kantenschaaf

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
hallo zwei

inderdaad een tijdje in duitsland cq berlijn gewerkt en die jongens hadden allemaal van dit soort gadgets, vandaar dat wij er een plaatje op plakte, of schroefde, heb deze duitse boorschaven nooit gezien in nederland

groet
marco
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ken ze ook uit Duitsland, heb er zelf ook geen.
Wel een oude boorschaaf met scheefstaande beitel.
Maar heb wel een profielschaafje waarmee dit ook gebeurt is.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zomaar als achtergrond informatie: Bij ons hebben vrijwel alle boorschaven een rechte beitel, in Engeland bijna allemaal een schuine! 's Lands eer....
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zomaar als achtergrond informatie: Bij ons hebben vrijwel alle boorschaven een rechte beitel, in Engeland bijna allemaal een schuine! 's Lands eer....

Hoi Kees,
Heb je daar toevallig een plaatje of een voorbeeld van?
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo Kees,

Niet aleen engelse hoor!

Dat is een moment geweest dat ze met schuine beitels kwamen, ik heb ze verkocht omdat deze beitels gauw hapte, vond het niet fijn werken!

Groet
Marco
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Dus in Nederland hoefde je er maar 1 te kopen terwijl je in Engeland 2 nodig hebt? Klinkt wel als Nederlandse zuinigheid...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Raymond,

Zelf heb ik een edge-plane van Veritas. De bouwkwaliteit is natuurlijk prima zoals we van Veritas gewend zijn. Maar ik ben er niet lyrisch over:
-Je moet het ding met de zijkant tegen het werkstuk drukken en tegelijkertijd naar je toe halen (of van je af duwen), dit is moeilijk hanteerbaar.
-Het schaafbeiteltje moet exact recht staan afgesteld en geslepen.
-Het is een lowangle schaaf die ook nog eens behoorlijk schuin staat, dus tegendraads flinke uitbreeksels.
-Omdat het een kort ding is ga je na een haal of 5 merken dat je werkstuk bol wordt.

Tegenwoordig gebruik ik gewoon een 5 of 4 bankschaaf met convexe geslepen beitel. Na een beetje oefenen werkt dit voor mij veel beter dan bovenstaande edge-plane. En zoals ik ook lees in dit draadje gaat dit goed voor meer mensen.
- Z'on demonteerbare fence heb ik nog niet geprobeerd, maar ook dan vrees ik dat het weer tricky wordt om hem goed tegen het werkstuk aan te houden tijdens het schaven.

Succes verder,
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Raymond,

Ik denk dat toch roeland liet zien in dat filmpje van hem over schaven, het beste werkt nadat je dit je zelf aangeleerd heb, dan alle foefjes en gadgets moet kopen of maken en uitproberen, of duren special schaven aan te schaffen!

Ik heb met bewondering zitten kijken naar roeland hoe makkelijk en snel en meteen goed hij deze plankjes schaafde, dit maakte mij meteen nederig, en gaf mij honger om dit ook bij machte te worden.
Mijn petje af Roeland.

Met vriendelijke groet,
Marco,
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dit is inderdaad wat ik ga doen.
Ik ben bang dat het anders precies zo gaat zoals david80 zegt.

Ik ga wel een nr4 wat rond slijpen (minimaal) en dat ook proberen.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier is een schuine Engelse.

http://www.ebay.co.uk/itm/Wooden-Je...lectable_ToolsHasdware_RL&hash=item2a363f67e1

Ik kan het niet met statistiek bewijzen dat Engelsen meer schuine hadden, maar die indruk kreeg ik onder andere op het Ukworkshop forum en van het eindeloze zoeken op ebay. En bij ons op marktplaats zie je bijna alleen maar recht.

Een schuine heeft het voordeel dat hij naar rechts trekt, waar je vaak een latje als geleider op het hout klemt. Maar als je zonder latje werkt dan is een rechte weer beter, juist omdat die niet naar rechts trekt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die boorschaven waren er niet alleen als engels als schuine variant.
Ken ook wel het verhaal dat alleen de schaafbeitel werd gekocht en het houten blok zelf.

De beitels zijn in slechte staat, ik gebruik ze nooit meer, dus vind het niet boeiend om ze te slijpen.

IMG_0276 boorschaaf nl dl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.