Bouwverslag CD/LP/Stereokast

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@Zuma, dat is waar, maar als je dit meermaals doet, en dus wss eerder professioneel bezig bent is het de investering wel waard. Maar dit geld voor alle mallen/freeshulpen etc die je kan kopen of zelf maken, denk bv aan de MFS400 die ik graag zou hebben maar wat ik nooit kan verantwoorden als hobbyist. Daarnaast kan je deze afstandslatten eventueel ook zo maken dat ze veranderbaar zijn, bv een lat van 10cm breed met in het midden een sleuf waar je dan aan het einde een dwarslat kan aan vastmaken met bout/moer. Per project moet je dit dan even afstellen en vastzetten.
Maar als ik kon kiezen zou ik ook zeker voor een gemakkelijkere/duurdere oplossing kiezen, maar of de vrouw dat zo ziet zitten...
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik houd me wel aanbevolen voor zulke linkjes want ik loop ook een beetje aan te hikken tegen zo'n investering (steek het geld liever in een domino)

Niet degene die ik bedoelde, maar kon die André niet 1,2,3 meer inden.

Wellicht is dit toch een aanzetje

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/simple-inexpensive-parallel-guides/

Nog een

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/simple-scrap-wood-parallel-guides/

Maar dit was eigenlijk degene ie ik bedoelde
http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/more-parallel-guides/
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zo, tijdje stil geweest maar nu weer eens een update.
Project zat erg tegen, maar inmiddels zit er weer schot in de zaak.

Het begon natuurlijk met de mislukte bakfietscampagne (tsja, misschien wel naief om te denken dat je 10 m2 berken multiplex, 5 m2 mdf en een hele zooi gereedschap fluitend door de stad fietst :))
Verder gedoe met zagen (bot blad) en mijn schaaf laten vallen. Is gebroken (balen hoor, maar daarover meer in een ander topic.)

Dus toen maar thuis aan de slag. Bleek heel erg tegen te vallen qua moeite. Ik had een invalzaag van Festool + geleiders, dus op zich geen punt, maar zonder vaste aanslag op een zaagtafel, moet je alle stukken die je zaagt opnieuw uitmeten, kost toch wel heel veel tijd. Het bouwpakket dat ik in gedachte had, kenmerkt zich nl. niet door een klein aantal onderdelen...
Maargoed, uiteindelijk gelukt. Moest wel alle zaagsnedes in drie keer doen, want het blad was helaas bot (en weekend, dus geen nieuwe te krijgen) en in een keer de diepte kostte kracht en dat gaat dan weer niet zo netjes.
Resultaat: een kelder vol met platen getransformeerd in een kelder vol met platen in kleinere maten:
20140208_112104.jpg
Ideale werkwijze is overigens niet de boel meten en dan aftekenen, maar direct de geleider goed leggen door met de kopse kant van de lineaal te schuiven. Dan komt alles direct perfect uit. Aftekenen en dan daar de geleider netjes opleggen geeft alleen maar extra stappen en dus extra onnauwkeurigheid.

De volgende stap was frezen. Een heleboel sponning voor de constructie (m.n. de laden, die zijn van mdf) en enkele afgeronde kanten voor de frontjes van de laden, de deurtjes en twee grote zijpanelen. Steeds slimme latjesconstructies gebouwd (gewoon aan mijn workmate geschroefd, 't is per slot van rekening een werkbankje, geen showbankje):
20140209_151023.jpg

Een paar dagen later begonnen aan de laatjes. Lijmen:
20140218_092429.jpg

En dan plakken en spijkeren.
20140218_092752.jpg

Met het resultaat ben ik tevreden:
20140218_170413.jpg


Vier laatjes af. Aan de zijkant is een ondiepe brede sleuf voor de geleider en demper. Dat scheelt net een paar mm op de breedte van de kast, die anders wel erg massief wordt.
Ik ben (trots op mezelf!) slim genoeg geweest om de sleuven bij de rechter en linker laatjes op een iets andere hoogte te zetten. Anders krijg je een probleem met het geleiderdeel dat in de kast in de middenstaander zit. De schroeven van de geleider van het rechter laatje zouden anders precies op de schroeven voor de geleider van het linker laatje terechtkomen. Hiephoi, op tijd nagedacht!

Dat is nu de stand van zaken. Vervolg heb ik een vraagje over. Zie volgende post.
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zoals gezegd, nu ga ik aan de slag met de volgende stap. D.w.z. het corpus in elkaar zetten. Plan was lijmen, lamello's en - waar dat onzichtbaar zou blijven - nog wat schroeven ertegenaan.
Nu had ik een lamellofrees uitgeleend bij een zaak in de buurt, maar die bleek zo bot als het achtereind van Sinterklaas. Hmmm. Lamello's geen optie, want er is geen andere uitleen in de buurt.
Mijn plan zou zijn om de platen nu met gewone beuken deuvels uit de bouwmarkt te verbinden (plus lijm en enkele schroeven). Zou dat voldoende zijn? Ik zou inschatten dat lamello's iets meer stevigheid bieden, of is dat onzin?

Platen zijn 12 mm, ik zou 8 mm deuvels nemen. Diepte kast is 475 mm en ik zou 4 a 5 deuvels nemen over die afstand om de platen te verbinden. Alle verbindingen zijn haaks, waarbij het eind van een plaat ergens midden op een andere plaat uitkomt.

Graag jullie mening hierover. 5 deuvels genoeg? Of toch via via een lamellofrees zien te bemachtigen?
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Graag jullie mening hierover. 5 deuvels genoeg? Of toch via via een lamellofrees zien te bemachtigen?

Goed bezig! Het vordert gestaag zo gezien, ik zou deuvels(8mm) nemen, volgens mij zijn die veel sterker dan lamello's(volgens mij zo'n 4mm dik).

Ik heb een lamello maar voor dit soort dingen pak ik toch altijd weer de deuvelmal en de centreerpuntjes tevoorschijn! Succes verder!
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
In de afgelopen dagen / weken weer doorgegaan. Met deuvels/lijm/schroeven het hoofd-deel in elkaar gezet. Paste mooi allemaal.

Lekker boren en hameren...

Hmmmm. Ik zie dat ik geen plaatjes kan toevoegen. Maak de post morgen of in het weekend wel af.
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
En we gaan weer door...

Zo,

Da's later geworden, maar inmiddels een flink stuk opgeschoten.

small_20140225_120448.jpg
Met 8 mm deuvels de platen verbonden. Altijd gedoe met uitlijnen, maar uiteindelijk paste alles. De basis van de kast bestaat uit drie "staanders" en daartussen leggers. In het middel is het dus niet mogelijk de leggers allemaal te schroeven en te deuvelen. Als de linker legger geschroefd en gedeuveld is, kan de rechter legger slechts nog gedeuveld worden. Geen nood, kastje is in totaal stevig genoeg.
De deuvels in de middelste staander lopen compleet door, zodat linker legger en rechter legger direct verbonden zijn voor extra stabiliteit.
small_20140225_125337.jpg
Klemmen, boren en deuvels erin...
small_20140228_125833.jpg
En vanaf de zijkant is het gemakkelijk. Eerste gewoon lijmen/schroeven en dan kunnen vanaf buiten de deuvels erin gemept worden. Fijn werk, lekker de beest uithangen! Grrrrr!
Aan de buitenkant komt namelijk nog een extra zijpaneel, dus al die schroefkoppen en deuvels verdwijnen weer in de ingewanden van het kastje. Wel zo makkelijk.

small_20140304_212952.jpg
Het geraamte is af. Boven vier vakken met lades. Onder vier voor LP's. Daarin 8 mm mdf verdelers voor de platen om gezellig tegenaan te leunen. Vinden ze lekker, die luie vinylrakkers.
Tip van de week: 8 mm mdf is wel heel erg dun om in te schroeven / deuvelen (4mm!). Zelfs met voorboren is het mdf op enkele plaatsen gaan barsten. En dan hebben we het nog niet gehad over hetgeen gebeurd als je ook maar een klein tikje scheef boort... Maargoed, is uiteindelijk niet erg opvallend.

small_20140302_121053.jpg
Om de geleiders op hun plek te krijgen van voor en achter lijmklemmen neergezet. Daar de geleider op neerzetten, dan kun je direct mooi de schroeven vastzetten. Platte kop natuurlijk, anders verschuif je de geleiders door de druk van de schroefkop. De lades zelf had ik al eerder gemaakt.
20140311_231715.jpg
Op het basisgeraamte komen nog twee liggers over de hele breedte en eronder nog een ligger over de breedte. De basis wordt dus van boven en onder ingeklemd. Dit ter stevigheid, want al het materiaal weegt heel behoorlijk zo bij elkaar!
Wellicht kan ik van het weekend de zijpanelen monteren, dan is het qua constructie bijna af. Enkel nog de ladefronten en deurtjes voor de LP-vakken.

En afwerken natuurlijk. Ik denk aan glanzende blanke lak, zodat de laagjes van het multiplex mooi uitkomen. Dat is namelijk niet lelijk bij deze kast, maar een feature :)

I'll keep you posted.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Toevallig heb ik ook staan klooien met deuvels vandaag, ik vind inderdaad t uitlijnen altijd n kunstje waar je je hoofd bij moet houden.

Misschien toch eens n paar extra centreer puntjes scoren gaat t wat sneller, heb dr nu maar 2..

Zie dat je aardig vordert! Fijn lijkt me, duurt bij jou ook altijd langer omdat je gaande weg je plannen wijzigt? Daar heb ik altijd last van.

Wat betreft je feature, lijkt me best leuk zo in de blanke lak! Ga ik ook eens ergens toepassen denk.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zie dat je aardig vordert! Fijn lijkt me, duurt bij jou ook altijd langer omdat je gaande weg je plannen wijzigt? Daar heb ik altijd last van.

Hmmm, eigenlijk niet. Probleem is een beetje dat ik e.e.a. juist compleet had uitgedacht, maar wel met het uitgangspunt dat alles in de werkplaats gemaakt ging worden. Dus veeeeel nauwkeurig zaagwerk, best wel heel erg veel boren, en dan snel en efficient in elkaar zetten.
Nu moest ik alles met de hand doen en kostte het extra veel tijd. Had ik geweten dat de werkplaatsactie niet zou lukken, dan had ik de planning wat "handvriendelijker" gemaakt.

Extra lastig is dat alles in de woonkamer gebeurt, waar ook mijn dochtertje van 9 maanden de boel opfleurt. Dus momenteel kan ik enkel 's avonds kleine stapjes maken en moet steeds alles compleet opgeruimd worden na het werk.

Inmiddels zijn de meest uitgebreide klussen wel gedaan, e.e.a. gaat steeds sneller. Nu enkel de zijpanelen nog, maar daarvoor moet ik nog wel e.e.a. schuren waar ik later niet goed meer bij kan komen. Hmmm. Schuren in de woonkamer. Of dat nu zo'n goed idee is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.