Scheerkwast

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat mesje (roestig) kan in de vuilbak. De krabbertjes zou ik niet wegdoen. Rustig op zolder leggen - ooit worden ze geld waard. Of doneren aan iemand die er aardigheid in heeft (of op marktplaats zetten, levert je een paar tientjes op).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het everready mesje kan misschien nog wel geslepen worden.

Heb geen illusies. Wegwerpmesjes slijpen is vrijwel onbegonnen werk. In de jaren 30 en 40 waren er verschillende slijphulpjes, maar toen waren de mesjes een stuk zwaarden en stijver. De huidige dubbelzijdige mesjes zijn feitelijk niet na te slijpen. Enkelzijdige zijn stijver, maar de benodigde hulpmiddelen daaroor zijn erg dun gezaaid. Uit de hand is het zo goed als ondoenlijk. Bovendien, waarom zou je mesjes die je voor n paar dubbeltjes kunt kopen gaan lopen slijpen?

Er waren wel krabber-achtige apparaten met enkelzijdige messen die heel veel zwaarder waren - feitelijk een sectie uit een klassiek 'cutthroat' mes. Die waren wel goed herslijpbaar, maar dat was niet eenvoudiger dan het slijpen van een cutthroat mes. Heljestrand maakte ze onder andere. Nou, dat zijn nog eens verzamelobjecten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Maar om op de scheerkwast terug te komen.
Ik vind hem mooi gemaakt
Maar waar kan je de haren van de kwast kopen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar om op de scheerkwast terug te komen.
Ik vind hem mooi gemaakt
Maar waar kan je de haren van de kwast kopen.
Da's het geheim van de smid ;-)

Er zijn een paar adressen waar je borstels ('knots') per stuk kunt kopen - als ik een enkele knot nodig heb (omdat iemand een maat of type wil dat ik normaal niet op voorraad heb) dan bestel ik die bij The Golden Nib.

Henk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.