Zigzag stoel

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Hallo,

Hierbij een klein verslagje van van de bouw van mijn eerste zigzag stoel.

Met de verlijjmfrees de geschaafde planken van een profiel voorzien:
IMG_3033.jpg

De planken verlijmen tot de nodige panelen:
IMG_3032.jpg

De verlijmde panelen vandikte schaven:
IMG_3034.jpg

22,5° aanzagen:
IMG_3035.jpg

Monteren:
IMG_3036.jpg

Extra spie in de verstekken lijmen:
IMG_3077.jpg

Na de eerste vernislaag:
IMG_3092.jpgIMG_3093.jpg

De stoel bestaat uit 18 mm dikke essen delen. De spieën zijn gemaakt uit amerikaanse notelaar.
De afwerking doe ik met een matte vernis op waterbasis.

Er werden geen lamello's, domino's of schroeven gebruikt, alles werd met witte houtlijm verbonden, de rugleuning is niet met zwaluwstaarten maar gewoon
in verstek (98°) verbonden.


S.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi!

Ziet er goed uit! Wel jammer dat die twee uitgevallen knoesten aan de linkerzij zitten maar da's persoonlijk. Zijn de verbindingen sterk genoeg denk je... naar ik aanneem anders had je vast voor een andere route gekozen. Die spieën zullen goed werk leveren maar aan de rugleunings-zijde heb je er geen.

Leuke stoel!

Groet, Maurice
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Maurice,

Voor de afwerking heb ik de stoel uitvoerig getest.
Ik heb dus geen schrik voor de sterkte van de verbindingen.

Die weren aan de zijkant zag in eigenlijk ook te laat. Bij het schuin
zagen van het paneel kwam deze pas op de zijkant.

S.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Gaaaf!

Ik ben idd ook wel benieuwd of de stoel het zal houden.

Dit model is toch wel een van de mooiste stoelen ooit ontworpen vind ik.

Erg leuk dat je dit op het forum zet.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Silvano
Ook mijn complimenten voor je stoel. Ben jij al naar kussentjes wezen kijken.:eek: uit ervaring weet ik dat je na een half uurtje een houten reet heb. Wel toepasselijk bij zo'n mooie stoel.
hg Hugo
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtige stoel, maar is de rand waar de knieholte komt niet te scherp?
Of wordt dit gelijk met het eventuele kussentje opgelost?
Mvg.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het is een stoel die in de beginperiode van de introductie van de festool Domino veelvuldig werd gemaakt door blije aankopers van dit apparaat. Leuke stoel en betrekkelijk eenvoudig te maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie stoel, maar ook een hele mooie werkplaats man! Wat ik niet helemaal begrijp, is dat je de plankjes voor de paneeltjes door de verlijmfrees haalt. Dat zijn langhout lijmverbindingen, die zijn glad op glad al vaak sterker dan het hout. Kops hout laat zich bijna niet verlijmen met pva lijm (epoxy gaat beter) en daar doe je weinig aan, alleen een driehoekig invullatje mee verlijmen (zoals in het origineel ook geloof ik). Ik ben heel benieuwd hoe de stoel zich houdt over de jaren. Ik zou hem wel 2 cm smaller zagen ivm de oester.

Als vaker geschreven, maar Gerrit Rietveld werd wel vaker aangesproken dat zijn stoelen niet comfortabel zaten. Zijn antwoord was steevast: "Zitten is een werkwoord".

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.