(keuken) deurtjes maken van planken

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
Beste Woodworkers,
Ik hoop via jullie een antwoord te krijgen op mijn vraag en evt verbeteringen. Hoogstwaarschijnlijk is dit al eens behandeld maar heb het niet kunnen vinden binnen het forum.
Graag zou ik van losse planken/vloerdelen kastdeurtjes maken. Maar zit met de vraag wat een geschikte verbinding is. Wat je veelal ziet is de "Z" erop met hout of metaal erin gefreesd. Alleen verlijmen lijkt me een zwakke verbinding.
Zijn er naast deze verbindingen ook nog andere " blinde" oplossingen, dit ivm inbouwkoelkast.
Zat er ook aan te denken om de planken op de huidige deuren te planken, maar dat schiet het gewicht redelijk omhoog.en zit je ook met de afwerking van de zijkanten.
opties is het mooier als je het hout overal ziet, toch!!

Is bestemd voor keukenkastjes normale maat (60*60) en verder enkele grotere van 60 x 100/120 cm ( meen ik).

Graag zie ik de brainwaves, opties, links, tekeningen, plaatjes tegemoet.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hsrico,

hoe dik zijn die planken/vloerdelen die je wil gebruiken?

Wil je gewoon deurpanelen zelf maken, vertrekkende van planken?

Welk houtsoort wil je gebruiken?

mvg Bart
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
idd een voorbeeldje.
clipper_1329170011_houten-keuken.jpg

deze heeft massieve planken
Keuken-van-sloophout.jpg


IMG_6522JPG-MED.jpg
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
@bartG dikte hangt af wat de scharnieren kunnen houden, zat te denken aan 2,5. wat is het gemiddelde dikte van een deurtje?
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
Ben nog zoekende betreft dikte, wat betreft de mogelijkheden vandaar.
Ja, ben van plan zelf de keukendeurtjes zelf te maken.
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
uiteindelijk gaan de huidige deurtjes/frontjes vervangen worden door nieuwe. Gebruik de oude als mal.
Thnx voor de Blum info. Ga de huidige scharnieren vervangen door Ikea( indien voldoen aan gewicht) of ander zacht sluitend merk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
.. Thnx voor de Blum info. Ga de huidige scharnieren vervangen door Ikea( indien voldoen aan gewicht) of ander zacht sluitend merk.
IKEA scharnieren zijn van Blum...
Het is wel een iets uitgeklede versie, zonder ingebouwde demping (Blumotion noemt Blum dat), maar die kan je extern aanbrengen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo,

Je kan aan de boven en onderkant een stalen/aluminium platstaf (5 a 6mm dik) met sleufgaten monteren (als het erg netjes moet ook nog infrezen). De planken eerst aan elkaar verlijmen en dan met flinke schroeven vastzetten aan de stalen profielen. Zo kan de boel wel werken maar niet kromtrekken.

Succes verder,
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
Idd, daar zat ik ook te denken om een platstaf/strip/staal te monteren. heb een tafel daar hebben ze enkele L profielen geplaatst tegen het kromtrekken.
Helaas worden er alleen het zichtkant op de foto gezet, zo wel fijn zijn om ook eens de binnenkant/montage kant te zien.
Ik denk dat dit gaat worden.
Ben net op een verkoopsite op massieve planken gestuit, van 2.5 cm x 35cm. zijn planken gemaakt uit een boom dus moeten nog even recht gezaagd worden. 3 planken van 20 is 60 breed, platstaal/staf op 2a3 plaatsen moet voldoende zijn.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
bij de keukenboer zie ik bij massieve fronten altijd gewoon een of twee latten aan de achterkant van het frontje om de boel recht te houden. Niks infrezen oid (hooguit de grepen)
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hsrico,

wat jij dus wil maken is een deur uit massief hout, dus googelen op massief hout en je zal genoeg voorbeelden vinden.

Ik heb zelf al een paar dingen gemaakt uit massief hout, en telkens aan de niet zichtzijde extra verstevigingen aangebracht, dwarslat, in deuren bv die Z waar jij van spreekt.

Die Z is niet zozeer tegen het kromtrekken, danwel voor het doorhangen.

Ik heb een bed gemaakt met vloerdelen, die waren 22 dik, met tand en groef. Dennehout (niet vuren, maar de al iets hardere versies), is toch wat kromgetrokken, ondanks het feit dat ik op een hoogte van 60 cm nog 4 steunlatten had bijgezet.

Dus, ik zou ver weg blijven van den, vuren, pine, maar gaan naar een hardere soort.

Als je dan bvb eik neemt, dan moet je opletten op hoe je die planken schikt. Als je die juist legt, dan zal bvb de eerst plank kromtrekken omhoog, de volgende omlaag. Doe je dat verkeerd, en leg je ze allemaal in dezelfde richting (dat wil zeggen de kromming vd nerf op de kopse kant te zien) , dan zal je paneel sneller de neiging hebben krom te trekken.

Als je de planken kleiner neemt, trekken die ook al weer minder snel krom, bvb ipv 3 planken, neem je er 6, natuurlijk esthetisch misschien weer niet wat je wil, maar principe telt.

http://www.cursusmeubelmaken.nl/houtverbreding

http://www.meubeluniek.nl/contents/nl/d5_werking.html
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
@BartG,
er is een twijfel tussen massieve planken, mooie stoere tekening, kleinere planken 3 a 4 stuks, of sloophout.
als ik ga Googl'n kom ik idd uit op vele afbeeldingen enzo echter zichtzijde, achterkant is een lastiger te vinden.
dank voor de links.

ik heb al enige ervaring in het werken met hout, maar wil even fine-tune en andere ervaringen/werkwijze/opties uit te wisselen.
 

robduke

Nieuw lid
1 jan 2014
14
0
utrecht nl
dit is mijn zelf gemaakte keuken van grenen vloerplanken 18 mm ik heb de groef en messing weg gezaagt
en er een triplex strook in gezet ,na 15 jaar nog kaars recht met gewone keukenkast scharnieren opgehangen

robduke
keuken03.jpg
 

Bijlagen

  • keuken01.jpg
    keuken01.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 336

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
Bedank voor alle input.
Ga zeker gebruik maken van alle info.
Betreft hout dit gaat waarschijnlijk Douglas planken worden, lijkt me een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Afwerking aflakken matte lak, om het natuurlijk te houden.
als er nog aanvullingen zijn zijn van harte welkom.

dank.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wanneer de planken horizontaal gebruikt worden, is er optisch meer ruimte. En het afwisselen van verschillende oppervlaktes geef het een spannender uiterlijk.
Slidewarsweb.017.jpg
dit is wel mooi maar het wordt snel een blok, het hangt natuurlijk ook af van je ruimte, hok vorm of meer open, in een hoek, of linear.
ik weet niet of je van een strakke vormgeving houdt
http://www.team7.at/nl/keukens
groetjes en succes
 

Hsrico

Nieuw lid
16 jan 2014
9
0
Blom3dd,
het wordt linieer 2x3000mm. 1zijde onderkasten thv raam, overzijde 2x hoge kasten 2400mm daarnaast kookgedeelte en als opvulling lage kastjes. daardoor denk ik dat het behoorlijk licht is en idd geen blok.
in mijn gedachte zie ik een halfstrakke keuken met landelijke en natuurlijke accenten.
overigens wel een inductie kraan, zoals op de foto.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zal die blum scharnieren van ikea toch wel een heel eind links laten liggen. Beetje meer investeren loont echt! Stelgemak wordt vele malen beter! En je zal wellicht het een en ander na moeten stellen over een tijdje.
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Hsrico
Ik maak regelmatig deuren van massief hout. Mijn werkwijze is als volgt:
- Latten ruw zagen, lengte en breedte. vooral in de lengte wat overlengte houden (10cm) Latten vlakschaven en strijken, op dikte schaven. De breedte bij douglas niet te breed kiezen ivm werken (max 8-9 cm). Dikte deur 16-18 mm is ruim voldoende. Dikker maakt het niet sterker, wel zwaarder.
- Latten selecteren, Een goede volgorde van latten voor elke deur maken. Zowel op zicht. Het moet mooi zijn. Maar ook met de hart kant van de planken op en om onder en boven zijde. De hart kat is de kant van de boom die meer binnen in de boom heeft gezeten. Het om en om gebruiken is van belang ivm het minder krom trekken. Door daar op te letten.
- De panelen lijmen en gladschuren.
NB; sla de panelen vanaf nu steeds op met latten er tussen. Ook ivm kromtrekken. De lucht moet aan beide zijden er gelijk langs kunnen.
- Nu zijn er meerdere manieren om te zorgen dat de werking van het hout wordt gereguleerd en de deurtjes zo goed mogelijk recht blijven. Je moet in ieder geval op ca 25% van boven en onderzijde een stevige vooral buigstabiele lat maken, een houten lat van 40x20mm een hoek of U profiel van staal // aluminium kunnen allen hier voor dienen. Je kunt die profielen in meer of mindere mate in de deur werken. Makkelijkste is een houten lat, dikte van de deur, ca 4 cm breed en die van slobgaten voorzien. De latten schroef je op de deurtjes. Een mooie, iets bewerkelijker variant is houten latten met zwaluwstaart deels inlaten in de deurtjes tot bijna de zijzijde. Je schuift van een kant de latten in de groef. Als je het zuiver maakt, past de lat, klemt hij voldoende en hoef je niet te schroeven.
- Helpt dit? Ik hoop het. Ik kan niet helemaal voorkomen geen vaktermen te gebruiken, Als je uitleg wilt over de gebruikte termen, google? en mailen mag ook.

- De deurtjes kun je afhangen meet een door jouw jou gekozen scharniersysteem.

Groet, Christiaan
 
  • Leuk
Waarderingen: johantd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.