Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Inklapbaar krukje

Inklapbaar krukje

Ik wil een krukje maken die inklapbaar is (zie foto 1 voor het soort kruk wat ik bedoel).
    Het enige probleem is dat het reuze stevig moet zijn, het moet veel druk kunnen weerstaan maar toch snel in en uit elkaar te klappen zijn.

Nou vroeg ik mij af hoe ik dit moet aanpakken, één optie is om klembare scharnieren (foto 2) te monteren, maar dit is niet de mooiste vind ik zelf.

Kom met ideeën, gooi het er maar in alles is welkom.

Groetjes valentijn
    vb3.jpg

27853.jpg

Baarkruk? Zo ja, dan vind ik het nogal wankeltjes gebouwd voor een dergelijke toepassing, maar misschien heeft het zich in de praktijk al bewezen?

Dergelijke zaken probeer ik altijd zo te maken dat de delen zichzelf vastklemmen. In dit geval zou het achterste deel de twee zij delen vast moeten zetten, als je dan links en rechts onder aan het achterste deel een grendeltje plaatst zou het goed moeten zijn. Die grendel moet de boel dus echt op slot zetten, ergens zodanig in vallen dat het er niet uit kan schuiven.

Succes!!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Het heeft zich idd al bewezen.

Kan je wat meer nuance brengen in wat je bedoelt? ik krijg er niet echt beeld bij.

Bedankt voor de reactie!

Gr valentijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Bestaat uit vier delen. Top, zijde en achter. Zou de zijde en achter half hout in een elkaar zetten met een sleuf. De top zou ik met vier schroeven in slotplaatjes of enkele bedhaken laten schuiven. Om de top vast te zetten krijg je een gleuf in de onderzijde van de top aan de achterzijde. Hierin valt weer de achterzijde die net iets hoger is als de zijde.
    Vast als een huis en makkelijk schoon en uit elkaar te halen.
    Jeroentje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Bestaat uit vier delen. Top, zijde en achter. Zou de zijde en achter half hout in een elkaar zetten met een sleuf. De top zou ik met vier schroeven in slotplaatjes of enkele bedhaken laten schuiven. Om de top vast te zetten krijg je een gleuf in de onderzijde van de top aan de achterzijde. Hierin valt weer de achterzijde die net iets hoger is als de zijde.
    Vast als een huis en makkelijk schoon en uit elkaar te halen.
    Klinkt goed, maar de stoel gaat wekelijks dan al niet dagelijks in en uit elkaar. Zorgt de wrijving niet voor slijtage waardoor je uiteindelijke een huis zonder fundament hebt?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door escauzier Bekijk Berichten
    Klinkt goed, maar de stoel gaat wekelijks dan al niet dagelijks in en uit elkaar. Zorgt de wrijving niet voor slijtage waardoor je uiteindelijke een huis zonder fundament hebt?
    Voor de halfhout sleufverbinding maakt het uit wat voor houtsoort je gebruikt. Vuren en grenen zullen te zacht zijn. Berkenmultiplex zal beter tegen slijtage bestand zijn. Lak of de juiste olie beschermd het ook beter.
    De bedhaken lopen iets taps dus slijten minder hard. Alleen de enkele zijn moeilijk te vinden. Heb de laatste keer drie dubbele op maat gemaakt en haalde uit elke set twee enkele.
    Top zou ik iets dikker houden om meer grip te hebben voor de schroeven van de bedhaken.

Algemeen valt er weinig over te zeggen. De praktijk zal het mee uit wijzen. Gewoon een trail en error verhaal wat proefondervindelijk de juiste keuze geeft. Dat is juist het mooie van maatwerk. De ene keer victorie en de volgende keer een ramp.
    Jeroentje

Athanor
    Guest
    Als het inderdaad een baarkruk betreft zoals Heckemann suggereert zul je je geen ramp kunnen permitteren

Fons

Soortgelijke krukjes zijn hier te zien en die lijken me niet inklapbaar. Sluit me ook helemaal aan bij Fons, mag zoiets zomaar gebruikt worden zonder keuring oid?

Het betreft idd een baarkruk, ik heb al eerder een baarkruk gemaakt voor mijn zus die verloskundige is. Ze hebben geen keuring nodig.
    Dus ja ik moet 100% zeker zijn dat de eventuele constructie het houdt.

Dank voor de reacties zover, nog meer suggesties of ideeën?

Gr

Kan er mij iemand vertellen waar ik die scharnieren kan vinden die hier te zien zijn op foto 2 ?

Forum Rechten