Inklapbaar krukje

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Ik wil een krukje maken die inklapbaar is (zie foto 1 voor het soort kruk wat ik bedoel).
Het enige probleem is dat het reuze stevig moet zijn, het moet veel druk kunnen weerstaan maar toch snel in en uit elkaar te klappen zijn.

Nou vroeg ik mij af hoe ik dit moet aanpakken, één optie is om klembare scharnieren (foto 2) te monteren, maar dit is niet de mooiste vind ik zelf.

Kom met ideeën, gooi het er maar in alles is welkom.

Groetjes valentijn
vb3.jpg

27853.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Baarkruk? Zo ja, dan vind ik het nogal wankeltjes gebouwd voor een dergelijke toepassing, maar misschien heeft het zich in de praktijk al bewezen?

Dergelijke zaken probeer ik altijd zo te maken dat de delen zichzelf vastklemmen. In dit geval zou het achterste deel de twee zij delen vast moeten zetten, als je dan links en rechts onder aan het achterste deel een grendeltje plaatst zou het goed moeten zijn. Die grendel moet de boel dus echt op slot zetten, ergens zodanig in vallen dat het er niet uit kan schuiven.

Succes!!

Groet, Rob.
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Het heeft zich idd al bewezen.

Kan je wat meer nuance brengen in wat je bedoelt? ik krijg er niet echt beeld bij.

Bedankt voor de reactie!

Gr valentijn
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Bestaat uit vier delen. Top, zijde en achter. Zou de zijde en achter half hout in een elkaar zetten met een sleuf. De top zou ik met vier schroeven in slotplaatjes of enkele bedhaken laten schuiven. Om de top vast te zetten krijg je een gleuf in de onderzijde van de top aan de achterzijde. Hierin valt weer de achterzijde die net iets hoger is als de zijde.
Vast als een huis en makkelijk schoon en uit elkaar te halen.
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Bestaat uit vier delen. Top, zijde en achter. Zou de zijde en achter half hout in een elkaar zetten met een sleuf. De top zou ik met vier schroeven in slotplaatjes of enkele bedhaken laten schuiven. Om de top vast te zetten krijg je een gleuf in de onderzijde van de top aan de achterzijde. Hierin valt weer de achterzijde die net iets hoger is als de zijde.
Vast als een huis en makkelijk schoon en uit elkaar te halen.

Klinkt goed, maar de stoel gaat wekelijks dan al niet dagelijks in en uit elkaar. Zorgt de wrijving niet voor slijtage waardoor je uiteindelijke een huis zonder fundament hebt?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Klinkt goed, maar de stoel gaat wekelijks dan al niet dagelijks in en uit elkaar. Zorgt de wrijving niet voor slijtage waardoor je uiteindelijke een huis zonder fundament hebt?

Voor de halfhout sleufverbinding maakt het uit wat voor houtsoort je gebruikt. Vuren en grenen zullen te zacht zijn. Berkenmultiplex zal beter tegen slijtage bestand zijn. Lak of de juiste olie beschermd het ook beter.
De bedhaken lopen iets taps dus slijten minder hard. Alleen de enkele zijn moeilijk te vinden. Heb de laatste keer drie dubbele op maat gemaakt en haalde uit elke set twee enkele.
Top zou ik iets dikker houden om meer grip te hebben voor de schroeven van de bedhaken.

Algemeen valt er weinig over te zeggen. De praktijk zal het mee uit wijzen. Gewoon een trail en error verhaal wat proefondervindelijk de juiste keuze geeft. Dat is juist het mooie van maatwerk. De ene keer victorie en de volgende keer een ramp.
 
A

Athanor

Guest
Als het inderdaad een baarkruk betreft zoals Heckemann suggereert zul je je geen ramp kunnen permitteren:p

Fons
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Het betreft idd een baarkruk, ik heb al eerder een baarkruk gemaakt voor mijn zus die verloskundige is. Ze hebben geen keuring nodig.
Dus ja ik moet 100% zeker zijn dat de eventuele constructie het houdt.

Dank voor de reacties zover, nog meer suggesties of ideeën?

Gr
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Kan er mij iemand vertellen waar ik die scharnieren kan vinden die hier te zien zijn op foto 2 ?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Jongens dat is helemaal geen baarkruk, dat is een kruk om makkelijk wild te kunnen poepen in het bos :D
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Moet de kruk demontabel zijn om hem in een auto te kunnen vervoeren of om een er makkelijk mee de trap op te kunnen lopen in combinatie met andere spullen?

Lijkt me handig dat scharnieren ed van rvs zijn ivm vaak reinigen.
De hoefijzervormige bovenrand dikker uitvoeren, er een soort bussen met inwendige schroefdraad in bevestigen en met 4 rvs poten werken die je er onder kunt draaien? Wordt het wel duurder van.
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
eigenlijk beide, dus zowel gemak als compact. Ik snap je idee maar het is de bedoel dat ik ongeveer het zelfde ontwerp aanhoud als op de foto. dus scharnieren zijn nog tot nog toe de beste optie.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan heb je wel kans dat je er beweging in krijg, tezij je de klemschanieren gebruikt.

In mijn verbeelding heeft hij het zelfde formaat als een wc bril, dan is hij in elkaar toch makkelijk mee te nemen, en past hij met gemak door een autodeur?
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Dat is het punt ook niet, het gaat er om dat het ook in 'kleine kofferbakken kan met veel materiaal naast de kruk, mijn zus bv was verplicht een auto te kopen met een redelijk grote kofferbak, terwijl ze eigenlijk een kleine auto wou. Maar omdat ze dus de baarkruk plus het nodige andere materiaal heeft, zou dat niet passen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ah ok duidelijk, ben zelf gek op grote kofferbakken, heb daarom een stationwagon, denk daardoor misschien anders.
Ga je die krukken maken om te verkopen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij alle verbindingsmethoden vraag ik me af hoe dat zit met hygiene. Loop je met scharnieren niet het risico dat je met lastig schoon te maken hoekjes komt te zitten? Om het simpel te houden zou je de panelen half kunnen inzagen met een sleuf van de paneeldikte. De lange zijden vanaf onderen, de achterkant van boven inzagen. Ik kan niet op de naam van de verbinding komen. Die sleuven kan je licht onder een hoek zagen, zodat het geheel wat steviger staat. In de 'bril' zou ik dan voor de lange zijden 2 en voor de korte zijde 1 sleuf hakken, waarin nokken op de zijden dan invallen. Dan heb je weliswaar een bril plus drie 'planken' die je moet versjouwen, maar daar is met klittenband een een paar tactisch geplaatste gaten wel een mouw aan te passen. Alle zijden van alle panelen afronden, inclusief de sleuven en klittebandgaten. Dan is het makkelijk te reinigen.

Ik moet toch eens wat met sketchup gaan doen, het plaatje zit in mijn hoofd, maar hoe krijg ik het op het forum :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.