Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Tormek T7 slijpt scheef

Hopelijk kunnen jullie helpen...
    Een half jaar geleden heb ik in Arnhem een T7 gekocht.
    Deze gebruik ik natuurlijk regelmatig, nu na een half jaar valt mij op dat mijn beitels schuin zijn geslepen.
    Ik gebruik gewoon de SE76 slijphulp waar ik de beitel netjes tegen de rand aan vast zet zoals de bedoeling is.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
    Ik heb wel het gevoel dat er in de steun wel de nodige beweging zit bij het vast zetten, maar lijkt mij dat dat bij alle steunen is.
    Voor de rest is alles zo op het oog netjes recht.
    Ik zal morgen wel even foto's maken van een beitel.

Bij de oude houder voor het slijpen van de beitels kwam dit vaker voor. Bij de nieuwe heb ik er geen last van. Alleen als je erg hard drukt zou het misschien kunnen. Even nazien met een blokhaak isde steen haaks en staat de steun paralel aan de steen. Anders even terug gaan na de leverancier.

DIt probleem herken ik wel. Heeft niks te maken met oude of nieuwe houder denk ik. De beugel moet paralel staan aan de steen en daar zit de kneep. Het is niet zo eenvoudig om die dus paralel te krijgen. Ik heb 'm zo goed mogelijk afgesteld. Wat mij iig hielp was nadat de boel zo goed mogelijk was afgesteld de steen te bewerken met dat speciale tooltje. OP die manier kwam de beugel exact te staan met de beugel stand.

Daarna heb ik die niet meer veranderd.

Wel was ik zo slim een advies op te volgen en heb ik dus 2 beugels. een voor de steen en een voor het leer. Op deze manier hoef ik niks meer anders in te stellen.

Maar hoe dan ook, het is niet zo eenvoudig als het lijkt idd...

Die se76 zit er standaard bij, ik weet dan ook niet precies wat Wim met de "oude" bedoeld. Terug naar de leverancier heeft denk ik niet zoveel zin want die doet het echt niet anders dan jij en ik .

De steen moet paralel zijn aan de beugel, slijptool gebruiken om dat te realiseren.
    Laatst gewijzigd door gompy58; 18-01-14 om 20:55.

Idd even de steen nazien met een blokhaak, eventueel de steen vlakken met de diamant vlaksteen. Maar een half jaartje is wel snel.
    Laat je de steen niet in het water staan na het slijpen? Dat moet namelijk niet, dan kan de steen ook kromtrekken.

Verder zit er in mijn geleider ook wat speling maar heb daar niet gek veel last van.

De oude houder is al van een jaar of zeven geleden. Toen heb ik zelfs wel eens mijn beitel iets scheef erin gezet. Zelf slijp ik mijn hss houtdraaibeitels regelmatig. Na een slijpbeurt van diverese beitels moet ik mijn steen opnieuw vlakken of afritsen. Hij is snel hol. Bij het slijpen van steekbeitels is er van spoorvorming nauwelijks sprake. Maar als je de steen afritst is deze automatisch parallel aan de houder. Wel kan de steen door harde druk ovaal worden. Hier heb ik bij slijpdemos wel eens last van gehad. Ik gebruik de leren schijf alleen uit de hand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Okke Bekijk Berichten
    Hopelijk kunnen jullie helpen...

Ik heb wel het gevoel dat er in de steun wel de nodige beweging zit bij het vast zetten, maar lijkt mij dat dat bij alle steunen is.
    Voor de rest is alles zo op het oog netjes recht.
    Ik zal morgen wel even foto's maken van een beitel.
    http://www.youtube.com/watch?v=PBF2NJCcgfY

kijk dit filmpje even, vanaf 7:45 is het relevant daar leggen ze uit dat het mogelijk is dat de steun parallel aan de steen moet staan. Ze leggen precies uit wat Wim Kluck bedoelt.
    succes

Als je hard duwt op de linkerkant van de stang, waar de houder op glijd, kun je die iets naar beneden drukken, waardoor het scheef gaat slijpen.

Ben er ook achter maar misschien doe ik dat verkeerd, dat als je de gradatiesteen veel gebruikt de slijpsteen ten opzichte van de steunbeugel ook iets kan gaan afwijken.

Het valt me ook op dat als je A2 staal of dergelijke varianten slijpt op de standaard steen hij ook ietsjes scheef kan gaan worden.
    Ze hebben ene speciale staan gemaakt voor de hardere staal soorten, maar die heb ik niet.

Na verloop van tijd voorzichtig de steen afdraaien voorkomt veel problemen.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 18-01-14 om 23:20.

Met de diamant afdraai inrichting (dat heb ik niet zelf bedacht, zo staat het op de website) maak je de slijpsteen parallel met de stanggeleider. Volgens mij een absolute noodzaak om recht te slijpen. Ik doe dat regelmatig, het kost wel onredelijk veel van de slijpsten, maar het resultaat is er ook na. Na het parallel slijpen verstel ik de stanggeleider ook niet meer. Net als Wim wet ik ook af uit de hand.

jaap

Controleer ook eens of de rubber glijringen goed zitten, en of ze er wel inzitten. Bij mij zijn ze er wel eens uitgevallen en voordat ik het merkte was mijn beitel scheef.
    Ik gebruik sinds een jaar de zwarte steen. Slijt minder, en hoeft niet zo vaak gevlakt te worden.
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik denk dat de afdraai-inrichting je zou kunnen helpen om het probleem op te lossen. De tormek staat alweer een tijdje op mijn hobbyzolder maar helaas een tijdje niet gebruikt
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten