Wat voor een frezen te kopen.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nu wil ik binnenkort beginnen met het oefenen/werken met de bovenfrees. Een frees heb ik al (een Ferm, krijgertje), maar frezen zelf nog niet, dus daar naar op zoek.
Online is hier genoeg in te vinden, maar de grote vraag is.... wat te bestellen als beginner zijnde?

Dus wat zijn het type en de maat vrezen welke je als beginner in huis moet hebben. Denk hierbij aan frezen voor het maken van wat ramen (klein, zo'n 50x50 cm), kastjes (badkamer meubel en nachtkastjes) en dat soort dingen.

Alvast dank voor de tips :)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat voor spantangen heb jij bij die frees? 8mm of ook 12mm?
Je kunt bijvoorbeeld bij Buitelaar te Gouda en Waddinxveen grote sets HM frezen kopen voor een zacht prijsje. De kwaliteit is niet super maar adequaat voor de hobby. Als je een bepaalde frees vaak gebruikt en slecht wordt kan je deze altijd vervangen voor een goede kwaliteit.

Edesso is ook zo'n budget merk, scoort volgens mij iets beter dan de Buitelaar sets maar nog steeds niet topkwaliteit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dank voorde tip ;)

Maar enig idee wat het kwaliteitsverschil tussen beide is en welke dus te nemen? (Hobby matig gebruik, maar ik heb wel graag 'goed' spul)
De HM frezen kosten namelijk €79,- voor 66 stuks (http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1799), terwijl de Edesso frezen €63,- voor 30 stuks kosten.
S300.jpg

Nogal een groot verschil :!:
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Je kunt natuurlijk ook wel de Buitelaar serie aanschaffen, en als er één versleten is die specifiek vervangen. Het lijkt mij moeilijk vooraf precies te weten (als hobbiest) welke je wilt gebruiken.
Deze serie is omvangrijk, en er zit veel in. Ook leuk om mee te spelen. Overigens is er nu ook een serie met 87 freesjes !

Een jaar later heb ik de Festool Box aangeschaft (10 frezen voor € 259,00) (en eerst een Festool bovenfrees) (+een stofzuiger: vriendin blij)
Degene die ik hier veel van gebruik is die met het kopieerwieltje aan de zijde van de freesmachine (weet de naam niet). Groot voordeel is namelijk een mal kan aan de bovenkant: veel makkelijker blijkt dan eentje aan de onderzijde.
Ook zijn de frezen uit deze box groter. Of er kwaliteitsverschil is weet ik niet: daarvoor heb ik te weinig gefreesd nog. (met één van buitelaar circa 10 meter MDF-profiel: nog steeds prima)
(met de kopierfrees van Festool: al ettelijke meters mdf/multiplex/spaanplaat/massief hout)

Vraag is toch een beetje waarvoor je het gaat gebruiken:
profielen maken (dan heb je daarvoor frezen nodig)
of meer verbindingen: dan een lange diepe dunne om gaten te maken
of zwalusstaarten of...

Mocht ik nu voor de keus gesteld worden om er maar één te kopen:
dan wordt het een kopieerfrees met aan de zijde van de freesmachine het kopierwiel.
Voor profielen: een klassieke ogee. (freestafel gewenst)
En voor verbindingen: een zwaluwstaart (dan ook freestafel nodig)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zelf ben bgonnen met Edesso setjes en ik vul nu bijna alleen maar aan met Festool frezen. Maar laast bij Buitelaar (ik woon in Gouda) toch een klein setje gehaaald van frezen met een 12,7mm schacht. Die waren zo super goedkoop en van dusdanig formaat dat ik ze weinig ga gebruiken, denk ik.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb nu bij Buitelaar de uitgebreide set besteld.
Mooi een beetje oefenen en proberen en dan kom ik er vanzelf wel achter welk soort frezen het meest gebruikt worden en dan als ze vervangen moeten worden vervangen voor goed spul :)

Thanx voor de tips ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.