Scheppach HA 2000 afzuiger werkt niet

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Bij een bedrijf wat motoren wikkeld kunnen ze de motor doormeten en misschien ook repareren. Wat de kosten zijn, geen idee maar vragen staat vrij.

Een nieuwe E-motor is ook niet zo duur. (Edit; gezien de aanschafprijs is al snel totalloss natuurlijk :)) is Bij een elektro motor zijn maar een paar dingen van belang, en die zijn meestal wel gestandaardiseerd zodat ze uitwisselbaar zijn.
-Spanning (in dit geval 230V)
- Toeren (2800)
- vermogen 0.37Kw
- 'flens aansluiting' (hoe zit het ding op de vast wereld). Kwestie van losnemen en de maten/constructie met je schuifmaat opmeten. Dan vind je wsl snel een standaarduitvoering die daarop lijkt
- as uitvoering. (hoe zit de motoras op het draaiende deel). Ook hier weer losnemen en kijken; wat is de asmaat, zit ie met een spie of met schroefdraad.

Vlgs mij zou deze in de buurt moeten komen. (dacht ik) :p
http://www.elektromotorshop.com/c/2...n-220-230-vollt?specs=12,33,94,20&pagesize=12
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is niet goedkoop, maar als er dan een nieuwe motor opzit kan deze afzuiger weer een tijd mee
Eerst maar eens de motor er vd week afnemen en een herstel bedrijf bellen om te horen of ze iets kunnen zeggen over de kosten.

Er zullen vast ook wel bedrijven zijn die een soort van no-cure no-pay hebben als je bijv. een nieuwe motor koopt als de oude niet te redden is.
 

blauweduim

Nieuw lid
23 jan 2014
3
0
Ik bedoel natuurlijk doormeten, een electricien kan met een megger de condensator testen. Zonder condensator krijg je met deze motor geen draaiveld
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Door ziekte een tijd lang in een duister gat gezeten, begin eindelijk weer een beetje de draad op te pakken
Een flinke tijd geleden kocht ik een Scheppach afzuiger die niet werkte en al die tijd in een hoekje stond
Vandaag een nieuwe motor gekocht (100 euro) en voila, een werkende afzuiger (nieuwe motor is iets sterker en iets meer omwentelingen, meer afzuiging dus)

Alles past 1 op 1

20140909_135141.jpg

De nieuwe motor is nog mooi scheppach blauw ook, past dus prima bij het geheel

20140909_135748.jpg

Even de waaier er op en hij kan weer in elkaar

20140909_135809.jpg

Door die 2 plaatjes van positie te veranderen kan de motor ook andersom draaien, in mijn geval niet nodig, de motor draait de goede kan op

20140909_143657.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat had ik kunnen weten, op de motor in de boot heet zo een ding ook een impeller, alleen dan veeeeeeeeeeeeeeeeeel kleiner ;)
Dank je klaas, ik had de oude motor meegenomen om te vergelijken voor de maat, daar heeft de verkoper er nog even een andere condensator in geschroefd maar het mocht niet baten
De nieuwe motor was precies 100 euro ik denk dat repareren van de oude motor niet veel goedkoper geweest zou zijn daarom de keuze gemaakt voor een nieuwe motor

Volgens mij mis ik nu nog 2 onderdelen (of 1) de bovenkant zit een beugel met zak op die vast gezet wordt door een metalen ring met spanner
voor de onderkant (vuil) heb ik niks, hoe zet je normaliter daar de zak vast, ook met zo een ring of anders ?

Verders mis ik nog de afzuigslang, even kijken of zo iets in de buurt van almere te vinden is
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het is voor €120.- en wat moeite alsnog een klap goedkoper dan een nieuwe! Ik heb even gekeken en wat ik in de gouwegheid vond was 400 pond, da's toch een stuk meer!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet wat de nieuwe afzuigers hier kosten, ik dacht iets van 250 a 300 euro of bedoel je de motor
de motor is een nieuwe met garantie, het is geen originele scheppach motor (en zelf een originele zal niet origineel zijn, wss iets van 'made in...' icm een scheppach stickertje ?!
Met de nieuwe motor is het hele apparaat in principe nieuw, de motor is mi. het enige onderdeel dat écht stuk kan dus vond ik het zeer de moeite waard
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik had het hele apparaat gevonden voor die prijs. Maar nu heb je ook eigenlijk een nieuwe machine inderdaad, voor minder dan de helft. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb ook zoiets maar met een iets zwaardere motor en een fijn-stoffilter erop (een aanrader)
P2220049.jpg
Zoals je ziet moet de normale blauwe afvalzak (wel een grotere) ligt nog onderop ook vast met zo'n beugel.
Deze zak ploft echt niet want die zit er bij mij altijd op.
Mvg.:)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Fijnstoffilter ziet er goed uit, misschien voor later.... nu eerst maar eens wat proberen om te zien hoe het bevalt
2e ring ga ik naar op zoek
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu de scheppach weer draait eens gevoeld met de hand hoeveel dat nu zuigt, het leek me tegen te vallen (t.o.v van mijn festool SRM45 stofzuiger)
Om dat te vergelijken eerst maar eens wat cijfers opzoeken en kwam ik dit tegen, ik weet alleen niet hoe ik het moet lezen

L/W/H mm
650/500/1,640
Air capacity m³/h l/sec
800
Filter surface m²
1
Filling capacity l
80
Hose length mm
2,000
Hose Ø mm
100
Weight approx. kg
25

Doet deze afzuiger 800 kuub per uur ? of 800 liter per seconden ? (dat laatste lijkt me wel veel ?)

De festool heeft een volumestroom van 3600 liter per minuut
Als de scheppach 800 kuub per uur doet zou dat omgerekend 13333 liter per minuut zijn (dat is fors meer en gevoelsmatig leek dat niet zo ?!)

Is dat laatste correct ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Als nog iemand interesse heeft in zo'n apparaat? Ik verkoop binnenkort mijn Scheppach HA-2600 met fijnstoffilter en slang. In prima nette staat en van behoorlijk recente datum.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nu de scheppach weer draait eens gevoeld met de hand hoeveel dat nu zuigt, het leek me tegen te vallen (t.o.v van mijn festool SRM45 stofzuiger)
Om dat te vergelijken eerst maar eens wat cijfers opzoeken en kwam ik dit tegen, ik weet alleen niet hoe ik het moet lezen

L/W/H mm650/500/1,640
Air capacity m³/h l/sec800
Filter surface m²1
Filling capacity l80
Hose length mm2,000
Hose Ø mm100
Weight approx. kg25

Doet deze afzuiger 800 kuub per uur ? of 800 liter per seconden ? (dat laatste lijkt me wel veel ?)

De festool heeft een volumestroom van 3600 liter per minuut
Als de scheppach 800 kuub per uur doet zou dat omgerekend 13333 liter per minuut zijn (dat is fors meer en gevoelsmatig leek dat niet zo ?!)

Is dat laatste correct ?

Niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis toch een reactie: Komt dit gevoelsmatige niet doordat de Scheppach een veel grotere slangdiameter heeft?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die had ik op de festool ook geknutseld
kan het zijn dat de motor verkeerd om draait maar door de vorm van het slakkenhuis toch wel zuigt maar minder ?

Scheppie, mijn schoonvader zoekt ook zoiets, bij deze dus interesse getoond
wat wil je hebben voor de machine ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Toxiq, om je een idee te geven: mijn HBM 100 "profi" ( Profi?? Enfin...:cool:) met een 1pk motortje zuigt 900 M3 per uur (opgave) Als ik de slang twee cm boven de vloer hou worden alle krullen, mot en zaagsel opgezogen, een spijkertje of een klein steentje blijft echter liggen. Met een hand voor de slangopening voel je overduidelijk dat hij zuigt, maar op geen stukken na zo fel als een (bouw)stofzuiger.

Dit alles ter vergelijking.

Groet, Rob.

PS: goed je hier weer te zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.