Ovale tafel in amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
In dit geval heb ik de handschoenen aangetrokken om goed antislip te hebben, ik had de poten verder niet geborgd en moest ze stevig vasthouden, een slippertje kan al een vinger kosten dus vandaar.....

Dat het wat gevaarlijk lijkt boven het freesblad komt denk ik van de perspectivische vertekening bij het filmen, naar mijn idee hield ik goed afstand.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Pen en gat verbindingen pas maken

Maar weer eens een vervolg in dit "slow" project. Nadat ik de tafelboormachine aangepast had, kon ik de gaten gaan boren voor de pennen van de poten die ik in het vorige filmpje heb gezaagd. Daarom met een mooie kwaliteitsboor zoveel mogelijk hout voor de gaten eruit geboord. Toen kwam het noeste handwerk! De Kirschen beitels maar weer eens geslepen op mijn langzaam draaiende Creusen en gewet op het Belgische brokje:) ondanks de scherpte was het nog een hele klus, kostte mij de nodige uren van steken en passen en schaven. Ik had de pennen iets dikker gelaten om daarna met de Veritas schaaf te "tunen". De borsten moest ik ook bijwerken om e.e.a. goed passend te krijgen. Nadat de eerste twee in een middag klaar waren, was het ook gebeurt met mijn rug:( Dat voelt niet zo fijntjes, de hele middag licht gebogen over de werkbank staan.... Dus daarna maar een vrije zondag genomen:cool:

Dit weekend de tweede set pasgemaakt, afgewisseld met een houtmiddag in Zwolle, wat zon-momentjes en koffie op het terras;) da's veel beter voor mijn rug:)

Hierbij wat foto's en een filmpje zodat jullie weten dat het niet geheel stil ligt.

Fons




image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ziet er top uit man echt een stukje vakwerk
ik wil binnenkort ook op deze manier mijn pen en gat verbinding maken voor mijn achterdeur
succes verder
mvg Leroy
 
A

Athanor

Guest
Dank voor jullie positieve reacties! Vandaag een kleine stap vooruit gemaakt. De dragende regels voor het tafelblad afgewerkt en van slobgaten voorzien om het te kunnen bevestigen met voldoende ruimte voor de werking van het blad. Met de Domino wat sleufjes gefreesd en met een forstnerboor wat ruimte gemaakt voor de koppen van de schroeven. Zie hieronder het resultaat.


Fons

image.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat wordt mooi.
Waarom kies je voor een combinatie van Domino en forstnerboren? Had je het ook met alleen de boren kunnen doen?

Groeten, Raymond
 
A

Athanor

Guest
De Domino geeft een mooi recht gleufje van gelijke diepte zonder nabewerken wat je met een boortje nog wel hebt. De forstnerboor heb ik gebruikt om op de boortafel de schuine kant in te boren tot gelijke parallelle diepte. t.o.v. het blad , zodat het blad kan werken en de schroef in het gleufje kan bewegen.... Vandaar;)


Groet van Fons

Hierbij nog een paar detailfoto's:
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Pootstellen met pen en gat verbinding en toogpennen

De pootstellen zijn afgewerkt met toogpennen. Voor mij de eerste keer dat ik met deze werkwijze aan de slag ben. Het experiment bevalt me goed, geen lijmklemmen nodig en een sterke verbinding. De verbinding was sowieso niet gemakkelijk met lijmklemmen te maken. Ik heb veel gehad aan de uitleg van de Woodwhisperer over het werken met toogpennen. Zie op Youtube: http://youtu.be/rhc12thf2fc


Fons

image.jpg

image.jpg

Het markeren van het centrum van de gaten op de pennen
image.jpg

Aftekenen van de plaats waar de gaten in de pennen komen
image.jpg

image.jpg

Het verzet voor de toogpennen
image.jpg

Voorbereiden van de toogpennen
image.jpg

Toogpennen rondmaken door ze door een mal te slaan
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Video van het aanbrengen van de toogpennen

Het uploaden duurde wat lang, anders had ik deze gelijk ingesloten.

Fons

 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Netjes! Je kunt je de volgende keer wel wat tijd besparen: je hoeft de toogpennen niet vast te lijmen. Ze kronkelen door het verzette gat zó dat ze nergens meer heen gaan als ze er eenmaal in zitten. De pen houdt ze op hun plek.
 
A

Athanor

Guest
Voorbereiding voor het verlijmen van de bladdelen

Dank voor reactie's en het meekijken! Ik ben bezig met de voorbereidingen om de twee delen van het blad samen te voegen. Heb een rijtje domino's gepland om de bladen zo gelijk mogelijk te houden. Aan een kant zitten ze er strak in en de andere kant heb ik ruime gaten gefreesd. Bovendien op de domino's een "zoekertje" geschuurd om de twee delen zo snel mogelijk tegen elkaar te kunnen schuiven en dan snel kunnen afklemmen. Straks nog even kijken of ik wat hulp kan organiseren voor het aanbrengen van de lijm en om het blad er tegenaan te zetten.

Fons

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Blad in de lijmklemmen

Leuk, blijf volgen! Hierbij de volgende stap, het verlijmen van de bladdelen, vanmorgen mijn buurman even te hulp gevraagd om het smalste deel op zijn kant te zetten om de lijm op te brengen. Daarna snel over de domino's geschoven en van een eerste lijmklem voorzien. Toen de overige pijpklemmen om en om boven en onder het blad geplaatst en aangedraaid. Ondertussen met de rei goed gecheckt of het blad vlak wordt verlijmd en met de spanning op de klemmen dat bijgestuurd.

Fons

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Het blad inmiddels uit de klemmen gehaald, is er naar tevredenheid uitgekomen.... Morgen eens kijken of ik de ovale vorm er uit kan zagen. Ondertussen nog wat verder gewerkt aan het pootstel. De doorstekende pennen van de poten afgeschaafd. Daarna kan er een keep ingezaagd worden voor verbinding met de langsdrager onder het blad, die een constructief geheel met de pootstellen moet vormen. Die langsdrager ook pasgemaakt en de schuine kanten er aan gezaagd/geschaafd.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.