welke betaalbare frezen voor domino jig?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste mede forummers,

Ik had het plan om een hulpstuk te maken om met behulp van een bovenfrees een OF1010, dominogaten te frezen.
Als basis dient het boek van Guido Henn. (Handbuch Oberfraese)

Nu zoek ik voor de uitvoering ervan passende frezen. Aanbevolen worden positieve spiraalgroeffrezen.
Omdat de domino's de afmetingen 4x20, 5x30 en 6x40 mm hebben moet de frees dus een minimale snijlengte hebben van respectievelijk 10, 15 en 20 mm.
Ik heb op het internet al naar van alles gezocht maar kom niet verder dan 8 mm frezen bij Baptist maar die kosten dan 42, 45 en 52 euro.
De meeste frezen hebben niet genoeg snijlengte
Dat is helaas boven mijn budget.

Misschien zijn er forummers mij vooraf gegaan in dit streven en heeft iemand een betaalbare oplossing gevonden.

Alvast mijn dank.

Blazoen
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Die snap ik niet helemaal, de 8mm aangeduid is de schachtmaat van de frees. En ja een goede frees is best duur maar afhankelijk van je toepassingen kun je beter met een goedkoop setje beginnen, zo leer je welke frees je het meest gebruikt en dan kun je die vervangen voor een duurdere.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Sorry dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd.

Voor alle frezen geld 8 mm als de schachtmaat.
Ik heb voor 4 mm domino's een frees nodig met een diameter van 4 mm met een snijlengte van minimaal 10 mm.
voor 5 mm domino's is dan de diameter 5 mm en de snijlengte 15 mm.
en voor 6 mm domino's is dan de diameter 6 mm en de snijlengte 20 mm.

Ik heb nog geen betaalbare 4, 5 of 6 mm frees gevonden met een snijlengte van 10, 15 en 20 mm.

Misschien dat een een plaatje duidelijker is. D = diameter en B = snijlengte
 

Bijlagen

  • frees.jpg
    frees.jpg
    11,1 KB · Weergaven: 290
  • frees.png
    frees.png
    6,5 KB · Weergaven: 291

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Spiraalgroeffrezen worden volgens mij nooit dikker gemaakt dan de schacht van de frees. Dus bij een 8mm schacht kan je geen grotere diameter krijgen dan 8mm De spiraalgroeffrees met 8mm diameter heeft overigens 20mm diepe snijlengte. Nu kan je ook minder diep snijden door de hoogte instelling van de bovenfrees. Een lengte die de maximale benodigde lengte haalt is voldoende. Daarnaast hebben grote diameters moeite met een kleine radius zoals je die bij de domino's ziet.

waarom precies domino gaten namaken? Je kan ook gewoon een eigen template maken en zelf de bijpassende domino's maken. Eigenlijk is het niets anders dan de verbindingstechniek met spatpennen. Overdreven dikke deuvels doen eigenlijk precies hetzelfde.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt Martijn,

Die frezen van JVL had ik zelf niet zo teruggevonden. Ik denk dat het die dus gaan worden. Het zijn wel geen spiraalfrezen maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Dat kan altijd nog als het allemaal goed werkt en bevalt. De 6 mm is overigens geen optie die heeft een snijlengte van 19 mm terwijl het minimaal 20 mm moet zijn.

Handig dit forum, zo helpen de gebruikers elkaar.

mvg

blazoen
 
Laatst bewerkt:

Theo74

Actieve deelnemer
Maar wil je meteen alle domino maten hebben? Als ik eerlijk ben is 6mm degene die ik het meeste gebruik. Alleen als ik niet anders kan, dan gebruik ik de 4mm domino. De 5 en 8mm heb ik tot op heden nog niet nodig gehad. En de 10 past dacht ik alleen in de domino Xl. Ik zou zeker niet in een keer alle maten kopen, begin eens met de 6mm. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe jouw mail eruit komt te zien.
Je kunt ook eens op toolnation kijken. Die zijn vaak goedkoper dan baptist. Al ga ik heel graag naar Baptist vanwege de goede service en de know-how van de medewerkers van Baptist.
Als ik de jul link bekijk komt ik bij een groeffees. Dat zou ook niet mij eerste keus zijn. Zeker als je de domino's in hardhout wilt gebruiken, dan kan je met een spiraal frees iets meer dieptes in een keer frezen.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het lijkt me bijna onmogelijk om dit met een andere dan een groeffrees te doen. Je moet de spanen afvoeren, dwz de frees moet de spanen uit het gat werken, het lijkt me vrij demotiverend om zelf elke keer met een schroevendraaier het gat schoon te maken. Het tweede is, dat de frees moet kunnen boren, dus er moeten snijvlakken zijn over de hele kopse kant van de frees, anders krijg je de frees niet in het hout, of op zijn best stapsgewijs schuin, maar het gat voor een domino is relatief erg klein.
Een groeffrees voert goed af (mits je het goede model kiest, er zijn ook die de spanen van de machine af voeren, en dat lukt bij vraag niet) en kan borend frezen. Je wilt een alternatief voor een machine van bijna 1000 euro (kompleet) en dan vind je een frees van 5 tientjes te duur. Je kunt ook een goed beiteltje kopen en het met de hand doen; erg leuk werk en geeft veel voldoening.

jaap

met groeffrees bedoel ik natuurlijk spiraalfrees :confused:
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Het lijkt me bijna onmogelijk om dit met een andere dan een groeffrees te doen. Je moet de spanen afvoeren, dwz de frees moet de spanen uit het gat werken, het lijkt me vrij demotiverend om zelf elke keer met een schroevendraaier het gat schoon te maken. Het tweede is, dat de frees moet kunnen boren, dus er moeten snijvlakken zijn over de hele kopse kant van de frees, anders krijg je de frees niet in het hout, of op zijn best stapsgewijs schuin, maar het gat voor een domino is relatief erg klein.
Een groeffrees voert goed af (mits je het goede model kiest, er zijn ook die de spanen van de machine af voeren, en dat lukt bij vraag niet) en kan borend frezen. Je wilt een alternatief voor een machine van bijna 1000 euro (kompleet) en dan vind je een frees van 5 tientjes te duur. Je kunt ook een goed beiteltje kopen en het met de hand doen; erg leuk werk en geeft veel voldoening.

jaap

Je hebt natuurlijk gelijk met je verhaal.

Ik ben echter een amateur die af en toe iets maakt. Laten we zeggen 2 of 3 stukken per jaar. Dan is natuurlijk een complete machine kopen voor mij geen optie. Gelet op de persoonlijke financieele middelen is het überhaupt van belang alles zo goedkoop mogelijk te houden zonder verder heel veel op de kwaliteit van het werk te moeten inboeten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Waarom boor je ze dan niet met bv een boormachine of met een accuboor?
Als een deuvelmal iets aanpast, of verplaatst, of daaromheen een mal maakt zou dat denk ik ook prima werken.
Eventueel zou je met een 6 mm steekbeitel het gat iets kunnen opschonen.
Dan ben je voor weinig geld klaar.

Ik weet niet wat je maakt maar wel eens gedacht aan een Lamello frees? Die kun je vele malen goedkoper krijgen dan de Domino, zeker als je voor een goedkoper merk gaat.

Je zou ook nog twee deuvels strak tegen elkaar aan kunnen boren.
Dan ben je met een goede deuvelmal en een scherpe boor voor zon 35,- euro klaar.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf deze domino machine. Moet er bij vermelden dat tijd geen rol speelt. Zowel geschikt voor deuvel als domino gelijkende verbindingen. In combinatie met bijtel prima te doen. In de kleinste stand ook voor lamello geschikt.

deuvelmal.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.