Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: donkerkleurige olie

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2009

donkerkleurige olie

Goedendag samen,

In onze woonkamer staat een mooie robuuste tafel, gemaakt van oude grenen balken. Ooit uit de container gevist voor een huis uit 1900 en een beetje, waar ze de vloerbalken aan het vervangen waren. Vrouwlief wilde wat donkerder, dus heb ik, ik meen bij de Gamma, destijds een flesje 'walnotenolie' aangeschaft. Let wel, notenhoutkleurig dus, geen olie geperst uit walnoten... Nu wil mijn zwager een tafel met dezelfde afwerking, en uiteraard kan ik dat flesje niet meer vinden in de bouwmarkt...

Iemand tips om olie aan te kleuren, of een merknaam? Het forum staat vol met topics om vooral de olie zo kleurloos mogelijk te laten zijn, maar nu de vraag eens andersom, zo donker mogelijk.

En o ja, olie omdat beitsen en aflakken wat bewerkelijker is, en qua onderhoud meer vergt vrees ik.

Hoor het graag!

Groet,

Glen

Vroeger had je Rambo Pantserolie in Warm Wenge, die kon je bij de bouwmarkt kopen en was donker. Maar je kunt ook zelf pigmenten mengen in je olie, zowel die pigmenten die je bij de bouwmarkt kunt kopen als verf of pigmenten uit de hobby-schilder-winkel. Als het maar op olie-basis is. Als je donkere olie kant en klaar wil kopen, zou ik het bij een goed vloerenbedrijf zoeken, daar hebben ze dat wel.

Ik heb Novita beits gemengd met olie. Gaat prima (op eiken).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Dank voor de reacties heren. Ik zal eens snuffelen bij een vloerenzaak. Novita is alleen in Belgie verkrijgbaar, als ik het goed heb, maar gaat neem ik aan om het idee van het mengen van beits en olie. Dat als tweede optie.

groet,

Glen

osmo hardwaxolie misschien?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glen Bekijk Berichten
    Dank voor de reacties heren. Ik zal eens snuffelen bij een vloerenzaak. Novita is alleen in Belgie verkrijgbaar, als ik het goed heb, maar gaat neem ik aan om het idee van het mengen van beits en olie. Dat als tweede optie.

groet,

Glen
    Novita is een oplosmiddel gedragen beits. Met een ander merk zal het ook wel lukken. Een watergedragen beits zal waarschijnlijk een minder goed idee zijn!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Dank Mathieu voor de toevoeging, ik ga er inderdaad vanuit dat olie en een watergedragen beits maar heeeeel eventjes mengen

Kastanjeboom, bedoel je de bankirai kleur variant van Osmo?

Groet,

Glen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Vroeger had je Rambo Pantserolie in Warm Wenge, die kon je bij de bouwmarkt kopen en was donker. Maar je kunt ook zelf pigmenten mengen in je olie, zowel die pigmenten die je bij de bouwmarkt kunt kopen als verf of pigmenten uit de hobby-schilder-winkel. Als het maar op olie-basis is. Als je donkere olie kant en klaar wil kopen, zou ik het bij een goed vloerenbedrijf zoeken, daar hebben ze dat wel.
    Je kunt ook verschillende kleisoorten als pigment bijmengen, veel aardse kleuren kun je op die manier maken. Van wit (pijpaarde/kaolien; titaandioxide), via geel (oker) naar roodbruin (rhassoul) en verder...

Hoi,

Kijk' es op http://www.meubelproducten.nl.
    (geen aandelen, overigens).
    Daar kun je ook testerpotjes bestellen.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Glen, ik meende begrepen te hebben dat je zo donker mogelijk zocht? Osmo Dekorwachs Ebbenhout is de donkerste. Notenboom of eik antiek zijn alternatieven met andere donkere toon. De dekorwachs mag je max twee keer aanbrengen als ik het goed voor heb en steeds afwerken met kleurloos mat of satijn.

Forum Rechten