Ovale tafel in amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
Schuurperikelen

Het alternatief van de breedbandschuurmachine valt af :( De machine is naar een andere werkplaats verhuisd en de aansluiting zal daar nog weken op zich laten wachten. In gesprek met de eigenaar bleek dat het om een machine met 1 band gaat en hij zei dat het voor mijn klus vele malen doorvoeren gaat worden, vooral als de fijnere korrelband wordt gebruikt. Ik heb ondertussen met Hayo van de Akkrummer Houthandel (de leverancier van het hout) overleg gehad en kan gebruik maken van zijn langebandschuurmachine. Dan kan ik het blad alvast in twee delen verlijmen en deze schuren voordat ik het geheel samenvoeg. De breedte van het gehele blad wordt bijna 1.20 m. Ik zit nog te overwegen of ik nog een poging waag om op een andere vandiktebank (ook van Hayo) mogelijk nog een beter schaafbeeld kan krijgen....

Fons
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Tsja, jammer. Meestal ziet het er erger uit dan het is en zijn niet zoveel doorvoeren nodig. Maar ja...

In een andere vandiktebank heb ik een hard hoofd, het probleem is zoals je al zei de warrige draad, en dat is op elke vandiktebank een probleem.

Iets anders- en misschien een beetje laat; 120 cm is behoorlijk breed voor een gezellige eettafel. Ik bedoel, je zit dan best ver van elkaar af.
Ik heb thuis een tafel van 105 cm en dat is al behoorlijk veel... (ik realiseer me net dat dat met een ovaal blad veel minder een probleem is)

groet en sterkte met die tegendraadse delen, Rob
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Fons, heb je al overwogen om het blad eerst helemaal te verlijmen, het dan plat op de grond te leggen, en er vervolgens met een (te huren) parketschuurmachine overheen te gaan? Ik denk dat je die hapjes er dan vrij snel uitschuurt. Ik zou dan de eerste keer met korrel 80 werken, en dan nog eens met 120.
Daarna kun je fine-tunen met een Rotex o.i.d.
Het is maar een idee....succes verder!
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooi al die tips! Zo heb ik aardig wat alternatieven om een keuze uit te maken. Voor anderen ook wel waardevol, je weet maar nooit waar je met een project tegenaan loopt.

Dank voor het actieve meedenken allemaal!

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@athanor : Gisteren hadden we nieuwe messen in de scm van dikte machine gezet. Toen heb ik even een warrig stukje esdoorn geschaafd. Dit komt er toch wel erg netjes uit. Dit was een stukje hard maple. Eind van de week gaan we quilted maple schaven en dan moet je ook echt superscherpe messen hebben anders krijg je echt een kraterlandschaap.....

Aan de andere kant zou ik zelf misschien voor de optie gaan met een bandschuurmachine...kost wel veel tijd en zweetdruppels
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
A

Athanor

Guest
Zo heb ik nóg een alternatief:) deze ken ik wel, maar had ik nog niet voor mijn werk aan gedacht.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Planken voor het blad sorteren

Ik ben voor verdere beslissingen te nemen maar eens een uurtje gaan sorteren met de planken voor het blad. Na veel herschikken denk ik nu de beste indeling te hebben gevonden. Door de ovale vorm heb ik nu veel van de plekken met de uitbreeksels buiten het blad weten te brengen zodat deze afgezaagd gaan worden. Daarmee is de hoeveelheid te corrigeren werk aanzienlijk minder geworden. Ik denk dat ik nu de planken ga strijken en verlijmen zodat ik tot twee helften van het blad kom. Die kan ik dan op de langebandschuurmachine van Hayo gladschuren. Daarna de twee delen tot een geheel verlijmen en in model zagen.

Dank aan allen die de tips hebben gegeven!

Fons

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Oké, goed dat je dat nog even meegeeft. Zal ik nog even met Hayo overleggen of we het blad in één geheel kunnen schuren.

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zijn die stukken met de uitbreeksels niet juist ook de mooiste stukken als je ze goed glad weet te krijgen? Beetje zonde als je die dan net buiten het blad houdt?!
 
A

Athanor

Guest
Heb je wel een goed punt, maar het is in z'n geheel mooi gevlamd hout en zal het zeker wel een mooi blad worden. In dit geval kies ik maar even voor de makkelijkste weg ;)

Fons
 
A

Athanor

Guest
Verlijmen van het blad

Zo! ik heb deze Paasochtend even goed besteed door de eerste helft van het blad te verlijmen. Ik heb de kanten van het blad recht en haaks gestreken op de vlakbank. Dat vroeg allereerst om het goed afstellen van het invoerblad, zodat ik een de kanten nagenoeg vlak kreeg, een ietsiepietsie hol nog. Over de lengte van de planken was de naad in het midden ongeveer 0,15 mm. Dat werkt mooi bij het vastzetten van de klemmen, want met een klem in het midden zie ik bijna overal de lijm er al uitpersen:D Overigens is het "strijken" van de kantplanken van 2.40 m. op de Hammer C31 best nog wel een klus waar ik enige hulpmiddelen voor moest inzetten: zie de foto voor de rolbokjes en de verlengstukken van de tafel. Afijn nog een paar domino's erin gezet om het blad zo vlak mogelijk te houden; lijm erop en snel in de klemmen!


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Leuk om te zien. Je haalt het wel snel uit de klemmen. Ik hou veiligheidshalve toch altijd wat langer aan, ondanks dat het na zo'n 2 uur al kan. Of heb je nog speciale lijm toegepast?
 
A

Athanor

Guest
Had ze rond 10.30 uur al ingeklemd, foto wat later geplaatst.... Ik gebruik de Titebond original lijm.

Deze is real time, net de tweede helft minus 1 plank in de klemmen.

Fons

image.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Leuk om te zien. Je haalt het wel snel uit de klemmen. Ik hou veiligheidshalve toch altijd wat langer aan, ondanks dat het na zo'n 2 uur al kan. Of heb je nog speciale lijm toegepast?

Na een half uur tot een uur kun je de klemmen bij zo'n verbinding er zonder problemen afhalen. Daarna wel de eerste 24 uur met rust laten.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuk topic. Geeft weer inspiratie! Zelf wil ik op vraag van echtgenote een ovale tafel maken van white wash eiken met een zwarte gedraaide poot eronder. Wel met een uitschuifbaar tussenblad. Wordt nog een uitdagende klus.

ben benieuwd naar het vervolg Fons!
 
A

Athanor

Guest
Jaha!, echtgenotes zijn er natuurlijk (ook)voor om onze grenzen te verkennen :rolleyes:

Het is al eens eerder gesuggereerd, een ovale tafel met een uitschuifblad. Dan hebben we het volgens mij uiteindelijk niet meer over een ovale tafel, maar een uitschuiftafel met rechte kanten. Dan zul je ook op een ander basis moeten werken lijkt me... Meer met dunnere bladen van gefineerd plaatmateriaal. Op zich ook een uitdagende klus lijkt me. Zie maar eens, als je er aan begint hebben we het er wel eens over....


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.