Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 13 van de 22 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 130 van de 213
  1. #121
    Athanor
    Guest
    Ik ben van plan ook de bovenrand van het blad een afschuining te geven zodat het er strak blijft uitzien. Op het modelletje heb ik al een lichte afschuining gemaakt. Denken jullie dat die voldoende is? Moet deze wat groter of is het echt verstandig om voor een ronding te kiezen? Welke radius dan?

    Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 11-06-14 om 12:09. Reden: Typo

  2. #122
    Ik zou zeggen 3 of 4 mm. Je kunt een een proefje maken (met ander materiaal) om te zien en voelen...
    Voor mijn gevoel is een afronding bij het blad (vanwege de grootte/omvang misschien?) minder kritisch dan bij de poten.

    Heb ik je aan het twijfelen gebracht ?

  3. #123
    Athanor
    Guest
    Vooralsnog niet....ik wil uitgaan van een strakke look van de tafel en daarom denk ik aan een afschuining i.p.v. afronding op de rand. Die zie je ook heel vaak op de (oudere) kantoormeubelen met Trespa bladen. Dus moet toch wel werkbaar zijn.... Ik heb in mijn praktijkruimte een werkblad met een afronding van 2mm. Heb ik nog nooit bezwaarlijk gevonden. Daarom heb ik dat in het model gekopieerd met een afschuining van ongeveer dezelfde maar.


    Fons

  4. #124
    Athanor
    Guest

    Question Frezen tegen alle regels (en de draad van het hout) in

    Met de freeskop die de schuine kant gaat maken wil ik het hele tafelblad van een schuine kant voorzien. Omdat in dit geval de schuine kant geheel aan de onderkant komt; kan ik geen gebruik maken van de truc om het blad om te keren en met de draad mee te frezen. Dat houdt in dat ik twee kwarten van het ovaal tegen de draad in moet frezen. Hoe denken jullie over deze exercitie? Ik ben al wat proefjes aan het maken geweest, waarbij het resultaat wel wat ruw wordt, niet de kwaliteit die ik verlang...... Alternatief is dat ik daarbij een paar laatste gangen, tegen alle regels in, de andere kant op frees. Met het gevaar dat de frees aan de haal gaat en "lekker" gaat vreten

    In een proefstukje merk ik dat wanneer ik heel lichte afname heb ik de frees door stevig vast te houden en niet te snel aan te voeren goed onder controle kan houden. Dan is het resultaat ook wel wat gladder.

    Wat zou jullie aanpak in dit geval zijn?


    Fons

  5. #125
    Zoals je zegt: in fases beetje afnemen (en frees stevig vasthouden).

    Je kunt met een vlakschuurmachine ook nog aardig nabewerken.

  6. #126
    Athanor
    Guest
    Toch maar proberen dan... Ik heb het voor dit werk niet zo op schuurmachines, de strakke kanten verdwijnen dat toch te veel vind ik. Ben nu nog aan het kijken of ik met een spookschaafje (stanley) nog een strak effect in het nabewerken kan realiseren.

    Fons

  7. #127
    Hallo Fons,

    schrijf de gewenste schuinte af op het hout door twee lijnen, ééntje op de zijkant en eentje op de onderkant. Verwijder daarna het meeste hout met een schaafmachine, een haalmes, een decoupeerzaag, etc.. wat het makkelijkste werkt of wat beschikbaar is. Als je daarna de laatste pas met een bovenfrees doet moet die maar heel weinig afnemen, dan maakt het tegen de draad frezen niet veel uit, er is dan weinig of geen risico op inspringsels.

  8. #128
    Radius 2 en niet meer. Anders wordt het geheel, zoals je zelf ook inziet, niet meer strak. R2 kan je ook iets kleiner zetten dat je zeg maar R1,5 krijgt, dan even met 180 a 220 na schuren (met de hand) zodat je uiteindelijk R2 krijgt. Een klein 45 graden stukje kan ook, maar dat is meer iets voor HPL wat in verstek staat. R2 is een mooie maat voor de tafel zonder dat je de strakke looks verloren gaat en de gebruikers geen striemen op de armen krijgen. Ook meelopend frezen en daarna schuren, geen schuurmachines gebruiken dan heb je geen controle. De schuurmachine is leuk om het met grote vlak te doen, niet randen en zeker geen ovale randen. Als schuurklosje, niet die kurkenschuurblokjes gebruiken. Naar mijn mening zijn die nog te zacht. Echter, een stukje MDF/Multiplex is weer te hard. Wat ik heb is een blokje met een stukje bulletain bord. Die is niet dik (~6mm). Waarschijnlijk heb je dit niet voor de hand, maar kan je een echt prikbord opofferen. Dit is niet dik, ook rond de 6 a 8 mm. Als je dat op een stukje 15 of 18 mdf of multiplex plakt, kunnen je randen niet misgaan als ik het vergelijk met de rest van je kwaliteit . De schuurklosjes die ik gebruik zijn ca. 60x120. Maar dat hang af hoe groot je handen zijn. Schuurpapier maak je dan ongeveer 90x120 dat je om de randen vouwt. Opletten dat je het klosje zo houdt dat de schuurrichting de kant is van de omgevouwen schuurpapier, dan krijgen de miniscule vezels niet de kans om grote uitbreken te veroorzaken. Helaas al vaak genoeg gehad bij berken multiplex (maar dat is natuurlijk wel anders dan massief esdoorn, niet van afschrikken dus)

    Succes,
    René

  9. #129
    Ik bedoelde met de vlakschuurmachine nabewerken, niet afnemen.
    Ik ben een beetje verbaasd over de aversie tegen het gebruik van de vlakschuur hier. Ik heb hem heel regelmatig zonder veel problemen voor dit doel gebruikt ?!?

    Een facet van 2 millimeter zou ik ook niet met de vlakschuur doen (maar met een schuurblokje en P 180 > P 220), maar we hebben het hier toch over het afgeschuinde deel dat nog iets ruw is na het frezen?

  10. #130
    Athanor
    Guest
    Een aantal interessante tips krijg ik hier dank hiervoor! Het zou mooi zijn om een vergelijkende test te doen van de verschillende werkwijzen. Ik weet niet of ik daar de tijd voor neem, maar misschien wel goed om een paar proefjes te nemen voordat ik een keuze maak. Hoop morgen wat tijd te vinden om het verder te bekijken.


    Fons

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top