statief geweer

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Een vriend van me is gek van metaaldetectie, en heeft twee statieven nodig om gevonden wapens op te plaatsen. Deze zijn zo goed als in de staat waarin hij ze vond, bedekt met schelpen en stenen, met ongeveer hetzelfde gewicht als een stuk beton. Iemand maakte voor hem een eerste statief, maar het is rommel en hij moest er bijna een jaar op wachten.

Zie foto onder. Ik zou de plank uit beuk maken, van 30mm dik, en vergelijkbare vorken maken waar het wapen op steunt. De vorken zouden echter doorlopen tot op de plank, dus zonder een zwarte metalen buis. Vraag ik me gewoon af: hoe zorg ik dat de vorken stevig bevestigd zijn op de plank? Het wapen weegt en mag niet gaan wiebelen. Iets zegt me dat ik de vork moet verzinken in de plank.

foto van huidig statief:

2014-01-19%2018.42.12.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Dat ziet er goed uit. Ik zal het een paar keer proberen op wat ander hout dat ik liggen heb.
 

WR1944

Oud hout
Die vorken kan je het best laten doorlopen tot op de plank. Die vorken moeten niet te dun worden want ze moeten ook stevig zijn in de lengterichting. Die gewigde penverbinding in combinatie met lijm is een stevige constructie. Maak de wiggen niet te dik anders heb je kans dat je hout splijt.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Vorkjes zou ik even dik als het hout laten, zijnde 30mm.Bedankt voor de tip omtrent de wiggen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je een stevige basis wilt kun je er ook voor kiezen om ze richting plank breder uit te laten lopen. De steunjes krijgen dan een taps verloop. Heb je aan de onderzijde een bredere aansluiting en dus meer stabiliteit en met een mooie uitwerking denk ik dat de look ook niet verkeerd gaat zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.