vacuum klemmen.

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag forumleden,

Voor het afwerken van de onderkant mijn werkstukken, wil ik graag een vacuum systeem gaan gebruiken op mijn draaibank. Er zijn erg veel opties te vinden. Nu is mijn vraag wat voor systeem gebruiken jullie. Voldoen de system die jullie hebben?

Een andere vraag is of een dergelijk systeem ook een schaal van 60cm aan kan of is dit te groot om veilig vast te houden.

vacuum 1.jpg

vacuum 3.jpg

vacuum 2.jpg
Dit is het systeem wat beschikbaar is voor mijn type draaibank.... het lijkt me echter nogal ver buiten de draaibank hangen en dus ook makkelijk gaan trillen. of heb ik dit mis?

Ik hoor graag wat jullie reacties en aanbevelingen zijn.

Groeten,
Rik
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Rik,

Ik denk dat er maar weinig forumleden een vacuum chuck gebruiken. Het is best een grote investering voor een klein deel van de (voor de meesten) hobby. De meeste plaatjes die je laat zien zijn van het oneway vucuum system, duur maar met de beste pomp en een degelijke rotary adapter.
Ik begrijp dat jouw bank geen holle as heeft? (ik herken je bank niet). De rotary adaptor tussen de chuck en de vaste kop levert inderdaad vaak de problemen op die je schetst. Aan de andere kant, maakt het heel veel uit? je werkt op een beperkte diameter aan de onderkant van de schaal...
Ik gebruik (na wat aanklooien) het oneway systeem en kan je dus uit ervaring vertellen dat die grote schaal van 60 cm wordt al goed vastgehouden door een 8" drumchuck.
Het is inderdaad een handig en snel systeem en ik gebruik het vooral als ik series maak vanwege het supersnelle in- en uitspannen.
Ik hoop dat ik je iets hebt aan deze ervaringen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ Ronald,

Dank voor de input. Ik denk idd dat er niet veel mensen op het forum zullen zijn die een dergelijk systeem gebruiken. Ik draai zelf op een vb36. deze heeft wel een holle as...maar heeft aan de achterzijde geen schroefdraad waar iets op kan. Er zit ook een kap aan de achterzijde die gesloten dient te zijn voordat de machine aan kan.
Vreemde constructie... misschien is dat nooit helemaal goed doordacht bij het ontwerpen van de machine.
wat je zegt klopt idd wel... je zet weinig kracht op de schaal dus het zal allemaal wel loslopen.

Waar heb jij je onderdelen besteld als ik vragen mag. Ook vroeg ik me af welk merk vacuum pomp je hebt.
Alvast bedankt.
hier nog even 2 fotootjes van het type draaibank


1_VB_36_klein.jpgvb36_handrad_3.jpg
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Waarom niet gewoon cole jaws of een longworth chuck?

Dat zou een optie zijn, maar is beperkt. beide systemen gaan bijvoorbeeld geen grote werkstukken kunnen klemmen. Aangezien dit wel mijn wens is denk ik over vacuum klemmen omdat ik hiermee wel groter objecten kan klemmen. Daarbij geeft het me de mogelijkheid om bijvoorbeeld ronde objecten en zelfs ballen te klemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.