schappach TS-2000 tafelzaag verbeteren.

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
ik bezit noch een oude scheppach- TS2000. De afkortgeleiding laat daar toch een beetje te wensen over. Het is maar een stukje metaal dat in een gleuf van het alublad moet schuiven. Met als resultaat dat ik dus nooit eens echt zuiver haaks kan zagen.
Nu was ik toch aan het overwegen van die afkortgeleiding te gaan veranderen.. bv. met kogellagers en een ander systeem van geleiding.

Ik dacht aan iets dat aan de zijkant van de machine word vastgemaakt. D at altijd op zijn plaats blijft en waarop een soort wagen kan glijden . waarop je op de wagen dan een alu lat kan vastmaken die je zuiver haaks kan stellen t.o.v. het zaagblad.

het idee is er wel doch de uitvoering ??? Is er hier iemand die zulk stukje gereedschap aan zijn cirkelzaag zelf heeft gemaakt ? of zijn er goede bijbouwsets in de handel??
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
ik zoek dus achter een kogelgelagerde afkortgeleiding. hoe kan je dat zelf maken ?
ergerns een tekening ???
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
ben ondertussen wel even verder.
Besloten om dan toch maar zelf een zaagtafel te maken.
de scheppach heb ik ontmanteld en enkel de basis kader met motor, hoogteregeling, zaagas over te houden en dit dan in te bouwen in een stevige zaagtafel. Als geleiding ( waar het dus mis ging met die scheppach) heb ik geleiding van Incra genomen samen met de instelbare mitter V120.
dit is dan al de kader met het werkblad.
mdyt.jpg
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
het zal nog wel een tijdje duren, voor ik aan de geleidingen bezig ben.
Maar vragen kan al weL.

Ik heb voor de, tja hoe noem je dat, die gleuven evenwijdig met de zaag, zo'n glijrail van Incra besteld samen met een "Mitter" V120 van dezelfde firma.
Nu moet ik in het tafelblad twee gleuven gaan frezen van 12,7 mm. diep en 28,6 mm. breed.
Ik begrijp dat die :
1) perfect evenwijdig aan elkaar moeten zijn
2) perfect haaks op de tafelrand.

de hamvraag. Hoe kan je zulks met een bovenfrees verwezenlijken? Ik bedoel dus het evenwijdig en haaks zijn.
met mijn winkelhaakje van och-charme 24 cm van Facom( en het is dan nog niet eens perfect haaks:mad:) vermoed ik dat dit niet gaat lukken.

Hoe lossen de pro's dat op ?
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Vandaag even bezig geweest met het maken van de draaipunten/ steun van de zaagmachine.
de inbouw dus van het bassis machine van de Scheppag zaag.
Omdat je nooit zo iets nooit zuiver haaks op de kader kan maken heb ik voorzien dat de steunen regelbaar zijn..

Eerst twee metaal plaatsjes gemaakt die ik in de werklabel kan inlaten en gladboordig kan monteren. Op deze plaatjes komt dan later de echte steun .
De freesmal en een ingelaten plaatje. De plaatjes worden met Epoxy ingelijfd en met 3 houtschroeven vastgezet.
ast9.jpg


daarna dan maar even de steunen gemaakt. Voorlopig nog in Alu. maar later komt dit in staal.
(voorlopig omdat ik dan verder kan doen met de frontplaat.)
hxku.jpg

ik kan nu de steunen over een afstand van 12 mm. bewegen. Leek mij meer dan voldoende om de zaag uit te lijnen.

en even een overzichtje.
rd0g.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.