donkerkleurige olie

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Goedendag samen,

In onze woonkamer staat een mooie robuuste tafel, gemaakt van oude grenen balken. Ooit uit de container gevist voor een huis uit 1900 en een beetje, waar ze de vloerbalken aan het vervangen waren. Vrouwlief wilde wat donkerder, dus heb ik, ik meen bij de Gamma, destijds een flesje 'walnotenolie' aangeschaft. Let wel, notenhoutkleurig dus, geen olie geperst uit walnoten... Nu wil mijn zwager een tafel met dezelfde afwerking, en uiteraard kan ik dat flesje niet meer vinden in de bouwmarkt...

Iemand tips om olie aan te kleuren, of een merknaam? Het forum staat vol met topics om vooral de olie zo kleurloos mogelijk te laten zijn, maar nu de vraag eens andersom, zo donker mogelijk.

En o ja, olie omdat beitsen en aflakken wat bewerkelijker is, en qua onderhoud meer vergt vrees ik.

Hoor het graag!

Groet,

Glen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vroeger had je Rambo Pantserolie in Warm Wenge, die kon je bij de bouwmarkt kopen en was donker. Maar je kunt ook zelf pigmenten mengen in je olie, zowel die pigmenten die je bij de bouwmarkt kunt kopen als verf of pigmenten uit de hobby-schilder-winkel. Als het maar op olie-basis is. Als je donkere olie kant en klaar wil kopen, zou ik het bij een goed vloerenbedrijf zoeken, daar hebben ze dat wel.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dank voor de reacties heren. Ik zal eens snuffelen bij een vloerenzaak. Novita is alleen in Belgie verkrijgbaar, als ik het goed heb, maar gaat neem ik aan om het idee van het mengen van beits en olie. Dat als tweede optie.

groet,

Glen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dank voor de reacties heren. Ik zal eens snuffelen bij een vloerenzaak. Novita is alleen in Belgie verkrijgbaar, als ik het goed heb, maar gaat neem ik aan om het idee van het mengen van beits en olie. Dat als tweede optie.

groet,

Glen
Novita is een oplosmiddel gedragen beits. Met een ander merk zal het ook wel lukken. Een watergedragen beits zal waarschijnlijk een minder goed idee zijn!
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dank Mathieu voor de toevoeging, ik ga er inderdaad vanuit dat olie en een watergedragen beits maar heeeeel eventjes mengen :)

Kastanjeboom, bedoel je de bankirai kleur variant van Osmo?

Groet,

Glen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vroeger had je Rambo Pantserolie in Warm Wenge, die kon je bij de bouwmarkt kopen en was donker. Maar je kunt ook zelf pigmenten mengen in je olie, zowel die pigmenten die je bij de bouwmarkt kunt kopen als verf of pigmenten uit de hobby-schilder-winkel. Als het maar op olie-basis is. Als je donkere olie kant en klaar wil kopen, zou ik het bij een goed vloerenbedrijf zoeken, daar hebben ze dat wel.
Je kunt ook verschillende kleisoorten als pigment bijmengen, veel aardse kleuren kun je op die manier maken. Van wit (pijpaarde/kaolien; titaandioxide), via geel (oker) naar roodbruin (rhassoul) en verder...
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Glen, ik meende begrepen te hebben dat je zo donker mogelijk zocht? Osmo Dekorwachs Ebbenhout is de donkerste. Notenboom of eik antiek zijn alternatieven met andere donkere toon. De dekorwachs mag je max twee keer aanbrengen als ik het goed voor heb en steeds afwerken met kleurloos mat of satijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.