Ovale tafel in amerikaans esdoorn

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Tof !! Mooi om de progressie van dit project van dichtbij te volgen. Het verlijmen van bladen is erg leuk werk....Wat echter wat minder is komt straks....Je hebt dan alles verlijmd en moet het hele blad zien te verplaatsen.... Wij lopen vaak met meerdere mensen in de werkplaats dus een extra paar handen is soms snel gevonden. Wanneer je echter in je eentje bent is het goed om even een plan van aanpak te bedenken voordat je alle spieren in je lijf overbelast ;) Nu weet ik dat Fons een lijf als Hercules heeft dus dat scheelt een hoop :eek:
 
A

Athanor

Guest
Hahaha die Rick:D:D.

Met dat verschil dat we van Hercules mogen veronderstellen dat het spiermassa was, maar bij mij ....... :eek:

Maar je raakt wel een punt aan wat ik nog even voor me uitgeschoven heb. Misschien moet ik het blad zo lang mogelijk in twee delen houden voor de overige bewerkingen. Maar dat heeft ook weer nadelen. Bovendien als het eenmaal afgewerkt is loop je met zo'n zwaar blad risico's om het te beschadigen tijden keren e.d. Nou dat vraagt om het charteren van buurmannen natuurlijk;)

Fons
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Jaha!, echtgenotes zijn er natuurlijk (ook)voor om onze grenzen te verkennen


Het is al eens eerder gesuggereerd, een ovale tafel met een uitschuifblad. Dan hebben we het volgens mij uiteindelijk niet meer over een ovale tafel, maar een uitschuiftafel met rechte kanten. Dan zul je ook op een ander basis moeten werken lijkt me... Meer met dunnere bladen van gefineerd plaatmateriaal. Op zich ook een uitdagende klus lijkt me. Zie maar eens, als je er aan begint hebben we het er wel eens over....




Fons
Tja, ben er al 37 jaar aan gewend dat ik niets te vertellen heb en daar red ik me uitstekend mee


Wat betreft de tafel, heb wat getypt wat ik niet bedoelde......
plannen kunnen altijd veranderen maar denk meer aan een inklapbaar tussenpaneel zodat het wel een ovalen tafel kan worden.
Uitgeklapt kan hij best 3 meter worden, zoveel ruimte hebben we wel.
Zodra dit plannetje wat concreter wordt kom ik er zeker bij je op terug!


Vele jaren terug ooit een tafel gemaakt van oude eiken planken:


Daarbij alle fouten gemaakt die er zijn, oa geen rekening gehouden met werking.


Maar ik dwaal een beetje af van jouw tafel, erg benieuwd hoe die er straks uit ziet!!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 761
A

Athanor

Guest
Wat ik eigenlijk bedoelde is het gegeven dat je een uit te klappen tussenpaneel rechte kanten zult moeten geven als je die in het midden van de tafel laat uitklappen. Dat geeft dan een probleem als die onder de tafel is ingeklapt omdat de rechte kanten zullen gaan uitsteken onder de weglopende kanten van de ovaal.....

Kun je me een beetje volgen?


Fons
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Kun je me een beetje volgen?
Fons
Denk het wel Fons. Je hebt best een punt maar ik denk daar wel een oplossing voor te hebben. Het tussenstuk wil ik dubbel klappen waarbij het onderste deel richting midden van de tafel beweegt en hiermee ruimte creëert.
We hebben een dergelijke rechthoekige tuintafel waarbij het tussenstuk, ingeklapt, een best eind wegblijft van de rand.

Zodra ik ik eraan begin, duurt nog wel een poos, maak ik wel wat schetsen en een eigen draadje. Eerst de kast boven mijn werkbank ff afmaken (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10127-Werkbank/page8) en de nodige andere klussen doen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mocht ik moeten helpen met tillen dan hoor ik t graag...Cross graag even naar je toe hoor :eek:

Jammer, ik heb net een tafel met een blad van 7cm dik en erg massieve poten afgeleverd, met veel moeite... Daar had ik je hulp ook wel bij kunnen gebruiken! Aan de andere kant, volgens mij heb je je rug al eens bijna gebroken tijdens het vlakken van die balken voor het blad :D

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Schuurperikelen (vervolg)

De twijfel over de noodzaak van het schuren met de langebandschuurmachine slaat toe! Ik heb nog maar enkele lastige plekken in het blad. Daarom even een proefstuk met uitbreeksels gladgeschuurd. Daarna gekeken hoeveel diepte ik moest schuren en kwam daarbij nog niet op 0,15 mm. Dus toen ben ik maar eens de onderkant van het blad bij wijze van experiment met de Rotex gaan schuren, eerst korrel 80 op de grove stand en daarna met korrel 120 geschuurd. Ik ben daarover eigenlijk best wel tevreden. Kan uiteindelijk nog met fijnere korrel en een DTS gaan schuren voor de definitieve afwerking.

De hele exercitie om met de twee bladen naar Hayo te gaan slepen zie ik ook wel tegenop, ondanks de aangeboden hulp;)

Afijn, ik moet er nog maar even op broeden, mijn echtgenote zei: "als dit niet lukt kun je altijd nog een andere oplossing kiezen". Kijk, dat is een analyse waar ik wat mee kan!

Fons

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Vervolg schuurperikelen

Vandaag maar eens serieus aan de slag gegaan met de Rotex! Eerst de onderkant van het blad verder geschuurd met grid 180 in de grove schuurstand. Met een nieuw stuk schuurpapier op de machine zijn de oneffenheden in no-time weg. Daarna met grid 120 ook in de grove schuurstand verder werken, geeft al een gladder resultaat. Vervolgens naar de gewone schuurstand geschakeld en dan krijg ik al een mooi resultaat! Dan kan ik nog schuren met de DTS, maar daar wacht ik maar even mee tot ik het hele blad geassembleerd heb, de vorm er aan gezaagd en de kanten gefreesd heb. Lijkt me de laatste stap voor het afwerken met ....... dat weet ik nog niet:confused:

Hieronder een paar kiekjes van de schuurresultaten.

Fons

image.jpg

image.jpg

Dit is de plek waar de draad van het hout wisselt, aan de onderkant zit een dikke noest. Heb alle oneffenheden er uit kunnen schuren.
image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
556
94
Stiens
Dag Fons,

Als je keer hulp nodig hebt kan ik ook langskomen. Aan het eind van de middag of begin van de avond kan ik na het werk meestal wel.

André
 
A

Athanor

Guest
Ik heb me nu maar op de constructie van het onderstel voor het tafelblad gestort. Deze zal in grote lijnen worden zoals ik in de dummy heb gemaakt die aan het begin van dit topic staat. Ik heb voor de poten nog gedacht aan een verbinding met domino's, maar gezien het gewicht van het blad lijkt het me verstandiger om met een pen en gat verbinding te werken. Dan kan ik ook toogpennen gaan toepassen. Daar toch maar een proefstuk voor gemaakt om wat gevoel te krijgen met de manier waarop ik dit het beste kan construeren. Zie bijgaande foto. Ook inmiddels het hout voor de poten klaarliggen.

Fons

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Bewerking van de tafelpoten

Nog even een verslag van de werkzaamheden van vandaag. Ik heb het hout op maat geschaafd en de vorm aan de poten gezaagd met een hulpstuk op de roltafel van de Hammer om de juiste afschuining te bepalen. Dat met behulp een plaatje MDF en de schroefblokjes die ik van André (Workingwithwood) heb gekregen (Nog met dank André! Ze werken goed hoor!)

Daarna de pennen aan de poten gezaagd/gefreesd met het freesblad op de zaagas.

Zie ook de video onderaan het bericht.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er mooi uit, en mooie machines.

Waarom draag je handhoenen tijdens het schulpen?

Pas je wel op met het draaien en laten zien van je werkstuk boven die draaiende zaag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.