verslagje essen schaal met natuurlijke rand

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Ik heb een prachtig stuk es in blokken gezaagd en die liggen nu te lonken om bewerkt te worden.
Een van die blokken lijkt een onmogelijk stuk hout, maar misschien zit er wel een mooie schaal in.
Hieronder een foto verslag van hoe ik een schaal met natuurlijke rand draai.
hier het lastige stuk essenhout:lastig stuk es.jpg
een vlak stukje maken met de kettingzaag voor de opspanplaat, en dan de onderkant draaien:
onderkant draaien.jpg
Er blijken wat vervelende gaten in te zitten die bij het uitdraaien van de binnenkant voor problemen kunnen zorgen:
vervelende gaten.jpg
De gaten opgevuld met polyester vermengd met ebbenstof:
polyester met ebbenstof.jpg
De onderkant nagedraaid en geschuurd:
nagedraaid en geschuurd.jpg
Vervolgens de binnenkant uitgedraaid waarbij ik eerst de uitstekende delen op maat draai (ca 8 mm dik). Ik draai nog niet volledig tot de bodem om zoveel mogelijk stabiliteit te houden. Essen is al taai en flexibelen zeker met zo'n grillig stuk moet je uitkijken:
nu de binnenkant.jpgeerst een stukje weghalen.jpguitstekende delen gedraaid tot 8 mm.jpgdan de rest.jpg
Hier het eindresultaat na schuren en een laagje Danish Oil:
dit is hem dan.jpg
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Van hout draaien heb ik totaal geen verstand. Daarom leuk om dit fotoverslag te kunnen zien.
In het algemeen vind ik het verbluffend om te zien hoe met hout draaien de textuur geweldig mooi naar voren komt. Dit is ook weer zo een voorbeeld.
Mooie schaal geworden.

Groet Jos
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Mooie schaal Martin, ik hou hier wel van.
Vanaf welke toerentallen ben je begonnen

Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
Hoi Nico,
Over de toerentallen: ik kijk niet naar de toeren maar draai zo snel als mogelijk is dus tot de bank trilt en dan iets terug. En gaandeweg het draaien voer ik op deze manier het toerental op. De bodem heb ik met de Rolly Munro uitgedraaid.

Groet, Martin
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Kan je voor mij er een foto van maken. Bvd :)

Hier een foto van de Rolly Munro. De tip heeft een ringvormig mesje met daarboven een verstelbare spaanbegrenser, dus er kan niets fout gaan, geen kans op "happers".
De kniegewrichten kun je verstellen om op moeilijk bereikbare plaatse te komen. Het mesje kun je een paar keer verdraaien voor je het moet slijpen. Dat gaat overigens zeer eenvoudig met het meegeleverde slijphulpstuk.
Wil je zelf ook gaan uithollen? Kom anders een keer in mijn werkplaats kijken, ik zit niet zo ver bij je vandaan (Harmelen)

groet, Martin (dat ben ik NIET op de foto:cool:)

MunroCat-img.jpg
 

kriskras

Actieve deelnemer
5 jan 2014
25
0
gouda
Lijkt me lastig onder controle te houden ik heb een soortgelijke beitel van hbm alleen is het een vaste kop deze heeft de neiging om met het hout mee te gaan
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb de eer gehad deze schaal in het echt te zien gisteren, prachtig stukje werk Martin!

('t stukje Es dat ik meenam is overigens goed en wel thuis aangekomen :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.