Welk merk is dit?

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Ik heb weer eens een aantal beitels op de kop getikt en bij 1 zit er een half logo op wat ik niet herken:

DSC_9069.jpg

iemand een idee?
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
zelfde vraag dus maar geen nieuwe draad openen. Vandaag deze beitel voor een euro meegenomen bij de kringloop:

DSC_9074.jpg

wo va staat neem ik aan voor wolfraam vanadium dus het zal wel nederlands zijn. Maar dan blijft de vraag, is het ook troep dan ;)
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
thanks! het handvat lijkt wel een beetje op die stijl idd. Leuke site, daar ga ik eens even neuzen

DSC_9075.jpg
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
foto heb ik, helaas met bewijs dat ik mijn methode van ontroesten nog moet perfectioneren en zorgen dat alleen de beitel onder water staat:

DSC_9076.jpg
er staat niets op de beitel zelf (behalve het getal 12)

mijn ontroest "container" ;)
DSC_9078.jpg

maar dan gedraaid natuurlijk
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Swave

die tweede beitel is met zekerheid een Heinrich Bracht met een lemmet van wolfram vanadium staal.

Onderaan een foto van het logo van de smalle beitel. Daarop is nog duidelijk de H van HB te zien.

attachment.php

attachment.php
attachment.php



IMG_0381b.jpg
Op de smalle beitel is de H ,van wat HB was, nog te zien

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Paar druppels contructie lijm :p

Die houten Nooitgedacht hechten gingen wel eens los als je er flink me aan het hakken was.
Beetje pu lijm op de arent smeren en ze zitten weer muurvast.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb zelf een draaibeitel van deze firma, waar ik overigens niet zo tevreden over ben, maar dat terzijde...


Ik heb geen ervaring met hun draaibeitels, maar de hier getoonde steekbeitels van Bracht vind ik zeer goed. Tegenwoordig is de firma een onderdeel van Firma Wilhelm Schmitt & Comp, dat is de stal van Kirschen .
De beitels van Bracht die in dit topic werden getoond zijn van voor deze fusie. Ze maakte toen ook fabuleus goede houtsnijbeitels die aan de buitenkant nog zwart waren en aan de binnenkant blank geslepen waren.

groeten,
Ornament
http://ww.houtsnijden.eu
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik heb geen ervaring met hun draaibeitels, maar de hier getoonde steekbeitels van Bracht vind ik zeer goed. Tegenwoordig is de firma een onderdeel van Firma Wilhelm Schmitt & Comp, dat is de stal van Kirschen .
De beitels van Bracht die in dit topic werden getoond zijn van voor deze fusie. Ze maakte toen ook fabuleus goede houtsnijbeitels die aan de buitenkant nog zwart waren en aan de binnenkant blank geslepen waren.

groeten,
Ornament
http://ww.houtsnijden.eu


honderd procent ornament, sterker nog beter als kirschen, deze gebruikt nu hun fabricage manier!
Groet
Marco
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Of gewoon een kwartslag draaien met een stukje hout krul,...NOOIT LIJMEN!!

Voor je het heft eraf haalt, eerst de spiegelzijde van de beitel aanduiden op je heft, zodat je die later met dezelfde oriëntering kan terugzetten. De arenden zijn vaak onregelmatig, zeker ook bij houtsnijgereedschap vandaar het merkteken. Dan, het opnieuw vastzetten: ik doe het door gewoon een aangepast stukje papier om de arend van de guts of beitel te draaien terwijl die met de beitelhals tussen twee stukjes hout in de bankschroef is geklemd. En dan het heft er weer op tikken. Oppassen dat de beitelborst de bekken niet raakt want die kan plooien en scheuren. Ik heb gutsen die dertig jaar geleden op deze wijze terug vastgezet zijn en nooit meer loskwamen.

Lijmen is dus niet echt nodig en daarom doe ik het ook niet graag.

Het is wel een feit dat het uitstekende merk Auriou zijn houtsnijbeitels met epoxy in zijn heften kleefde. Ik dacht zelfs gezien te hebben op één van hun bedrijfsfilmpjes dat ze ook lijm in de heften van hun raspen deden. En als zij dat doen.... maar geef mij maar mijn papiertje.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.