Incra Ls Positioner - J. Lammers en Toxiq aan de frees (verslag)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
'T is zaterdag ochtend en veel te vroeg, het is nog donker buiten.
Naast me staat een ding met vurige rode ogen (lijkend op cijfers) me aan te staren, het gilt dat het tijd is om uit bed te komen
Daar een hamer niet alleen alles moeiteloos laat passen maar soms ook geschikt is om dingen het zwijgen op te leggen bal ik mijn vuist en met een ware mokerslag leg ik het apparaat het zwijgen op, Wahaaaa ik heb je !

Ik kleed me aan, haal een washand over snoet en lijm nog even gauw een snijplankje in elkaar

Tien voor acht rij ik weg, nog even tanken en dan naar het eind van de wereld (bij sommige ook wel bekend als appingedam)
Al enkele weken heb ik contact met een man die ik nog nooit heb ontmoet (hier ook wel bekend als John Lammers) en vandaag is de dag gekomen dat we samen eens met een Incra LS Positioner gaan stoeien

Dit idee was gekomen omdat er best veel te leren valt over het apparaat, de manual toch wel te wensen overlaat, 2 personen meer zien dan één en met zijn tweeën is het leuker dan alleen.

Exact 10 uur sta ik bij hem op de stoep
Met een welkom wordt ik binnen gehaald, we kletsen wat af en gaan al snel naar zijn werkplek, knus maar voorziet in alles.
John begint te vertellen wat hij zoal al heeft gedaan, hoe hij het heeft gedaan en laat met trots zijn eerste werkstuk zien.
We maken wat testmateriaal op maat en beginnen
De eerste keer gaat het niet helemaal goed, we pakken nieuw test materiaal maar worden op het matje geroepen door John's vriendin, verse broodjes (tsja, daar zeg ik geen nee tegen)

We eten wat en duiken de schuur weer in.
Tijdens de lunch hadden we al bedacht hoe ons eerdere probleem opgelost kon worden.
We voegen de daad bij het woord et voila, een perfecte zwaluwstaart verbinding

Tijdens het testen hebben we nog wat andere problemen gevonden en geëlimineerd.

We hadden het idee gevat om ook een video te maken, maar dat is in het heetst van de strijd blijven liggen.
Omdat we van mening zijn dat we nog wel wat problemen kunnen tackelen hebben we het idee gevat om daar wat mee te doen: uitgebreid verslag, foto's of wellicht een video.

Hoe we dat doen weten we nog niet, maar dit draadje wordt dus vervolgd.
De volgende ronde komt John iig hier een dagje met de LS stoeien.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ben benieuwd. Rick Rendew en ondergetekende hebben ook gestoeid met de ls positioner. Ook vergeten foto's te maken. Het maken van vingerlassen gaat me nu goed af. Hierna de zwaluwstaarten. Met name de dikte bepaling van het hout is voorzover ik de handleiding begrijp het lastigst.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Helaas nog niet Wim , als het goed is aldus gereedschapspro is ie komende maandag binnen(inlegplaat en de ringen tbv de trition ) en zal in de loop van 2 a 3 dagen wel bij mij zijn .
Tafel zelf zit wel in elkaar en die positioner zit er nog losjes op dus nog niet afgesteld op verticale en horizontale haaksheid .

Wim snap eigenlijk niet zo het probleen van de dikte bepaling dat kan je toch gewoon meten daar heb je die digitale wixxie toch voor als je het gewoon met de hand zaagt is het ook geen hogere wiskunde of snap ik iets niet (.....zal het vast wel zijn )
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Daar een hamer niet alleen alles moeiteloos laat passen maar soms ook geschikt is om dingen het zwijgen op te leggen bal ik vuist en met een ware mokerslag leg ik het apparaat het zwijgen op, Wahaaaa ik heb je

Je weet het mooi te brengen Toxiq ! :D Ben benieuwd naar het beeldmateriaal. Als ik zo lees, dan zijn er hier inmiddels al aardig wat gebruikers met een INCRA LS. Ik ga dit met belangstelling volgen!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haaksheid is een sleutelwoord bij de LS, als dit niet 100% goed is zak je toch kleine kiertjes gaan zien bij je werkstukken, neem de tijd om de boel goed uit te lijnen

@Oceans'11 ach ja, zo blijft het leuk om te lezen (hoop ik)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Nog maar es het rode boekje doorgelezen, en ja hoor, op pagina 3 staat het: heighten to tighten, lower to loosen.
ofwel freesje hoger om de verbinding strakker te maken, freesje lager om verbinding losser te maken.
Met trail en error kun je de exacte freesdiepte bepalen, en het uiteindelijke resultaat als instel malletje gebruiken voor de volgende keer.
Heb de moed nog niet gehad om vandaag verder te gaan in de schuur, eerst maar even met de slee weg zo.

john
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een ideaal ding Wim, ik heb hem al voor vele verschillende dingen gebruikt (erg handig)

@John, daar hebben wij geen boekje bij nodig toch :eek: wij vissen het zelf wel uit ;)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Appingedam het einde van de wereld? Natuurlijk is het een risicogebied met al die aardbevingen, maar het einde van de wereld is het niet. Dan moet je naar de emmapolder of de carel coenraadpolder.

Groet'n uut 'Daam,
Hans
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wordt er dit weekend gefilmd !!!!!!!
Graag ............ wat ,waarom , hoezo ....... enne zo doe je dat nou met de incra ls pos.
een filmpje van 2 uur is wel afdoende denk ik :p
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Met de wetenschap dat i.i.g. Toxiq een miter gauge van INCRA heeft breek ik even in op dit draadje...

Willen jullie -als INCRA gebruikers - graag even kijken naar deze discussie ???

NB: om dit draadje niet verder te vervuilen met deze op zich staande discussie is mijn vraag of jullie aldaar even kunnen reageren.

Thnx guys !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.