Unlerlayment voor lades?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik heb al eerder wat gepost over dat ik zelf een kast ga maken in mijn woonkamer maar die kast is niet zo een probleem. Bekijk bijlage kastwoonkamer perfect.skp
hiervoor ga ik meubelpanelen van de bouwmarkt gebruiken.
maar dan de lades, ik ben er nog niet uit welk materiaal ik het beste kan gebruiken, ik heb 4 plaatmaterialen waar ik over twijfel.
ook wil ik het goedkoop houden.
1. berken multiplex (mooi, Prijzig i.v.m. andere platen)
2. Hardhout multiplex (mooi,splintert dit erg?)
3. Mdf (goedkoop,erg mooi af te werken maar wel veel schilderwerk)
4. Underlayment elliottis pine (goedkoop)
mijn 1e keus gaat uit naar nr. 2 want ik vindt het rode multiplex erg mooi maar ik weet niet of dit erg splintert
kan ik mijn gebruikte plaatmateriaal zo gebruiken of moet er echt een laag verf overheen?
de lades worden (69x45x10) (lxdxh)

ik ga rolgeleiders gebruiken.

tips of ideeën over plaatmateriaal zijn altijd welkom
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedoel je het gedeelte achter het ladefront?
Het frontje van meubelplaat, maar de zijkanten en bodem van de lade van het bovengenoemde materiaal?

Je kan dan nr 2 nemen.
Sowieso splinteren alle materialen wel wat. Hoewel MDF het minst.
Dat ligt er ook aan welk gereedschap je gebruikt en of het scherp is. (Kwaliteit zaag, kwaliteit blad).

Maar omdat het buiten het zicht valt kan je dat met een schuurpapiertje wel netjes maken.

Grts, Raymond
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
de lades komen in de kast en voor de kast komen schuifdeuren dus de frontjes zijn normaal gesproken uit het zicht.
ik was van plan de complete lades uit het materiaal te maken. zijkanten, achterkant, bodem, en het frontje.
ik heb al een zaaglijst gemaakt en haal precies 10 complete lades uit 2 (122x144) platen.

p.s. ik heb trouwens de festool ts55 rebq met het standaard zaagblad dus dat zou wel moeten lukken
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
de lades komen in de kast en voor de kast komen schuifdeuren dus de frontjes zijn normaal gesproken uit het zicht.
ik was van plan de complete lades uit het materiaal te maken. zijkanten, achterkant, bodem, en het frontje.
ik heb al een zaaglijst gemaakt en haal precies 10 complete lades uit 2 (122x144) platen.

p.s. ik heb trouwens de festool ts55 rebq met het standaard zaagblad dus dat zou wel moeten lukken

Is het hardhout mutliplex niet net zo duur als berken?
Als je een van deze twee neemt, hoef je ze alleen in de blanke beits te zetten. Dat gaat lekker snel en je hoeft niet zo netjes te verven.
Ook zijn ze dan lekker stevig. Je kan zonder problemen in de kopse kanten schroeven.

Misschien een stomme vraag, maar: Heb je wel rekening gehouden met de dikte van je zaagblad? Qua zaaglijst?

Ik heb zelf geen bijzondere cirkelzaag, maar zo'n festo lijkt me prima.
Ik ken het standaard blad dan ook niet, maar er is al eens een discussie geweest over het aantal tanden op een blad enz...
Maar ik werk vooral met hand gereedschap (zonder motor of draad) dus daar weet ik niet zo veel van.

Groeten, Raymond
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma, maar dan voor een werkplaats-kast. Dus ik lees even mee :)
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Volgens mij is het helemaal niet zo ongebruikelijk om laden onbehandeld te laten.
Je zou dus gerust mdf kunnen kiezen, dat is inderdaad goedkoop en je hebt geen last van splinterige randen.
Is grenenhout geen optie voor je?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@sunRayes. ja heb ik heb rekening gehouden met mijn zaagblad dikte maar bedankt!
@Bijtel, zijn deze ook in 69 cm breed en 45 cm diep te verkrijgen?
@PeerSchoen Ik denk dat ik de lades ga maken uit 10mm dik hardhout multiplex. dit omdat het best goedkoop is en erg stevig.
@Nerflander Grenenhout is mooi, maar ook best prijzig en ik wil het graag lekker goedkoop houden omdat het toch nietecht in het zicht komt
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik weet niet of ik linkjes mag posten dus je moet zelf maar even googleen op handelsonderneming de vogel. daar is 10mm dik hardhoutmultiplex €21.99
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Is de kwaliteit dan ook goed, er is nogal wat verschil in multipex nl. Probeer die van Hornbach maar eens, dan begrijp je wat ik bedoel.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Bij karwei verkopen ze populieren multiplex platen. Het deukt wel snel, omdat het zacht hout is. Maar het is goedkoop en als je het in de olie of verf zet dan deukt het ook niet meer. Voor lades wil je geen MDF gebruiken. Je kunt geen groef erin frezen of zagen om je bodem in te stoppen. Dat frezen of zagen gaat wel, maar na een jaartje of wat valt je bodem eruit, omdat MDF zwak aan het uiteinde is. Voor lades zou ik altijd voor multiplex gaan. Populier gebruik ik voor de werkplaats. Berken multiplex is in principe prima voor meubels. Het is net iets harder dan populier.

hopelijk kun je hier iets mee.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik gebruik het liefst berken multiplex 15 mm voor de ladepanelen (18 mm voor echt grote lades), 6 mm is meestal genoeg voor de bodems, geschroefd in een sponning of een groef.

Je kunt ook alleen een sponning maken in de zijdes en de bodem onder voor en achterzijde laten doorlopen, Daar kun je de bodem dan schroeven.
Als je mooi kunt verstekken dan is dat ideaal; je kunt de sponning of groef gewoon zagen op een zaagtafel of frezen. Een spanband eromheen en je werkt altijd haaks -wel even controleren natuurlijk- want haaks is vooral voor lades wel belangrijk...

Wat betreft prijzen voor plaatmateriaal: ik heb hier een tabel gepost, die is nog behoorlijk recent. Op mijn website staat onder meubelmakerstips de meest recente bijgewerkte versie.
Als prijs belangrijk is: goed underlayment lijkt me dan geen slechte keuze. De meeste weerbarstiheid wordt er door het verband wel uitgehaald.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.