Ovale tafel in amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
Ik ben van plan ook de bovenrand van het blad een afschuining te geven zodat het er strak blijft uitzien. Op het modelletje heb ik al een lichte afschuining gemaakt. Denken jullie dat die voldoende is? Moet deze wat groter of is het echt verstandig om voor een ronding te kiezen? Welke radius dan?

Fons
 
Laatst bewerkt:

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik zou zeggen 3 of 4 mm. Je kunt een een proefje maken (met ander materiaal) om te zien en voelen...
Voor mijn gevoel is een afronding bij het blad (vanwege de grootte/omvang misschien?) minder kritisch dan bij de poten.

Heb ik je aan het twijfelen gebracht :) ?
 
A

Athanor

Guest
Vooralsnog niet....ik wil uitgaan van een strakke look van de tafel en daarom denk ik aan een afschuining i.p.v. afronding op de rand. Die zie je ook heel vaak op de (oudere) kantoormeubelen met Trespa bladen. Dus moet toch wel werkbaar zijn.... Ik heb in mijn praktijkruimte een werkblad met een afronding van 2mm. Heb ik nog nooit bezwaarlijk gevonden. Daarom heb ik dat in het model gekopieerd met een afschuining van ongeveer dezelfde maar.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Frezen tegen alle regels (en de draad van het hout) in

Met de freeskop die de schuine kant gaat maken wil ik het hele tafelblad van een schuine kant voorzien. Omdat in dit geval de schuine kant geheel aan de onderkant komt; kan ik geen gebruik maken van de truc om het blad om te keren en met de draad mee te frezen. Dat houdt in dat ik twee kwarten van het ovaal tegen de draad in moet frezen. Hoe denken jullie over deze exercitie? Ik ben al wat proefjes aan het maken geweest, waarbij het resultaat wel wat ruw wordt, niet de kwaliteit die ik verlang...... Alternatief is dat ik daarbij een paar laatste gangen, tegen alle regels in, de andere kant op frees. Met het gevaar dat de frees aan de haal gaat en "lekker" gaat vreten:mad:

In een proefstukje merk ik dat wanneer ik heel lichte afname heb ik de frees door stevig vast te houden en niet te snel aan te voeren goed onder controle kan houden. Dan is het resultaat ook wel wat gladder.

Wat zou jullie aanpak in dit geval zijn?


Fons
 
A

Athanor

Guest
Toch maar proberen dan... Ik heb het voor dit werk niet zo op schuurmachines, de strakke kanten verdwijnen dat toch te veel vind ik. Ben nu nog aan het kijken of ik met een spookschaafje (stanley) nog een strak effect in het nabewerken kan realiseren.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

schrijf de gewenste schuinte af op het hout door twee lijnen, ééntje op de zijkant en eentje op de onderkant. Verwijder daarna het meeste hout met een schaafmachine, een haalmes, een decoupeerzaag, etc.. wat het makkelijkste werkt of wat beschikbaar is. Als je daarna de laatste pas met een bovenfrees doet moet die maar heel weinig afnemen, dan maakt het tegen de draad frezen niet veel uit, er is dan weinig of geen risico op inspringsels.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Radius 2 en niet meer. Anders wordt het geheel, zoals je zelf ook inziet, niet meer strak. R2 kan je ook iets kleiner zetten dat je zeg maar R1,5 krijgt, dan even met 180 a 220 na schuren (met de hand) zodat je uiteindelijk R2 krijgt. Een klein 45 graden stukje kan ook, maar dat is meer iets voor HPL wat in verstek staat. R2 is een mooie maat voor de tafel zonder dat je de strakke looks verloren gaat en de gebruikers geen striemen op de armen krijgen. Ook meelopend frezen en daarna schuren, geen schuurmachines gebruiken dan heb je geen controle. De schuurmachine is leuk om het met grote vlak te doen, niet randen en zeker geen ovale randen. Als schuurklosje, niet die kurkenschuurblokjes gebruiken. Naar mijn mening zijn die nog te zacht. Echter, een stukje MDF/Multiplex is weer te hard. Wat ik heb is een blokje met een stukje bulletain bord. Die is niet dik (~6mm). Waarschijnlijk heb je dit niet voor de hand, maar kan je een echt prikbord opofferen. Dit is niet dik, ook rond de 6 a 8 mm. Als je dat op een stukje 15 of 18 mdf of multiplex plakt, kunnen je randen niet misgaan als ik het vergelijk met de rest van je kwaliteit ;). De schuurklosjes die ik gebruik zijn ca. 60x120. Maar dat hang af hoe groot je handen zijn. Schuurpapier maak je dan ongeveer 90x120 dat je om de randen vouwt. Opletten dat je het klosje zo houdt dat de schuurrichting de kant is van de omgevouwen schuurpapier, dan krijgen de miniscule vezels niet de kans om grote uitbreken te veroorzaken. Helaas al vaak genoeg gehad bij berken multiplex (maar dat is natuurlijk wel anders dan massief esdoorn, niet van afschrikken dus)

Succes,
René
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik bedoelde met de vlakschuurmachine nabewerken, niet afnemen.
Ik ben een beetje verbaasd over de aversie tegen het gebruik van de vlakschuur hier. Ik heb hem heel regelmatig zonder veel problemen voor dit doel gebruikt ?!?

Een facet van 2 millimeter zou ik ook niet met de vlakschuur doen (maar met een schuurblokje en P 180 > P 220), maar we hebben het hier toch over het afgeschuinde deel dat nog iets ruw is na het frezen?
 
A

Athanor

Guest
Een aantal interessante tips krijg ik hier:) dank hiervoor! Het zou mooi zijn om een vergelijkende test te doen van de verschillende werkwijzen. Ik weet niet of ik daar de tijd voor neem, maar misschien wel goed om een paar proefjes te nemen voordat ik een keuze maak. Hoop morgen wat tijd te vinden om het verder te bekijken.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Onderstel tafel afwerken

Afgelopen dagen heb ik de losse delen van het onderstel geschuurd en de kanten met een 45 graden freesje afgeschuind. In de verbindende balk onder de tafel een aantal gaten geboord, waar later de bouten in komen om het tafelblad te bevestigen. De later te lijmen oppervlakken heb ik afgeplakt om de losse onderdelen gemakkelijk te kunnen aflakken.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Tafelblad afwerken

Ook het tafelblad heb ik nog eens goed geschuurd en de lijmnaad aan beide kanten schoongemaakt. Vervolgens aan de bovenkant een schuin kantje gefreesd. Het tafelblad op de beproefde wijze gekeerd en vanaf de onderkant met de 30 graden frees in verschillende stappen de grote afschuining er aan gefreesd. Dit deels meelopend gefreesd. De lastige plekken waren in de eerste stappen goed te vinden zodat ik in de laatste fase uitbreeksels kon voorkomen door de andere kant op te frezen. E.e.a. gaf wel heel veel stof en spanen omdat door de grote frees het afzuighulpstuk er niet op kon.

Ook nog een filmpje toegevoegd.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
TOPPIE !!!!!!!!!! Maar een friese tekst mag ook best het is vast wel te decoderen in ABN (amsterdams beschaafd nederlands ;-)


Maar is zo'n verlengde zool van festool niet makkelijker of .......
 
A

Athanor

Guest
Dat zou in dit geval wel een voordeel zijn geweest, kwam nu wel flink op mijn goede stuurmanskunst aan.... Maar gelukkig ben ik van schippersafkomst:D en je weet hoe zo iets gaat, je bedenkt het van vooraf en om op dat moment nog naar de winkel te racen? Gelukkig moest ik in meerdere gangen de rand frezen zodat kon aanleren hoe de stabiliteit te houden!


Fons

P.S. Geef Frysk sille jo net ferstean hjer!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat ziet er goed uit Fons ! Ben ook blij met t filmpje, dit maakt het nog een stukje duidelijker. Wat ik vooral erg mooi vind om te zien is deze "slow" aanpak. Waar ik misschien met de frees er gelijk 10 mm per keer af zou rossen neem jij goed de tijd om alles geleidelijk te doen....yep...daar heb ik weer wat van geleerd !!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoe kleiner de afname hoe minder het risico is op verbranding... Geduld is altijd een schone zaak.
 
A

Athanor

Guest
Was wel even spannend met deze grote freeskop, eerst op wat lager toerental gefreesd.... later gewoon op fullspeed gezet, met 12 mm spantang en goed uitgebalanceerde frees geen probleem gelukkig. Maar met kleine stapjes had ik het goed onder controle.

Ondertussen vandaag de laatste bewerkingen gedaan voordat het aflakken kan plaatsvinden. Ik heb de rampamoeren voor bevestiging van de centrale steunbalk van het onderstel aangebracht. Ook de gaten aan de onderkant van het blad opgevuld met houtrotvuller (epoxy).

De schuine kanten waren nog wat ruw van het freeswerk en die heb ik met het blokschaafje nabewerkt.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Laatste keer dat ik hier keek zat ik op pagina 3. Nu 11 pagina's kunnen bijbenen, een avondvullende bezigheid waar ik van heb kunnen genieten.

Mooi werk, heerlijke stiel. Ik hoop binnen afzienbare tijd ook zo'n degelijk werk te kunnen leveren. Oefening baart kunst.

Groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.