Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Elke lintzaag geschikt voor hout ??

Goedenavond forumleden!

Hoewel men altijd beweert dat domme vragen niet bestaan, twijfelde ik toch even bij het plaatsen van deze vraag...

Want... door dit forum is mijn belangstelling voor de lintzaag toch wel aanzienlijk toegenomen. Af-en-toe speur ik MP af op zoek naar een interessant exemplaar (lees: niet te duur, 230V etc.)
    Nu zie ik veel lintzagen waarbij als voorbeeld metalen schijven, I-profielen etc. doorgezaagd zijn.

Is zo'n lintzaagmachine dan ook geschikt voor het zagen van hout?
    En... zo ja... moet ik dan óók kijken naar de lintzaag (is de juiste term zaagband???) die op de machine zit, of is dat in zekere zin toch wel universeel te noemen?

Bij voorbaat dank voor uw aller reacties
    Laatst gewijzigd door Oceans'11; 20-01-14 om 22:28.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Athanor
    Guest
    Wat ik er van weet is dat een meetaal lintzaag wel hout kan zagen als je een geschikt zaaglint gebruikt, maar dat de snelheid eigenlijk niet geschikt is. Dus voor veelvuldig gebruik moet je zien of je hem kunt opvoeren, net zoals je Puchje destijds? Oh nee, daar ben je te jong voor natuurlijk

Fons

Oh nee, daar ben je te jong voor natuurlijk
    Kijk ! Dat is taal daar kan ik wat mee! Jij scoort punten, Fons !!! Maaruh, ik ben van 1969 en weet me dus maar al te goed de Puchjes, Honda's SS-50 en Yamaha's MTX te herinneren.

On topic: dus als ik het goed begrijp dan is het wel degelijk van belang om goed te kijken naar de omgeving waarin de machines aangeboden worden. Meestal staat er nl. niet bij vermeld of het een machine is die voor metaal- c.q. houtbewerking geschikt is.

Of zijn er bepaalde specifieke uiterlijk kenmerken waaraan de machines voor houtbewerking te herkennen zijn ?
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Een willekeurig voorbeeld: deze (zie foto's) lintzaag staat op MP. Los van de vraag of dit een goed merk is of niet staat deze tekst erbij:
    .
    Beschrijving

LINTZAAGMACHINE in zo goed als nieuwstaat
    Deze machine is alleen gebruikt voor een hobbyproject
    Merk YES
    Model: WBS-18LZ
    220 Volt
    Voorzien van geleiding voor recht en onder hoek zagen.
    Blad tot 45 graden kantelbaar

OK, als je goed kijkt ligt er hier en daar wat zaagsel, wat een indicatie zou kunnen zijn, maar ik heb hier dus geen idee bij of dit een geschikte machine is voor hout zagen...

Lintzaag.jpg
    Groeten, Ekko

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Dit lijkt mij een typische hout-machine. Een lintzaag voor staal is vaak een horizontale lintzaag. Dit om (lang) stafmateriaal af te korten. De zaag is dan aan 1 zijde draaibaar bevestigd, en zal door zijn eigen gewicht door het materiaal zagen/zakken. Verder zie je bij metaalzagen vrijwel altijd een slangetje en een opvangbak voor koelmiddel. Ik zie hier geen van die kenmerken, dus ik denk dat het een houtzaag is.

OK, dat is al een waardevolle tip, Klaas.

Maar... op MP staat bijvoorbeeld ook deze. Hier staat wél duidelijk bij dat het om een verticale metaallintzaag gaat. Los van de fijngetande zaag zie je maar amper verschil met de blauwe hierboven.

Hopelijk maakt dit mijn dilemma (en dus mijn vraag) meer duidelijk.
    .
    Beschrijving

BAUER vertikale metaallintzaagmachine type 500V

• Zaagmachine voor non ferro materialen aluminium / kunsstoffen
    • Uitgevoerd met zware gietijzeren tafel
    • zaaghoogte max 350mm
    • zaagbreedte 490mm
    • zaaglengte 3900x6-25mm
    • roldiameter 500mm
    • 1,1KW aandrijfmotor
    • Remmotor, 3KW,
    • 2 snelheden (450 en 600mtr/min.)
    • Halogeen lamp

Lintzaag.jpg
    Groeten, Ekko

Ook dat is er eentje waar je hout mee kan zagen. Doordat hij ook een lagere snelheid heeft kun je er ook aluminium/non-ferro metalen mee zagen. Eentje die bedoeld is voor staal en slechts één snelheid heeft, loopt voor hout te langzaam.

Eentje die bedoeld is voor staal en slechts één snelheid heeft, loopt voor hout te langzaam.
    OK, helder. Het is dus belangrijk dat ik tijdens mijn zoektocht (als het er niet bij vermeld staat...) navraag doe naar de snelheid/snelheden van de machine.

Ik kom regelmatig 600 omwentelingen (meter?) per minuut tegen. Wat is v.w.b. een lintzaag de onder- en bovengrens als je kijkt naar het aantal omwentelingen/meters per minuut ?
    Groeten, Ekko

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oceans'11 Bekijk Berichten
    OK, helder. Het is dus belangrijk dat ik tijdens mijn zoektocht (als het er niet bij vermeld staat...) navraag doe naar de snelheid/snelheden van de machine.

Ik kom regelmatig 600 omwentelingen (meter?) per minuut tegen. Wat is v.w.b. een lintzaag de onder- en bovengrens als je kijkt naar het aantal omwentelingen/meters per minuut ?
    Omwentelingen per minuut zeggen alleen wat als de maat van het wiel er bij vermeld wordt, het gaat om meters per seconde dat het zaaglint langskomt. Welke dat precies moeten zijn weet ik niet, ik heb eigenlijk nooit moeite om houtlintzagen en andere van elkaar te onderscheiden.

Dit http://link.marktplaats.nl/769303333 is een typische metaalzaag, net zoals dit model http://link.marktplaats.nl/1000901373. Als er bij staat dat de lintzaag van RVS is, is het er eentje voor de slagerij.

Afhankelijk van wat je zoekt, zou ik eens naar deze kijken: http://link.marktplaats.nl/761518697 of deze http://link.marktplaats.nl/765278793 maar die zijn natuurlijk allemaal krachtstroom en ik lees dat je 240V wil. Dat is altijd lastig, voor 240V worden eigenlijk alleen lichtgewicht hobbymachines gemaakt.

ik lees dat je 240V wil. Dat is altijd lastig, voor 240V worden eigenlijk alleen lichtgewicht hobbymachines gemaakt.
    Dank voor je reactie Jurriaan.

Ik zoek een beetje naar een machine die qua grootte en capaciteit de op de grens van 230V en krachtstroom zit. Het is voor hobbymatig gebruik, maar ik hobby best veel momenteel dus het mag best een behoorlijke machine zijn. De blauwe (zie boven) staat momenteel ook op MP en is een machine die mij (puur gebaseerd op uiterlijke kenmerken) wel wat lijkt. Ik ken het merk niet, maar daar zal er eens verder in gaan duiken...
    Groeten, Ekko

Forum Rechten