Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

gezocht: Degelijke bovenfrees voor simpel werk

Ik wil een productielijn opzetten, bepaald voorwerp waarvan de randen rond gefreesd moeten worden. Het is de bedoel om uiteindelijk tientallen producten te produceren per week dus het moet een duurzame bovenfrees zijn. Mocht je zoiets in je bezit hebben laat het dan weten. Gr Valentijn

wat is de dikte van het materiaal wat je rond wil frezen?

Overigens zijn de meeste bovenfrezen niet geschikt voor productiewerk. Ze lopen op een gegeven moment te warm en als ze beveiligd zijn doen ze het een tijdje niet en als ze niet beveiligd zijn branden ze door.

Met bovenfrezen waar je het mee zou kunnen proberen zijn de zware 2000 en hoger beestjes. Die houden het wel een tijdje vol mits het materiaal maar niet te dik is en de freesgangen niet te diep.

Voorbeeldje ooit met een OF1010 en de verlijmfrees een tafelblad proberen te maken. Na iedere paar gangen sloeg de OF1010 uit, oververhit... Na een OF2000 erbij gehaald te hebben no problemo meer.

20mm dik. het gaat overigens maar om kleine stukken van max 40cm, 8 zijdes per object van 40cm, maar max 2 per dag dus ik denk dat oververhit raken niet echt een probleem is dan? Bedankt voor je reactie.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    @Zuma, ik denk dat je gewoon te veel vroeg van je OF1010, onder normale belasting mag die blijvend draaien aangezien er een freestafel module voor bestaat.

Voor dit soort werk kan eender welke goedkope bovenfrees van ongeveer 1000W dienen, als je randen freest dan ligt meer dan de helft van de zool boven een leegte. Dus hoe zwaarder, hoe meer kans dat ze gaat tuimelen en knagen in je werkstuk. Een pistool-greep type zoals de OF1010 is ideaal hiervoor want je kan met één hand werken en met de andere het werkstuk manipuleren. Op 2de hands heb ik een oude OF900 gekocht en die staat permanent ingesteld om randen rond te frezen, een tweede OF1010 vond ik te duur hiervoor!

zou de DeWalt DW615 900 Watt volstaan?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik heb letterlijk honderden panelen aan beide zijden afgerond. De helft van de panelen had evenwijdig aan de zijden ingefreesde sleuven, die zijn ook allemaal afgerond. De ander helft had uitstekende nokken voor in die sleuven. Alles is in een aantal dagen met vele uren achter elkaar werken met de OF1010 gedaan, ondersteboven in een plaat MDF geschroefd. Die nokken en sleuven zijn ook met jigs met de kopieerring gemaakt. Nooit iets gemerkt van oververhitting, machientje liep lekker door.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    @Zuma, ik denk dat je gewoon te veel vroeg van je OF1010, onder normale belasting mag die blijvend draaien aangezien er een freestafel module voor bestaat.

Voor dit soort werk kan eender welke goedkope bovenfrees van ongeveer 1000W dienen, als je randen freest dan ligt meer dan de helft van de zool boven een leegte. Dus hoe zwaarder, hoe meer kans dat ze gaat tuimelen en knagen in je werkstuk. Een pistool-greep type zoals de OF1010 is ideaal hiervoor want je kan met één hand werken en met de andere het werkstuk manipuleren. Op 2de hands heb ik een oude OF900 gekocht en die staat permanent ingesteld om randen rond te frezen, een tweede OF1010 vond ik te duur hiervoor!
    De OF 1010 zat in een freesmodule en ik gebruikte deze verlijmfrees over de volle freeshoogte van 32mm http://www.geerdinkbv.nl/producten/f...FSYTwwodxi8Aaw
    en dan niet eens veel afname, gewoon net aan zodat de kanten haaks worden en het verlijmprofiel erin gefreesd wordt. Dat bleek toch een aardige kluif te zijn voor het 1010 watt machientje. Ik weet met kleinere diameters en minder afname dat het totaal geen probleem is. Maar deze verlijmbit is voor serie werk net iets te zwaar voor de OF1010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door escauzier Bekijk Berichten
    Ik wil een productielijn opzetten, bepaald voorwerp waarvan de randen rond gefreesd moeten worden. Het is de bedoel om uiteindelijk tientallen producten te produceren per week dus het moet een duurzame bovenfrees zijn. Mocht je zoiets in je bezit hebben laat het dan weten. Gr Valentijn
    Ga je dat baarkrukje maken?
    Als veel gaat frezen zou ik een goed merk kopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    De OF 1010 zat in een freesmodule en ik gebruikte deze verlijmfrees over de volle freeshoogte van 32mm http://www.geerdinkbv.nl/producten/f...FSYTwwodxi8Aaw
    en dan niet eens veel afname, gewoon net aan zodat de kanten haaks worden en het verlijmprofiel erin gefreesd wordt. Dat bleek toch een aardige kluif te zijn voor het 1010 watt machientje. Ik weet met kleinere diameters en minder afname dat het totaal geen probleem is. Maar deze verlijmbit is voor serie werk net iets te zwaar voor de OF1010
    Maar het maakt denk ik wel degelijk uit hoe snel je het hout er doorvoert.
    Mijn of1010 is van meende ik 2001 en nog nooit een oververhitting gehad.
    Heb hem zon 3 jaar met flightcases en met luidsprekers bouwen vele honderden meters per dag gebruikt.

Forum Rechten