Bench dog

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Jullie kennen ze allemaal vast wel, de bench dog.
Echter zijn deze in aanschaf zeer prijzig, nu ken ik iemand die ze wel kan draaien.

Is er iemand die mij de maten door zou kunnen geven?
Of een site waar ik ze goedkoop kan kopen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Echt vaste maten zijn er niet voor bench-dogs....Het ligt een beetje aan de gaten in je werkbank !! Zelf draaien is zeker een optie , zeer goed te doen wanneer je een draaibank hebt. Is jouw draaier al forumlid ?
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Pas een setje Parf-dogs van veritas gekocht via Baptist.
Goede kwaliteit RVS.
Prijs €19,45 voor de hoge variant en 14,45 voor de lage variant. (prijs is voor 2 stuks)

Als je ze zelf wilt maken zou ik in ieder geval kijken voor 25 mm Alu staf.
Dan heb je alvast een basis om nauwkeurig af te draaien.
De volgende tekening vond ik op internet. Neem aan dat dit gekopieerd mag worden.

parf-and-bench-dogs.jpg
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
De draaier is geen forumer.

Ben bezig om de mftc te maken. Zal dus een gat van rond 20mm worden.

Tevens de vraag waarom er draad in zit.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik zoek ook nog goedkope bench dogs (die stukjes bezemsteel die ik nu heb.....)
Ik dacht er aan om zoiets te laten draaien:
BenchDog.JPG
(de gaten in mijn tafel zijn dus 22mm)

Iemand die dat kan? (of iemand die dat ook zou willen, ik weet wel wat bedrijfjes waar dat kan, maar dat gaat niet voor 5 stuks)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik worstel met een vraag die hier een beetje bij aansluit. De standaard diameter van die gaten is 20mm (of was het nu eigenlijk feitelijk 19 bij Festool stuff – op zich maakt dat geeneens uit voor mijn vraag maar ik heb de neiging om af te wijken; wat dan weer perfect aansluit bij de kwaliteit van mijn werkstukken).

Nu wil ik op termijn ook nog een werktafel maken met gatenkaas (om te klemmen, niet voor de rechte hoeken want dat krijg ik van zijn leven niet haaks en in lijn geboord), maar als ik dan gaten van 20mm kies, welke budgetaire lijmklemmen passen daar dan in? De Festool klemmen uiteraard, maar aan 34 EUR voor de twee kan ik eigenlijk al net zo goed een illegale Poolse jongedame contracteren om in mijn dressing de kledingsstukken kreukvrij vast komen te houden; kledingstukken die ik anders in de gemaakte kast zou hebben opgehangen. Dat is wsl ook nog eens aangenamer om naar te kijken ook. Let wel: deze optie is nog niet afgetoetst met dievannons.

Je kan de vraag ook omdraaien: als ik een budgetair verantwoorde basisset aan lijmklemmen van pakweg ecotools of 1ekeus in huis haal, hoe groot moeten de gaten dan minimaal zijn opdat de klemmen er in passen? En bestaan er dan nog uberhaupt benchdogs voor die diameter? Voor die Poolse moet ik dan ook nog een andere oplossing vinden, maar dat lost zichzelf wel op. Vooral wanneer dievannons weet krijgt van de plannen.

Jimbo
(worstelt ook met zijn gewicht maar dat komt door al die Poolse aardappelschotels)
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ze zijn in middels in de maak, laat 5 van elk draaien. Kost 75 euro. Altijd nog goedkoper dan via baptist
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
De wiellnaven van de Gamma zijn precies 20 mm en hol plus lekker goedkoop. Weet niet meer de prijs maar het was niet meer dan 6 euro.
De plastic benchdogs lijken die op van Black &Decker workmate.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
@Jimbo
Je kunt voro een paar tientjes ook de cnc gefreesde festool vervangings plaat kopen hoor. De kleine voor de Kapex tafel kost meen ik 5 tientjes. Dan heb je alle gaten op de juiste plek.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
@Jimbo
Je kunt voro een paar tientjes ook de cnc gefreesde festool vervangings plaat kopen hoor. De kleine voor de Kapex tafel kost meen ik 5 tientjes. Dan heb je alle gaten op de juiste plek.
Ik geloof dat je me verkeerd hebt begrepen. Dat overkomt me trouwens wel vaker, afgaande op het aantal oorvegen dat ik krijg van doorgaans erg strakke blondines in de late uurtjes onder omstandigheden waarbij alcohol rijkelijk vloeit en dievannons thuis bij de kinders zit.

Ik ben niet van plan om een MFT na te bouwen. Allez, het is te zeggen, ik ga een soort van MFT-light (“MFTL”, lol) bouwen, dus gewoon een tafel met wat gaten in om dingen makkelijk(er) te kunnen klemmen of door middel van drie dogs tijdelijk in één richting te fixeren (om er met een bovenfrees langs te lopen bvb). De gaten moeten derhalve niet mooi haaks uitgelijnd zijn (hoewel ik het toch ga proberen: stel dat het lukt, dan heb ik toch maar mooi ineens altijd een winkelhaak ter beschikking). Bovendien zou mijn “MFTL” ongeveer 2x zo groot worden als het, euh, grote voorbeeld van Festool, kwestie van plaatmateriaal te kunnen verwerken zonder dat het afgezaagde deel op zijn beurt mijn tenen verwerkt.

Mijn eigenlijke vraag is dan ook: hoe groot moeten die gaten zijn als ik niet wil investeren in Festool klemmen? Want voorzover ik het nu begrijp zijn dat de enige die je door een 20mm gat kan murwen (uiteraard is de kans dat ik het verkeerd begrepen heb gelijk aan ‘1’). Stel, ik koop van deze dingen: http://www.ecotools.nl/lijmtangen/ , die hier toch vaak worden aangeraden - passen die in 20mm? Ze wekken die indruk maar ik weet het niet zeker.

Jimbo
(moet dan bij thuiskomst, tijdens het ontwijken van de deegroller, altijd verklaren die ie weer tegen de deur was gelopen)
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
....
Mijn eigenlijke vraag is dan ook: hoe groot moeten die gaten zijn als ik niet wil investeren in Festool klemmen? Want voorzover ik het nu begrijp zijn dat de enige die je door een 20mm gat kan murwen (uiteraard is de kans dat ik het verkeerd begrepen heb gelijk aan ‘1’). Stel, ik koop van deze dingen: http://www.ecotools.nl/lijmtangen/ , die hier toch vaak worden aangeraden - passen die in 20mm? Ze wekken die indruk maar ik weet het niet zeker.
..

Jimbo, die klemmen passen niet :( kan ik uit ervaring zeggen
Ik heb 22mm gaten en heb de klemmen wat afgeschuurd zodat ze passen, maar dan nog alleen aan de rand van de tafel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zelf wat verder gezocht en kwam uit bij de Makita geleiderailklemmen: http://www.toolmax.nl/makita-accessoires-geleiderail-klemset-1943855-p-10412.html of http://www.toolnation.nl/makita-geleiderail-klem-2-stuks.html

Zouden die passen?

Scheelt toch al snel meer dan 10 EURO. OK, in weze zijn die enkel geschikt voor het klemmen vd geleiderail (van Makita in dit geval uiteraard), maar dat is eigenlijk ook het geval voor de Festoolklemmen en die worden toch ook gebruikt om werkstukken an sich te klemmen. De nieuwe vraag is dus eigenlijk of het veilig/snugger is om met deze dingen werkstukken te klemmen die je nog te lijf wil gaan met powertools?

Maar bon, dit gaat al lang niet meer over bench dogs. En dat wordt bij deze rechtgezet: Stel dat ik toch voor de klemmen van ecotools ga, dan kom ik er dus met gaten van 25mm (in een plaat van 18mm want dat is uiteraard eveneens een bepalende maat), cfr. het bericht van PeerSchoen? Zijn er dan dogs voor gaten van 25mm te vinden?

Jimbo
(vreest dat het begint op te vallen dat het niks mag kosten)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
(vreest dat het begint op te vallen dat het niks mag kosten)

Dat is geen ramp hoor we kunnen immers niet allemaal Festool, Felder e.d. aankopen. Maar soms moet je ff in het buideltje tasten. De festool klemmen worden door Bessey gemaakt wellicht dat je ze van dat merk voor een paar euries minder kan krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.