Ovale tafel in amerikaans esdoorn

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik was er even tussenuit (en ook geen notificaties gezien... nu ineens wel weer): zijn we 5 pagina's verder!
En met de tafel een heel stuk verder; het uitbrekende maple is getackled! En we krijgen een minutieus en kalm verslag van alle werkzaamheden.

Respect en complimenti! Het ziet er echt heel goed uit, de tekening in het blad: erg mooi -en dus wispelturig, ja-, en het onderstel beloofd ook wat.
Ik ga er weer wat korter op zitten. Ben benieuwd naar het vervolg, en dan met name naar de vormcombinatie van blad en onderstel.

Groeten, Rob
 
A

Athanor

Guest
Constructie van het onderstel

Mooi dat je het blijft volgen:) dan eerst maar het vervolg van het onderstel. Ik heb zowel de pootstellen als de verbindende/dragende regel in het midden van het blad van halfhoutkepen voorzien zodat die elkaar verstevigen en er hopelijk voldoende constructieve kracht tegen schranken ontstaat. Ik denk dat ik dit geheel ga verlijmen en met een paar fikse schroeven verbind. De kepen zaag ik op de Hammer met een speciaal hulpstuk en een cirkelzaag waarvan ik de tanden vlak heb laten slijpen. Hieronder de foto's van de verschillende bewerkingsmomenten en het ruwe eindresultaat.

Fons


image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Count Chocula

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wederom een enorme stap voorwaarts in het proces. Ben erg blij dat je veel foto's maakt van het maken van deze tafel. Dat onderstel ziet er super uit !

Blijven de randen van de poten "scherp " of ga je deze nog lichtjes afronden ?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rick,

Ja, als ik de Ipad bij de hand hou, weet ik dat ik regelmatig weer even een paar foto's moet maken, die dan gemakkelijk op het forum te plaatsen zijn. De kanten van het onderstel wil ik afschuinen met een freesje of blokschaafje, het moet een wat strak uiterlijk houden.

Fons
 
A

Athanor

Guest
De ovale vorm in het blad zagen .... eindelijk!

Eindelijk ben ik zover gekomen dat de ovale vorm van het blad werkelijkheid wordt:eek:
Voor het delicate werk heb ik de Mafell decoupeerzaag van mijn beste vriend kunnen lenen. Met de mal eerst de ovale vorm op het blad afgetekend. Daarna 1 à 2 mm. buiten de lijn gebleven met zagen, om later de zuivere vorm er in te brengen met de bovenfrees. Weer wat foto's om jullie op de hoogte te brengen;)

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Zuivere vorm aan de bladkant frezen

De mal die ik heb gemaakt bestrijkt een kwart van de ovale vorm en ga ik gebruiken om de kanten van het blad strak in model te frezen. Daarvoor gebruik ik een kopieerfrees met lager, die langs de mal kan lopen. Daarmee frees ik de eerste stap. Dan kan de mal aan de kant en met de frees een stap dieper gebruik ik het al gefreesde deel als geleider voor de tweede stap, zodat de hele kant van het blad dezelfde vorm krijgt. De overgangen waar het begin en eind van de mal zat, heb ik aangepakt door de mal een stuk te verschuiven en dezelfde procedure te hanteren.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Wie niet sterk is moet.........

Omdat ik de ovale vorm met de draad mee wil frezen, moet ik het blad keren om de volgende twee kwarten van het ovaal te kunnen aanpakken. Nou heb ik al ontdekt dat Hard Maple verrekte zwaar is:rolleyes:. Al een keer een buurman gevraagd om het blad te keren, maar met alle nog te verrichten bewerkingen leek het me handig om niet steeds daarvoor afhankelijk te zijn van hulp. Dus goede raad is duur:confused: Toen ik afgelopen week toch een paar uur wakker lag, heb ik een aantal scenario's uitgedacht. Dat varieerde van SLS'en er aan vast klemmen als hefboom, tot het creëren van een takeltje aan het plafond. Tot in het (lumineuze:cool:) idee kreeg om een as door het midden van de lengte van het blad te maken zodat het als het ware kan rollen. Op die manier kan ik het blad laten tuimelen en de andere kant bewerken. Alleen moet ik dan ook een constructie maken om het blad buiten de werktafel te laten kantelen.

Aldus..... een SLS aan de onderkant van het blad geschroefd nadat ik daarvan de uiteinden had rondgemaakt. Kon ik toch nog weer eens handig gebruik maken van mijn haalmes:D Een paar balkjes pas gemaakt aan het einde van de tafel en een steunpootje bevestigd en dan draaien maar:cool:

Het is nu een fluitje van een cent, ik hoef eigenlijk alleen maar met het blad te schuiven. Hier de foto's van de constructie en de werking ervan.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Count Chocula
A

Athanor

Guest
Filmpje!

Voor Rendew en de andere filmliefhebbers toch ook maar weer wat op Youtube gezet:cool:

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

NeoEko

Actieve deelnemer
Dat gaat goed zeg.

Ik begrijp je keuze voor een strakke afwerking: "De kanten van het onderstel wil ik afschuinen met een freesje of blokschaafje, het moet een wat strak uiterlijk houden."

Het onderstel met de verjongde poten bevalt me ook. Ik vraag me af wat het zou doen als de poten iets schuin naar buiten zouden staan. Geeft misschien nog iets meer spanning.
Maar is moeilijk te zeggen zonder het te zien.
Je methode om het ovaal te maken (mal, decoupeer, frees met aanloopring ) gebruik ik ook altijd. En ik heb de methode ook zo beschreven op mijn 'tips' pagina. Maar een filmpje had ik er nog niet van. Misschien kan ik doorverwijzen naar jouw filmpje?
Er schoot me trouwens, het hele verslag nog eens doorlezende, nog iets te binnen: Meubelmakers die bij hun klanten op onbegrip stuiten over de geoffreerde prijs zouden naar dit verslag kunnen verwijzen omdat het zo helder en duidelijk laat zien wat het verschil is tussen een massa/fabrieks product, en een meubel dat op maat wordt gemaakt door een vakman die al zijn ervaring en kunde inzet om een zo goed mogelijk product te maken.
Heb je al een idee over de randafwerking van het blad?

Groet, Rob


 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
De gedachtegang van iets schuin naar buiten staande poten kan ik volgen, ik heb een dummy van karton gehad en toen ik dat in werkelijkheid zag er vanaf gezien en dit spoor gevolgd. Misschien voor een volgend project toch een optie om dan in verbeterde vorm uit te werken.

Doorverwijzen naar mijn filmpje kan altijd hoor!

Voor de afwerking van het blad denk ik aan dit profiel:
Bekijk bijlage 17400

Ik ben al even aan het experimenteren geweest met de daartoe aangeschafte frees
image.jpg

Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
yes !!!!!
Maar eeuuuhh vertel er de volgende keer wat bij voor jou is misschien alles logisch en vanzelf sprekend maar voor deze kluns niet !!!
Begrijp uit de film dat je de multiplex als mal gebruikt maw daar loopt t wieltje van de frees tegen aan ,toch , je haalt vervolgens de mal weg en gebruikt de al gefreesde kant als "mal"
of ...........
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Wat een knap verslag van een behoorlijk stukje vakmanschap. Toont ook aan dat er zoals bij vele opdrachten heel wat extra komt kijken. Aan de meubelmaker dit te voorzien en in te calculeren.
@fons: de bladdraaimethode is super gevonden. Pet af!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
yes !!!!!
Maar eeuuuhh vertel er de volgende keer wat bij voor jou is misschien alles logisch en vanzelf sprekend maar voor deze kluns niet !!!
Begrijp uit de film dat je de multiplex als mal gebruikt maw daar loopt t wieltje van de frees tegen aan ,toch , je haalt vervolgens de mal weg en gebruikt de al gefreesde kant als "mal"
of ...........
klopt idd. En de frees wordt daarna dieper gezet, waardoor de mulitplex mal overbodig wordt. Hinderlijk zelfs voor de benodigde diepgang. Wieltje loopt nu tegen het eerder gefreesde deel aan en is de mal nu. Dat kan je zien bij de foto's ;)
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Yep ,heb effe terug gekeken sam en inderdaad er is ook een mooi kiekje van heb er even een uitsneden van gemaakt !!
Helemaal TOP !!!

wieltje.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Meubelmakers die bij hun klanten op onbegrip stuiten over de geoffreerde prijs zouden naar dit verslag kunnen verwijzen omdat het zo helder en duidelijk laat zien wat het verschil is tussen een massa/fabrieks product

Inderdaad Rob, je slaat de spijker op zijn kop ! Van de 7 offertes die ik recent heb gemaakt zijn er vier die begonnen te "zeuren" over de hoge prijs. Mensen verwachten tegenwoordig maatwerk meubelen voor IKEA-prijzen.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Even met de juiste foto herplaatsen

Voor de afwerking van het blad denk ik aan dit profiel:
Bekijk bijlage 17400

Ik ben al even aan het experimenteren geweest met de daartoe aangeschafte frees
Bekijk bijlage 17402

Fons

Er is iets mis gegaan met de foto van het proefstukje van de zijkant, waardoor de foto van de frees nietszeggend is :(

Hierbij de goede foto:

image.jpg

- - - Updated - - -

yes !!!!!
Maar eeuuuhh vertel er de volgende keer wat bij voor jou is misschien alles logisch en vanzelf sprekend maar voor deze kluns niet !!!
Begrijp uit de film dat je de multiplex als mal gebruikt maw daar loopt t wieltje van de frees tegen aan ,toch , je haalt vervolgens de mal weg en gebruikt de al gefreesde kant als "mal"
of ...........

Ik heb ook wel heel veel info in een keer in het topic gestort, realiseer ik me nu. Dus dat het kwartje even moet vallen is logisch;)

Voorlopig heb ik geen zin om er nog gesproken commentaren bij te geven! Dat laat ik aan de mannen met de smeuïge Amsterdamse accenten over:):);)


Fons

- - - Updated - - -

Wat een knap verslag van een behoorlijk stukje vakmanschap. Toont ook aan dat er zoals bij vele opdrachten heel wat extra komt kijken. Aan de meubelmaker dit te voorzien en in te calculeren.
@fons: de bladdraaimethode is super gevonden. Pet af!

Ja ja.... Waar een paar slapeloze uurtjes al niet toe kunnen leiden:cool:


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.