Bouwverslag CD/LP/Stereokast

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hallo,

Ik was al een tijdje aan het denken over een kast waarin LP's, CD's en mijn stereo-apparatuur kunnen staan. Ben nu eindelijk zover dat alles gaat beginnen. Net als het audiomeubel van WR1944 ( hier dus ) wordt het een IKEA-achtig pakket van multiplex. Vraag me eigenlijk af waarom ik dat doe: met veel moeite zelf iets samenstellen dat vervolgens IKEA-achtig gaat lopen doen ;)

Plan is een "basis" vakverdeling met vier vakken voor LP's, vier lades voor in totaal 5 strekkende meter CD's. Hierboven twee planken om de apparatuur op te plaatsen. Helemaal onder ook nog extra plank en plint voor ondersteuning. Alles van 12 mm multiplex, dus vrij dun. Hier heb ik (in het plan) voor gecompenseerd doordat de overspanningen allemaal erg bescheiden zijn. Verbindingen lijm/lamello/schroef. Dus dat is geen probleem (volgens plan ... :)). Laatjes worden van mdf met sponning/lijm/nagels en hiervoor plak ik een multiplex frontje.

Alle multiplex is goed zichtbaar van buiten, ook de kanten. Dat is OK. Ik wil alle kanten mooi afronden en dan de boel in de hoogglans zetten zodat de lagenstructuur er goed uitkomt. Hoop dat dat goed uitpakt.

We gaan nog niet echt beginnen. Ik woon in Amsterdam, dus daar is ruimte schaars. Ik heb daarom geen werkplaats. Maar... gelukkig woon ik in Amsterdam, dus is daar een openbare werkplaats. Heb daar op 4 feb. een werkbank gereserveerd en dan gaan we los. Eerst de gehuurde bakfiets en lamellofrees ophalen. Dan per bakfiets het bestelde hout ophalen (mooie kwaliteit berkenmultiplex bij Fijnhout). En dan met de enorme lading gereedschap/hout/goede moed richting werkplaats aan de andere kant van de stad. Al met al een heuse onderneming.

Tot die tijd nog dingetjes plannen en voorbereiden: tekeningen finaal maken, geleiders/scharnieren testen etc.

Maarreh, jullie kunnen van harte meedenken, want ik heb nog twee vragen:
1) Kanten van multiplex afronden, hebben jullie daar goede ervaringen mee, of breekt dit snel uit?
2) Deurtjes voor de LP-vakken worden 12 mm multiplex. Grootte is 45x35 cm, dus dat is stevig genoeg. Maar trekt dit niet krom? Zet sowieso alles 4 a 5 keer in de lak. Zou toch voldoende moeten zijn?

Hoop dat jullie kunnen helpen hiermee.

Alvast bedankt.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Kanten kun je goed afwerken met de bovenfrees. Je zult dan wel een goede kwaliteit multiplex moeten gebruiken omdat de mindere kwaliteit gaten tussen de lagen heeft, alhoewel je dit ook kunt opvullen natuurlijk.
Ik denk dat als je de deurtjes van een plaat multiplex maakt en er verder niets op verlijmd of iets dergelijks dat het kromtrekken wel mee zal vallen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb laatst nog berkenmultiplex van de bouwmarkt rond staan frezen.
Met een goedkope frees en de goedkoopste Makita bovenfrees.
Op zich is het goed gelukt, maar hier en daar wel een kleine uitbreker tussen de naden.

Ik denk dat het met een betere frees en een betere kwaliteit multiplex beter en mooier gaat.
En ander een beetje opvullen met kneedbaar hout. Er komen toch vier lager beits overheen.

Groeten, Raymond
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Dank heren,

Dat geeft de burger moed! Multiplex komt van de houthandel, zou goede kwaliteit moeten zijn. Frezen doe ik op een professionele tafel. Als de frezen in de werkplaats goed schep zijn, gaat het goedkomen met die kanten.

Deurtjes ga ik dan idd zo dun als gepland uitvoeren. En ach, als het dan toch kromtrekt, is een nieuw deurtje zo gemaakt.

Uitvoering is verschoven naar woensdag 5 februari, dus dan kunnen jullie in de avond een tevreden of gefrustreerd bericht verwachten...
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zwaaaaaar gefrustreerd
Alles ging mis. Of liever gezegd, ik ben niet eens begonnen. Ik heb in Amsterdam tijd en ruimte te weinig, dus had voor vandaag nogal een campagne gepland. Eerst kindje naar de opvang, bakfiets ophalen, hout in de bakfiets, gereedschap erbij en naar de werkplaats. In de middag dan alles weer in omgekeerde volgorde.

Een probleempje: de bakfiets die ik had gehuurd bleek niet zo goed te zijn als gehoopt. Trapte heel zwaar, remmen niet OK. En het waaide.

Je voelt 'm al aankomen: bij het eerste hellinkje ging het nog net, maar ik moest na een uur ploeteren toegeven dat ik de werkplaats niet zou gaan halen. Toen maar het hout naar huis gebracht (dat ging redelijk, want i.t.t. de route naar de werkplaats was de route naar huis haast vlak, godzijdank). Gelukkig kwam de buurman niet aanlopen en kon hij helpen om de platen in de kelder te zetten.

Ik heb nu dus een kelder vol multiplex, geen kast, en een hele berg frustratie. Boe boe boe!

En nu een plannetje maken hoe ik dit ga aanpakken. Wilde voornamelijk naar de werkplaats omdat daar een serieuze zaagtafel en freestafel staan. Maar aangezien ik geen auto heb (en al had ik er wel een, voor het vervoer van de platen is een busje nodig), gaat het echt niet lukken om naar die werkplaats toe te komen. Wellicht moet ik het maar eens proberen met een invalzaag. Die kan ik wel van een vriend lenen en ik hoop dat met zijn Festool de gewenste nauwkeurigheid wel te halen is...

Nu ga ik verder met waar ik mee bezig was: boos in een hoekje van de kamer zitten. :mad:
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... en ik hoop dat met zijn Festool de gewenste nauwkeurigheid wel te halen is...
Nu ga ik verder met waar ik mee bezig was: boos in een hoekje van de kamer zitten. :mad:
Kom maar weer uit je hoekje, want dat gaat zeker lukken, als je er tenminste ook een lineaal bij hebt, maar ik neem aan van wel.
Aftekenen met een mes, niet met een potlood, en dat komt helemaal goed!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht is het een optie om de platen ruw op maat te zagen met een cirkelzaag en lineaal zodat ze wel te vervoeren zijn op de fiets. Fijne van stationaire machines is juist dat je prefect kan repeteren
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Fijne van stationaire machines is juist dat je prefect kan repeteren

Precies!
Maargoed, ik ben nu wel zo'n beetje uitgebaald en zal van het weekend eens kijken hoe het met de handcirkelzaag werkt. Als het dan wat extra tijd kost om steeds weer dezelfde zaagsnedes voor verschillende platen in te stellen, so be it. En als het toch te omslachtig of lastig is, dan zaag ik inderdaad ruw en leen een auto. Want voorgezaagd willen de platen wel in een normale auto.

Planning is nu helemaal in het honderd, maar als er weer vooruitgang is, volgt zeker een update.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Met een zaag die over een liniaal loopt kan je ook wel repeteren maar dan moet a) de lineaal lang genoeg zijn voor te maken snedes en b) afstandssysteem aan zitten zodat hij altijd het zelfde wordt neergelegd.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Met een zaag die over een liniaal loopt kan je ook wel repeteren maar dan moet
a) de lineaal lang genoeg zijn voor te maken snedes en
b) afstandssysteem aan zitten zodat hij altijd het zelfde wordt neergelegd.
Kun je aan de geïnteresseerde meelezer met een plaatje of tekening laten zien hoe dit afstandssysteem er uit ziet? Mvg.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@zuma,
Dank voor je antwoord, jammer ik dacht dat je er een zelfgemaakt had of er een gekocht voor een normaal bedrag.

Ik zie in deze hulpstukjes van festool niet direct de prijs terug die ze vragen 230 tot 367 euro.:(
Of zie ik het niet goed en is het festool allemaal super hi-tech op ruimtevaart niveau?
Ik weet best wel dat festool goed spul maakt maar om nu ook voor accessoires/hulpstukjes de hoofdprijs te vragen gaat mij even te ver.

Mvg.:)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik houd me wel aanbevolen voor zulke linkjes want ik loop ook een beetje aan te hikken tegen zo'n investering (steek het geld liever in een domino)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zie in deze hulpstukjes van festool niet direct de prijs terug die ze vragen 230 tot 367 euro.:(
Of zie ik het niet goed en is het festool allemaal super hi-tech op ruimtevaart niveau?

Ik heb de "hoofdprijs" ervoor betaald maar moet toch wel zeggen dat het me enorm, echt enorm veel tijd (en errors :confused:...)bespaard heeft bij de bouw van mijn eerste volwaardige kastenwand (zie foto).
Probleem is - denk ik - dat je iets als dit niet zomaar 'even' zelf maakt. Met name de fijnafstelling op de millimeter is een lastig punt.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Mss is dit interessant? http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus
Is goedkoper dan festool maar je moet er ook nog wel incra rails bijkopen.
Zou dit nu zo moeilijk zijn om te maken? Uiteindelijk is het toch voornamelijk belangrijk dat het repeteerbaar is. Gewoon twee stokken op de juiste lengte zagen, die klemmen op de plaat en daar de geleider van festool tegen leggen. Moet je even wat rekenen en mss wat test zagen, maar meestal maakt die mm verschil niet uit als alle delen dezelfde afwijking hebben voor een kast.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Moet je even wat rekenen en mss wat test zagen, maar meestal maakt die mm verschil niet uit als alle delen dezelfde afwijking hebben voor een kast.

Die mening deel ik niet. Als je bijv. een boekenplank 1 mm te lang maakt, dan kom je bij een kastenwand die 5 planken breed is, uiteindelijk op een afwijking van +5 mm uit. Dat is een halve centimeter en die poets je niet zomaar even weg. Juist die nauwkeurigheid tot op de mm is bepalend voor het slagen van je project. Althans wel in de meubelbouw...
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@Oceans11, dat is niet wat ik bedoel. Wat ik wou zeggen, je maakt een afstandhouder die even lang is als de gewenste lengte/breedte van de kast, min de lengte van de rail van festool. Hier kan een mm verschil op zitten maar alle planken zaag je nadien met dezelfde afstandhouder en dus is de afwijking op alle kasten exact dezelfde...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het vervelende is dat je voor iedere repeterende afmeting in een project weer opnieuw moet gaan zitten klooien met stokken op maat maken. Laat ik daar nu geen trek in hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.