Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

verslagje essen schaal met natuurlijke rand

Ik heb een prachtig stuk es in blokken gezaagd en die liggen nu te lonken om bewerkt te worden.
    Een van die blokken lijkt een onmogelijk stuk hout, maar misschien zit er wel een mooie schaal in.
    Hieronder een foto verslag van hoe ik een schaal met natuurlijke rand draai.
    hier het lastige stuk essenhout:lastig stuk es.jpg
    een vlak stukje maken met de kettingzaag voor de opspanplaat, en dan de onderkant draaien:
    onderkant draaien.jpg
    Er blijken wat vervelende gaten in te zitten die bij het uitdraaien van de binnenkant voor problemen kunnen zorgen:
    vervelende gaten.jpg
    De gaten opgevuld met polyester vermengd met ebbenstof:
    polyester met ebbenstof.jpg
    De onderkant nagedraaid en geschuurd:
    nagedraaid en geschuurd.jpg
    Vervolgens de binnenkant uitgedraaid waarbij ik eerst de uitstekende delen op maat draai (ca 8 mm dik). Ik draai nog niet volledig tot de bodem om zoveel mogelijk stabiliteit te houden. Essen is al taai en flexibelen zeker met zo'n grillig stuk moet je uitkijken:
    nu de binnenkant.jpgeerst een stukje weghalen.jpguitstekende delen gedraaid tot 8 mm.jpgdan de rest.jpg
    Hier het eindresultaat na schuren en een laagje Danish Oil:
    dit is hem dan.jpg

Mooie schaal Martin, ik hou hier wel van. Vanaf welke toerentallen ben je begonnen?
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Hallo,

Van hout draaien heb ik totaal geen verstand. Daarom leuk om dit fotoverslag te kunnen zien.
    In het algemeen vind ik het verbluffend om te zien hoe met hout draaien de textuur geweldig mooi naar voren komt. Dit is ook weer zo een voorbeeld.
    Mooie schaal geworden.

Groet Jos

Mooie vorm. De rand geeft de schaal karakter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Mooie schaal Martin, ik hou hier wel van.
    Vanaf welke toerentallen ben je begonnen

Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com
    Hoi Nico,
    Over de toerentallen: ik kijk niet naar de toeren maar draai zo snel als mogelijk is dus tot de bank trilt en dan iets terug. En gaandeweg het draaien voer ik op deze manier het toerental op. De bodem heb ik met de Rolly Munro uitgedraaid.

Groet, Martin

een rolly munro??? wat moet ik me daar bij voorstellen.

Athanor
    Guest
    Mooi hoor!, een plezier om te zien.

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kriskras Bekijk Berichten
    een rolly munro??? wat moet ik me daar bij voorstellen.
    Dat is een uitholbeitel. Vanwege de diepte van de de schaal en de randen die je bijna niet ziet langskomen bij de hoge toeren is dat een veilige manier om uit te hollen.

Prachtige schaal en mooie foto's!

jaap

Forum Rechten