kantenschaaf

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik ben graag ambachtelijk met hout bezig en ben de laatste tijd veel planken aan het vlak schaven om panelen e.d. te lijmen.
Alleen kost het nogal wat tijd om de zijkanten mooi haaks te krijgen.
Uiteindelijk lukt het me wel, maar het is nogal tijdrovend en niet zo heel leuk. (gewoon vlak schaven is leuker, dan heb ik sneller resultaat).

Nu ben ik dus met een schuin oog naar een kantenschaaf (edge-plane) aan het kijken.
Bijvoorbeeld een stanley 95, of een Lie Nielsen 95, of de veritas.
Maar ik zit ook te denken om zelf iets van een oude nr3 of nr4 te gaan maken.

Heeft iemand ervaring met de bovengenoemde schaven, of heeft hetzelfde probleem gehad en daar iets goeds op verzonnen.

Of is het een kwestie van heel veel oefenen, en zal het dan sneller gaan.
Of is er een foefje wat ik nog niet door heb?

Groeten, Raymond
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik heb het vroeger wel moeten oefenen. Het ging maar ik denk dat je er veel meer tijd en oefening in moet steken. Ik vlak de kanten nu op mijn freestafel dit gaat tot een houtdikte van 50mm, ruim voldoende voor de meeste gevallen. Ik heb ergens nog een frees gezien met een snijlengte van drie duim (7.5cm) die zal ik nog wel een keer bestellen. Ik heb wel een zware frees, met 12mm spantang, en je kan zoveel of weinig afnemen als gewenst/of kan.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is een kwestie van oefenen. Een foefje wat je kunt gebruiken is een radius (camber) op je schaafbeitel. Zet je de schaaf rechts uit het midden op de rand dan kantel je de rand rechtsom. Zet je hem links van het midden dan ga je de andere kant op. Door even te kijken waar op de rand je links of rechts te hoog zit en hoeveel kun je bepalen waar je naar links of naar rechts moet uitwijken. Op het laatst nog een keertje door het midden en je bent klaar.

Ik heb die camber op m'n #5 zitten. Als het daarmee recht is nog even de #8 er overheen en hey presto: mooi randje :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Wim,
Een freestafel is inderdaad een goede oplossing. En als ik ooit de ruimte er voor heb zal deze er ook zeker komen.
Ik heb hier al genoeg voorbeelden gezien en het staat op mijn lijstje.
Maar voorlopig sta ik op zolder en wil ik het handmatig oplossen. Vooral vanwege de herrie en stof.

Hallo ArtHarg,
Dat zou ook kunnen, maar verplaats je dan je schaafbeitel tijdens het schaven naar links en naar rechts met behulp van de richt hefboom?
Ik bedoel: tijdens de schaafbeweging, met je duim op de richt-hefboom?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
A, ja, dat kan ook.
Klinkt goed, dat ga ik proberen.
Komend weekend ga ik de beitel van een van mijn nr4 wat rond slijpen.

Tnx
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De breedte van de schaafbeitels afronden, is meer een techniek die je gebruikt op een roffel of een voorloper. En de grotere rondingen werden eigenlijk alleen maar op de houten schaven gebruikt.
Mocht je toch gaan afronden over de gehele breedte, dan zou ik niet meer dan een halve tot hele mm van af het midden pakken.
Als je recht slijpt en bv een slijphulstuk of wethulpstuk gebruikt is het meestal voldoende om na het afwetten een paar streken te geven waarbij je iets op de buitenkanten duwd, zo krijg je een minimale afronding.
Om goed vlak en haaks te schaven, rechtslijpen en alleen de hoekjes iets afronden.

De schaaf iets van links naar rechts bewegen is denk ik een vrij normale methode?
Ik zet de schaaf ook ietsjes schuin op het hout.

Als je hem te rond slijpt krijg je allemaal groeven.

Sunrays;
Als je de schaaf schuin voor je houd, en over de zool kijkt, en de diepte instelling op zon 2 mm zet, kun je met je laterale verstelling (die handel onder de schaafbeitel) je schaaf beitel recht zetten.
De diepte weer minimaal terug draaien, stukje proef schaven en kijken of hij links rechts en in het midden even dik schaaft, eventueel bij stellen met je laterale verstelling.

De voorste knop niet vast houden maar met je duim en wijsvinger de voorkant zool vast houden, dan kun je je knokkel van je wijsvinger gebruiken als geleiding.
Wat ook kan helpen is aan beide kanten een streep zetten, en zo zien of je vlak blijft. Niet te veel in een keer er af schaven en regelmatig controleren met een winkelhaal of blokhaak.

Ik weet dat de meeste van jullie er een enorme hekel aan hebben om te oefenen, om met bv een blokje van 50 x 50 mm x 500 mm om die 4 zijdig vlak en haaks te schaven, maar dat was hoe het vroeger ging.. :)
Niet het leukste werk voor de meesten denk ik, maar zo leer je het wel het snelste.

Zou het zelf nooit zo doen, maar heb wel eens mensen gezien die er aan plaatje van bv 2mm op de zijwang van hun schaaf lijmden :)
Maar als je goed zou doen dan moet je eigen lijk van af dat plaatje er nog een plaatje op zetten aan de binnenzijde, om het verschil tussen zijwang en schaafbeitel op te vangen.

Er zijn ook dure magneet versies van te koop.
 
Laatst bewerkt:

Karel79

Nieuw lid
29 apr 2013
5
1
brielle
ik sta hier op zolder hetzelfde te doen :) Ik vond hier op het forum een tip om de 2 kanten vd panelen die tegen elkaar komen gezamenlijk te schaven. Dan maakt het niet zoveel uit als het niet perfect haaks is, want samen zijn ze toch 180gr.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
je kunt je idd ook in spiegel schaven, maar daarbij heb je wel iets kans op scheef gaan.

Zon blokje of een paar daarvan rondom haaks schaven is echt de snelste manier om recht te leren schaven, maar ja dan moet je saai oefenen. :p
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoi SunRayes,

Ergens op dit forum staat een instructiefilmpje van Roeland. Hij toont hoe je de kanten moet schaven. Het werd daarna wat becommentarieerd , als ik mij goed herinner.
Ik heb het niet zo gauw weten vinden, maar gelukkig staat het ook op Youtube. Zonder uitleg, maar ja.


Groeten
Ornament
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb een 95 copy van Luban (Qiangsheng). Ik gebruik em alleen voor het kant schaven van dunne panelen (5 a 6 mm) voor het samenstellen van kisjes bodems e.d. waar een gewone bankschaaf die ik normaal gebruik lastiger te balanceren is.
De Veritas en Lie Nielsen vond ik veel te duur voor een schaaf die ik vrij weinig gebruik. De Luban bevalt mij prima en was niet duur, geloof dat ik de schaaf bij Ducotools heb gekocht.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ja, duidelijk.
Ik blijf voorlopig maar eens flink oefenen.
En de twee te verlijmen delen naast elkaar schaven is ook een goeie, die ga ik ook proberen.

Uiteindelijk is het me met zagen ook gelukt om zonder hulpmiddelen haaks af te korten.
Ook door veel te oefenen.

Iedereen bedankt voor de tips!

Groeten, Raymond
 
A

Athanor

Guest
ik sta hier op zolder hetzelfde te doen :) Ik vond hier op het forum een tip om de 2 kanten vd panelen die tegen elkaar komen gezamenlijk te schaven. Dan maakt het niet zoveel uit als het niet perfect haaks is, want samen zijn ze toch 180gr.

Precies hetgeen waar ik ook aan dacht! Volgens mij een beproefde methode waar vakmensen vroeger veel gebruik van maakten. Als mijn geheugen me niet bedriegt werd ons dit op de ambachtsschool ook zo verteld.


Fons
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik heb die van veritas prima schaafje ook om dat de beitel schuin staat drukt hij automatisch je geleider tegen het hout succes verzekerd En een hele lage snij hoek dus kopse kanten kun je ook netjes haaks maken
Je kunt hem wel een keertje proberen als je wilt je woont geloof ik in Rotterdam das niet zo verweg
Mvg leroy
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Klopt Fons tot vervelends aan toe,..

Marco


-edit-

Wat wij vroeger ook wel eens deden, een plaatje op een vlakke blokschaaf of boorschaaf lijmen,..
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Klopt Fons tot vervelends aan toe,..

Marco


-edit-

Wat wij vroeger ook wel eens deden, een plaatje op een vlakke blokschaaf of boorschaaf lijmen,..

Dat ken ik idd ook, in Duitsland zijn er boorschaven gemaakt met een losseplaat die aan de boorschaaf werd vast gezet met twee boutjes en vleugelmoeren.
Die boorschaven hadden de schaafbeitels onder een hoek in het blok stonden, met dat plaatje er tegen trek hij zich zelf vast tegen die steunplaat en het te schaven hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.