Drechselmeister Miditex FU175

tuoh

Oud hout
Vandaag een nieuwe aanwinst wezen ophalen, een houtdraaibank met FU en een motor van 1pk. Deze machine is technisch een identieke machine als de Midi van Schulte.
Deze machine gaat de Woodfast vervangen voor de kleinere klussen:D Of ook de wat grotere klussen als mijn grote draaibank omgebouwd is voor het frezen.

Ik heb bij de nieuwe draaibank ook geopteerd voor een bedverlenging, afstand tussen de punten word zo een kleine meter, vind ik persoonlijk polyvalenter.

Omdat de machine nog in de originele verpakking zat kon ik bij het uitpakken goed zien waar de machine vandaan kwam, Taiwan zo blijkt. Zie je niet alleen op de doos staan, als je de onderdelen vast neemt voel je het zo al dat deze niet uit (communistisch) China komen:D Alles is pico bello afgewerkt, geen gietbramen, fijn geslepen bed, fijn gegoten gietijzer, de verf ligt er wat dikker op, etc.
De hele afwerking staat op een hoog peil en dat is toch wel een verademing.

De verpakking liegt niet, de onderdelen ook niet.
CIMG3800.jpg

Een meccanodoos is er niks bij.
CIMG3799.jpg

Om de machine op een werkblad of onderstel te plaatsen kan je kiezen tussen bouten of regelbare stelvoeten. Omdat de machine zo rustig loopt heb ik maar geopteerd om de stelvoeten te gebruiken. Blijkt later dat de machine gaat wandelen bij de zwaardere klussen kan ik altijd nog opteren voor de bouten inplaats van de stelvoetjes.

Toerentalregeling (FU) en toebehoren zijn identiek aan wat Killinger gebruikt op zijn machines, dat zit dus wel snor. In de doos heb ik zelfs een DVD gevonden om de omvormer desnoods opnieuw te programmeren:cool: Er zit dus ook een digitale toerenteller op de machine, kan je steeds aflezen op welk toerental de machine aan het werk is.
Alle onderdelen zaten dik in de conserveerolie, alvorens er kan gedraaid worden eerst maar eens met een vod en ontvetter aan de slag, werkt wel zo prettig.

Alles op zijn plaats, tijd voor actie.
CIMG3809.jpg

Heel makkelijk dat het bedieningskastje met een magneet overal op de machine kan geplaatst worden, zo heb je de start/stop, links/rechts en vario steeds kort bij de hand.
Tijd voor de eerste spanen nu, wat meteen opvalt, de machine draait ongelofelijk rustig en stil. Voor een relatief kleine machine voelt de bank toch heel kloek aan, met een berg power onder het gaspedaal;) Hier gaan we in de toekomst nog veel plezier aan beleven.

Even wat gedraaid in (gewolmaniseerd) hout, dat gaat wel lukken zo te zien:cool:
CIMG3812.jpg

Ik ga dit topic later nog wel bij aanvullen als ik de machine wat zwaarder aan de tand gevoelt heb. Maar mijn eerste indrukken zijn sterk positief, de machine lijkt een wolf in schaapskleren te zijn:D:D

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
precies een verslag uit een automagazine.

Ga je hem ook grijs schilderen?

groeten
Ornament
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een heel mooi formaat draaibank, daar wordt je heel hebberig van. Nieuwsgierig maar als ik copy/paste doe en naar google maar drie hits waaran 2 van ons forum.
 

tuoh

Oud hout
@Huib, Ja dat kan kloppen, het merk is nieuw op de markt. De machine zelf is er al een tijdje, oa verkrijgbaar als de Midi bij Schulte, in een andere kleurstelling ook bij Magma en Axminster te vinden. Nu dus ook als "Drechselmeister" op te markt. Deze laatste is heel overtuigd van de kwaliteit van de machine, ze geven namelijk 5 jaar garantie op het ding!!!!!
De machine is zeer verzorgd afgewerkt, een beetje buiten verwachting zelfs moet ik bekennen. De relatief lage prijs zou anders doen vermoeden. Ik had mij verwacht aan een typisch Chinese afwerking, maar de Taiwanese versie is stukken beter zo blijkt:p

@Ornament, de kleurstelling op de machine is in orde vind ik, die laat ik dus maar zo:p Kan dan misschien beter op het Autosalon gaan testen?

@Jan, bedankt. Ik heb je test eerst nog eens nagelezen alvorens te beslissen over de aankoop van deze machine:D Dacht ook even aan een Killinger 1400, maar dat zou wat overkill geweest zijn. Deze nieuwe machine is perfect van grootte en sterkte, meer moet dat niet zijn.
Binnenkort ga ik de machine wat steviger aan de tand voelen, de resultaten post ik hier wel.

Mvg,

André
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inmiddels gevonden en mocht ik met hout draaien beginnen dan wordt dit de bank. Heerlijk om mee te liften op de ervaring van.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ronald: wat is er mis met de Nova 1624? 8 toeren en de motorkop is draaibaar. Ik heb in de toekomst plannen voor deze, maar begin nu na jouw verhaal te twijfelen. Iedereen is lovend over de Midi maar waarom is de 1624 een verkeerde keuze?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vermoed dat de crux hier in de eerste zin zit: "Vorig jaar was ik op zoek naar een kleinere draaibank om demonstraties mee te geven". Een 1624 gooi je niet even in de achterbak van je auto, een 'midibankje' wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.