Vensterbank opdikken

bhofland

Nieuw lid
21 jan 2014
4
0
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw. Ooit als gewone DHZ-er nu doorgeslagen naar aspirant priveé meubelmaker. en gelijk al heb ik een vraag waar ik graag jullie mening over zie.
Het gaat over de door mij te maken vensterbanken. In principe zijn de vensterbanken er al, van gegrond multiplex. dat heeft de aannemer van ons nieuwbouwhuis zo opgeleverd.

Wij willen graag bamboe als vensterbank, en het is nu mij idee om dun plaatmateriaal ( 3 of 5 mm ) bamboe te nemen en over het bestaande multiplex heen te maken.
Ik maak dan de bamboe zeg 20mm dikker, zodat hij wat de kamer in komt. Maar een randje van 5 mm is niks, dus ik moet dat opdikken, dat wil ik doen met stroken bamboe die ik uit een 40mm dikke plaat zaag.

De vraag is nu, hoe maak ik die zware 40 mm dikke rand vast onder de fragiele bamboe vensterbank ?

De vensterbank dikker maken ( bijv 20 mm ) gaat helaas niet, omdat de raamopeners dan niet meer dicht kunnen, en we al bij het eind van het slanke alu profiel van het kozijn komen.
De multiplex platen vervangen door bamboe zou een optie zijn, ware het niet dat er aan de onderkant al tegenaan gestuct is.

Ik kom zelf op lijmen en daarna de voorkant vlakken met een kopieerfreesje. of die 40mm zelf aan het multiplex maken met domino's ofzo. en jullie ?
 

WR1944

Oud hout
Zonder schetsje of foto is het lastig om een goed inzicht te hebben maar het lijkt mij het simpelst de strook multiplex te bekleden met het bamboe. Door een strook op de bovenkant te lijmen en een strook aan de voorkant is het multiplex weg. Door een verstek aan te brengen waar de stroken elkaar ontmoeten ben je ook de zijkant van het hout kwijt. Als de vensterbank dieper moet worden kan je een strook hout tegen de voorkant van het multiplex lijmen met wat domino's.
 

bhofland

Nieuw lid
21 jan 2014
4
0
Ja, ik ken het, mijn hele trap is ermee gemaakt ;-) Mijn "probleem" is dat ik de benodigde ruimte verticaal niet heb. Ik moet daarom een 3 of 5 mm plaat gebruiken, anders kunnen de ramen niet meer dicht, de uitzetters komen dan tegen het hout aan.

Ik denk er nu over om de opdikking van de dunne plaat dus van dit materiaal te maken ( 40mm Moso plaat ), en die strook met domino's aan het onderliggende multiplex te bevestigen. dan de dunne plaat over het geheel op maat erover en even de bovenfrees erlangs.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
er zitten geen tegels op. OP had in zijn opening geschreven dat het gaat om gegronde multiplex
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of de naad tussen verticaal en horizontaal storend werkt maar als je het blokje tegen het multiplex van "ordinair" (=goedkoop) hout maakt en de horizontale en verticale strook bamboe op elkaar laat aansluiten in verstek zie je in ieder geval geen naad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.