ambachtelojkhoutdraaien.com .

Simon

Foutje is hersteld, bedankt.
    Nee ik heb nog geen ervaring met het schulpen, maar ongetwijfeld kunnen andere houtvrienden daar iets over vertellen. Op de site van Tuff Saws staat ook veel informatie.
    De lintzaag heb ik bij Toolnation gekocht, prima service en levering, met 4 extra lintzagen, maar niet de kwaliteit van Tuff Saws.
    Vr..gr. Nico
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 26-01-14 om 16:56.

Schulpen doe ik met de sabre cut.
    Heb al tot ca. 14 cm essen zonder problemen gezaagd(mits je niet in spijkers zaagt zoals ik!) Sabrecut is trouwens erg makkelijk te slijpen.
    Beuken en eiken tot nu toe 10cm.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Schulpen doe ik met de sabre cut.
    Heb al tot ca. 14 cm essen zonder problemen gezaagd(mits je niet in spijkers zaagt zoals ik!) Sabrecut is trouwens erg makkelijk te slijpen.
    Beuken en eiken tot nu toe 10cm.
    Vorige week 22 cm padouk herzaagd op de Hammer, geen probleem. Spijkers krijgen ze inderdaad niet graag voor de kiezen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Vorige week 22 cm padouk herzaagd op de Hammer, geen probleem. Spijkers krijgen ze inderdaad niet graag voor de kiezen.
    Dat geloof ik direct, maar een makita is nog net geen Hammer, dus die doet het iets minder.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten