Elke lintzaag geschikt voor hout ??

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Voor serieus zaagwerk is er dus een serieuze machine nodig:p Die kleintjes klaren de klus ook, maar half zo snel als hun sneller lopende broeders.

Op het moment dat ik een klus krijg waarvoor een machine of gereedschap nodig is die ik nog niet heb, dan is het leuk om hier in te duiken. Ik kreeg recent een opdracht waarbij een grote wand van een kinderkamer moest worden voorzien van een stoer uitziende, steigerhouten look. Omdat steigerhout feitelijk veel te dik voor wandbekleding ontstond het idee deze in de lengte te halveren. Diezelfde week zag ik Fons zijn topic. En zo gaf ik mezelf een reden om op zoek te kunnen gaan naar een stukje uitbreiding van het machinepark ;) ;)

Ik hoef dus niet een zware jongen te hebben, maar wil wel leuke dingen kunnen doen. Dat dat dan 2 keer zo lang duurt dat neem ik dan maar even voor lief. Bovendien wordt ik in mijn zoektocht beperkt doordat ik geen krachtstroom heb. De echte zware jongens vallen dan al snel af...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo Oceans'11,

Je beschikt niet over 380v,dan gaat er al veel kracht verloren!
Maar het is toch mogelijk met sommige zagen om naar 220v om te zetten.
lint4.jpg
 
A

Athanor

Guest
Goed dat je dit ook even aankaart! "Oefening baart kunst" zeggen ze dan ;) Mijn interesse werd nog eens extra aangewakkerd door Fons zijn slaapverwekkende topic... Als je dit leest Fons: welke Felder heb jij ?

Hallo Ekko,

Ik heb de Felder F510, daarvan heb ik in een afzonderlijk topic verslag van gedaan.
Daarvoor had ik een 2e hands MEBER SE40 lintzaag, die me ook erg goed beviel voor het incidentele zaagwerk. Ook daarmee heb herzaagwerk gedaan tot dikten van 15 à 20 cm. Met een scherp zaaglint ging dat goed, was wel een krachtstroommachine met 1 1/2 PK motor. Dus een dergelijke machine is aan te bevelen. Met enig geduld verschijnt er wel een op Marktplaats.

Fons
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Ik denk niet dat je berekening klopt. Een machine waarbij het zaagwiel 600tr/min draait en een wieldiameter heeft van 500mm gaat het zaaglint een snelheid hebben van 15,7m/sec. Voor een METAALzaag is dat al een redelijk hoge waarde, voor hout is het dan weer aan de lage kant.

Mvg,

André

nog 1x over die snelheid dan :)

ik was niet zozeer iets aan het berekenen, als wel nog eens aan het lezen wat er stond; in de advertentie stond dus niet 600 toeren per minuut maar 600 mtr/min. Ik lees dat alsof ze dus gewoon direct de snijsnelheid opgeven van het apparaat.

Overigens had Andre (hoe kan het ook anders:D) qua snelheden van 20-30m/s gelijk volgens mij; als je bij Felder op de website kijkt zie je dat die inderdaad 25m/s doen. daar zou de marktplaats zaag dus ruim onder zitten. En die Baptist zagen dus ook..
http://www.felderusa.com/us-us/products/bandsaws/bandsaw-fb-510.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.