Scheppach HA 2000 afzuiger werkt niet

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe sommige dingen ineens anders kunnen lopen
Ik had mijn besluit min of meer al genomen om een nieuwe afzuiger te gaan kopen
Toch nog even op marktplaats kijken, door een typfout kreeg ik ineens andere resultaten

Ik zie daar een machine staan in de kleurstelling scheppach, maar geen stickers in beeld
Ik doe een bod en wordt prompt kort daarna door de verkoper gebeld.

We komen een bedrag van 40 euro overeen
Hij zei me wel niet 100% zeker te weten of hij werkte omdat hij geen stekker had
Ik spring in de auto en rij er heen

Daar aangekomen werd ik nog blijer, het was een heuse scheppach type HA 2000
Kabel er aan, stekker in het stopcontact, knop aan en..... niets :(
Na wat heen en weer geklik met de knop lijkt er af en toe een soort van brommend klikje hoorbaar maar de motor komt niet op gang.

De verkoper betuigd zijn spijt en vraag me wat ik wil
We komen overeen dat ik hem voor 20 euro meeneem, voor die prijs kan ik het niet laten om een gokje te wagen

Is er toevallig iemand hier die die probleem herkent óf ideeen hebt hoe ik dingen kan testen (bepaalde onderdelen omzeilen of uit elkaar halen oid)

20140116_212220[1].jpg
20140116_212215[1].jpg
20140116_212200[1].jpg
20140116_212155[1].jpg
20140116_201342[1].jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mazzeeeeeellll!

Zit er een tuimelschakelaar op (aan/uit) of een nul-last schakelaar? Kan het niet goed zien. In geval van een nul-last schakelaar doet het omschreven geluidje me denken aan een defecte elektromagneet in de schakelaar.

Schakelaar er uit halen en even de juiste draadjes verbinden, als de motor dan gaat lopen ben je zeker van een defecte schakelaar, die zich eenvoudig laat vervangen.

Groet, Rob.

PS: voor alle zekerheid: stekker er uit, draadjes verbinden, stekker er weer kort in, gaat de motor niet lopen dan meteen er weet uit, dan is het iets anders :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De schakelaar is op 1e en 2e foto te zien
het is een tuimelschakelaar

Condensator, die zal ik morgen eens opzoeken, de machine ligt nu nog in de auto
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vooruitlopend op het feit dat deze afzuiger het weer zal doen

1. ik heb nog een slang nodig, moet ik daar ergens voor zijn, of zijn er ook wel bouwmarkt oplossingen die dichterbij zijn ?
2. de vuilzakken, zijn dat speciale zakken en waar kopen jullie die ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je.
Zijn er ook mensen die gewone (grote) zakken gebruiken
al was het maar om eens te proberen, of ontploffen die :D
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik gebruik gewone vuilniszakken, dat werkt goed. Het enige is dat ze niet doorzichtig zijn dus dat je af en toe even moet voelen hoe vol de zak zit. Heb ook wel originele zakken gehad, maar die vond ik nogal prijzig. Tenzij je ze leegt in de container of idd, dan gebruik je ze meermaals..
Slang heb ik gekocht via de webshop van hammer/felder. http://www.felder-gereedschap.nl/8head-019920/8ba-af22-007-791-00920/8020305-ha-head-00320
De prijs viel me reuze mee en dat is een goede slang. Ze hebben daar wel vaker leuke spulletjes voor schappelijke prijzen. (let wel even op de BTW)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gewone komo vuilniszakken ontploffen is mijn ervaring. Ik kocht altijd een maat groter welke alleen aan een ring hangen. Verkrijgbaar bij de boerenbond. Dat de diameter groter is maakt niet uit.
Brommen bij aanlopen is zeer waarschijnlijk de condensator, om te testen de motor een slinger geven in de juiste richting, loopt hij dan aan, dan is de condensator kapot, bij elke onderdelen winkel te verkrijgen. Wel opletten voor je vingers.
Succes
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Toxic vraagt, Ronald L. antwoordt....

Komt vast goed, zie de onderschriften ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
;) zeker weten :)

Vandaag ging testen niet lukken, ik was even op visite bij Zweihaak wat uitliep op een zeer leerzaam middagje
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren heb ik eindelijk tijd gevonden om de boel wat te testen
eerst de boel schoongemaakt, daarna stekker er in en schakelaar aan
er is duidelijk een licht zoemend geluid te horen, de motor draait niet maar heeft ook geen weerstand.
ik heb de rotor met de hand flink rond gedraaid in twee richtingen, met deze methode kwam de motor ook niet op gang.

hieronder een paar plaatjes van de motor
iemand suggesties hoe ik die condensator kan testen ?

20140120_223623.jpg

20140120_223632.jpg

20140120_223640.jpg

20140120_223647.jpg

20140120_223657.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Demonteren. Testen is volgens mij niet zo eenvoudig als een weerstand of iets dergelijks testen. Uit een grijs verleden herinner ik me dat condensatoren zich bij wisselstroom 'gedragen' als weerstanden, wellicht dat je daar iets mee kunt; maar er zijn ongetwijfeld condensator-testers op de markt. Persoonlijk zou ik gewoon een vervangende condensator van minimaal gelijke specs kopen en de huidige vervangen - werkt het dan, dan was het de condensator. Startcondensatoren zijn niet zo duur. De specs staan op de condensator - die je toch moet demonteren ;-)

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn HBM 450 (een paar jaar geleden). die stopte er ineens mee, en maakte ook alleen nog maar een brommend geluid. Bij die goedkope machientjes zit de startcondensator in een huis dat op het motorhuis zit gepuntlast - dat moest ik er dus afslopen. Nieuwe condensator ingehangen (stofzuigerzakkenonderdelenwinkel...) en hij loop weer als een zonnetje. Enige probleem: ik moest een condensatorhuis improviseren. Twee 35mm filmbusjes en duct tape...
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De condensator bekrachtigt een hulpwikkeling, wat nodig is om de motor aan het draaien te krijgen.
Wat me opvalt aan je beschrijving is dat je zegt dat de motor maar lichtjes zoemt. Als de hoofdwikkeling bekrachtigd wordt, en de hulpwikkeling niet, zou dat denk ik harder klinken dan 'lichtjes zoemend'. Het zou dus kunnen zijn dat het probleem andersom is: de hulpwikkeling wordt wel bekrachtigd (via de condensator), maar de hoofdwikkeling niet.
Dat zou je kunnen testen door de condensator los te nemen en de motor in te schakelen. Hoor je dan nog steeds gezoem, dan is de hoofwikkeling gewoon bekrachtigd en is het waarschijnlijk je condensator. Hoor je dan niks meer, dan is er iets met (de bekrachtiging van) de hoofdwikkeling aan de hand.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.