Scheppach HA 2000 afzuiger werkt niet

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een condensator testen is wat lastig, doormeten met een daarvoor geschikte multimeter is makkelijker. Mocht je de condensator willen vervangen dan dien je wel eenzelfde type erin te zetten anders verstoor je het elektrisch veld met alle gevolgen van dien. De condensator bevindt zich inderdaad in die koker, let wel goed op met hoe deze is aangesloten. Maak er voordat je deze loskoppelt een foto van, scheelt weer frustraties ;) Ik werk veel met zwembadpompen, wellicht kan ik je aan een condensator helpen maar dan heb ik de specs nodig. Wel eerst de stekker eruit !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Foto1 origineel
Foto2 rode daar naar condensator los geknipt, motor zoemt niet meer
Foto3 rode draad weer vast, gedeelde stekker met andere draad

onderstaande foto is de condensator

20140121_144332.jpg

Als ik voorgaande bericht lees dan zou de condensator heel zijn en het probleem ergens anders zitten

nog iemand die suggesties heeft hoe/waar ik verder moet zoeken
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
nog iemand die suggesties heeft hoe

Als aan je hamer gedacht?
Vind die electronica altijd frustreerend, snap er zelf nooit een biet van.
Misschien een forumlid die bij je in de buurt woont met stromige vingers?

Kan het niet zo zijn dat bv de ankerstang versleten of vuil is en daardoor geen goed contact meer maakt, of te veel weerstand geeft?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
nog iemand die suggesties heeft hoe/waar ik verder moet zoeken

Vroeger als het motortje van mijn Märklin locomotief zo begon de brommen waren het vaak de koolborstels die vervangen moesten worden. Hoe zit dat met deze elektromotor? Of is die al zo nieuw dat 'ie die al niet niet meer heeft ??
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heeft ook even mijn gedachten gekruist....maar zitten hier wel borstels in ?
tijdens het draaien voelde ik ook niks dat er iets was wat er op leek dat hij wilde draaien, iets wat je volgens mij wel voelt bij slechte koolborstels ?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Zweihaak, Ik denk dat dat hun bestelnummers zijn, de vetgedrukte voor een ander type machine.

@Toxiq,

Wat je eens kunt doen is het volgende. Men neme de multimeter en zet die op Ohmse weerstand. Meet nu de weerstand tussen alle combinatie draden, dus rood-geel, geel-bruin(ig), bruin-bruin. (Note: Niet je vingers op de draden en pennen van de multimeter houden, dan meet je je eigen weerstand.) Als alles goed is dan heb je een 3 tal verschillende weerstanden. Het hoogste getal is de gezamelijke weerstand, als je de andere twee bij elkaar opteld dan zou je op dat getal uit moeten komen. Met een hele kleine marge.
Als dit klopt dan zijn de wikkelingen in ieder geval goed.

http://www.datasheetarchive.com/en60252 capacitor-datasheet.html

http://www.hetonderdelenmannetje.nl/universeel-aanloop-condensator-10uf-p-1139.html

Heb je al gemeten of de condensator zelf wel spanning krijgt ? Dit zou volgens mij 230V tussen de twee zwarte pennen moeten zijn. Meet dan op de zwarte pennen en vervolgens op de zwarte en bruine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Vraag 1: is de schakelaar goed ? oplossing ertussen uit halen en met stekker aan zetten.Vraag 2: Is de startcondensator kapot.
Zet stroom op de motor en geef de waaier een slinger in de draairichting. Loopt de motor nu, koop een nieuwe condensator.Loopt de motor niet dan zit het probleem in de elektromotor.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Schakelaar is goed, die heb ik al overbrugd, ik heb ook al de motor een slinger gegeven in beide richtingen, maar ook dat hielp niet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Op marktplaats is er iemand in didam met een 2800 rpm 230 v motortje as 14mm met flens.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij een bedrijf wat motoren wikkeld kunnen ze de motor doormeten en misschien ook repareren. Wat de kosten zijn, geen idee maar vragen staat vrij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.