Inklapbaar krukje

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmmm als het plat opklapbaar moet worden ontkom je er eigenlijk niet aan dat je het onderstel als een Z in elkaar moet kunnen klappen. Dan moet je nog iets hebben om de zitting te vergrendelen op het onderstel. Misschien domino's die alleen in het onderstel gelijmd zijn? eventueel borgen met wat simpele deurhaakjes of iets dergelijks
 

WR1944

Oud hout
Als het snel in en uit elkaar moet kan je aan een verbinding met bedhaken denken. Ga uit van drie voeten die als een U-vorm samengesteld wordt. Maak een bedhaak vast aan elke "zij"poot zodanig dat de achterpoot van boven af er in geschoven moet worden. Maak twee bedhaken vast aan de onderkant van de zitting zodanig dat de zitting van voren naar achteren moet worden geschoven. De bedhaken hebben een licht klemmende werking maar om te voorkomen dat de zaak los komt te zitten kan je aan de achterkant van de achterpoot een omleggrendeltje plaatsen dat in een gaatje valt aan de onderzijde van de zitting. Hiermee sluit je de zitting op en kan er niets meer verschuiven.
Als je het materiaal in roestvast staal kan kopen kan het nog redelijk goed schoongemaakt worden.
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
oh ik zie het al, je kan de plaatjes zo erop schroeven dat ze net aan de zijkant vallen, maar is het niet steviger als ik ze in het hout monteer dat de haakjes in het hout vallen?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb even een schetsje met de stappen op papier geslingerd. Misschien dat het zo duidelijker is. Sorry voor de stijve nek.
De blokjes aan de plankjes zijn de helften vam de bedhaken. Als het samengesteld is zit er geen beweging meer in.
 

Bijlagen

  • Baarkrukq.jpg
    Baarkrukq.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De modellen bedhaken die ik ken zijn niet in het hout te integreren. En dat zou de bewerkingen alleen maar gecompliceerder maken. En ik weet ook niet of het hout wel dik genoeg is om een stevig geheel over te houden. De grendel kan je eventueel vervangen door iets als een verende klink voor een klapraam. Maar misschien is dit te groot.
http://www.interieurbeslag.nl/raamk...5.html?zenid=5db8ef199485b768bc0d238fdc074293
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Dank voor de antwoorden, ga het nou proberen met de bedhaken en de haken van jou fons, kijken wat handig en stevig is.

Dat is zeker henkverhaar, als jij een sponsje gebruikt goed doordrenkt met desinfectie worden ook de lastige hoekjes gedesinfecteerd.
 

WR1944

Oud hout
Als je de bedhaken in wilt laten heb je wel voldoende houtdikte nodig anders steekt er nog wat uit aan de zijkanten. Maar het is wel een goede oplossing om het wat minder zichtbaar te maken.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en dan bedoel ik niet die babies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.