Dikke, lange kastplanken

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik wil een boekenkast maken, met vijf planken van 4 of 5 cm dik, wit geschilderd.

De planken hoeven niet massief te zijn.
Totale planklengte is 370 cm, de breedte is ongeveer 30 cm.
De planken hangen aan de muur, leunend op 4 staanders.
Waar mogelijk wil ik geen beugels zien.

Ik heb een foto bijgesloten als voorbeeld, en een sketchup afdruk met de maten

Mijn eerste vraag is nu:
wat is de beste methode om zo'n dikke plank te maken?
1. met een lattenconstructie, met aan de bovenkant en onderkant en voorkant multiplex?
2. gewoon dik multiplex, wel zwaar, maar eenvoudig
3. anders, te weten ...

370 cm is natuurlijk ontzettend lang, dat zullen wel twee delen worden.

De tweede vraag is:
Wat is de beste manier om die 4 cm, 370 cm lange dikke plank te bevestigen?
Een van de constructies die ik kan verzinnen is om de staanders in te kepen, de planken ook, en die over elkaar te schuiven. De staanders bevestig ik dan eerst aan de muur.
Alternatieven hoor ik graag.



kast 0.7d.jpg




voorbeeld.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo,

Je kan (vuren) raggels van 50 of 44x22 aan elkaar lijmen tot een blad en dan terugschaven naar 40 dik. Het is wel handig als je de beschikking hebt over een vlak en vandiktebank :)

Wat ik eens heb gedaan is gewoon lijm aanbrengen met een verfroller en met tientallen schroefjes aan elkaar zetten. Na 30 minuten schroefjes los en de volgende raggel erop, enz. Geen gestuntel met lijmklemmen en als je naar 1 kant toe werkt heb je straks geen schroefgaatjes in het zicht.

Omdat raggels vrijwel allemaal dosse zijn gezaagd krijg je nog een kwartiers blad ook.

Succes verder,
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan latten met de breedte van de dikte van de plank tegen elkaar lijmen. Dan krijg je een gelamineerde balk zeg maar. Bv. van vurenhout. Dat kan in één lengte.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vind de suggesties voor Vuren nog niet zo slecht. Het is niet zo zwaar en als je het fastoenlijk verlijmt en je klemt het in de staanders dan blijft het behoorlijk stabiel. Als je bijvoorbeeld beuken neemt dan wordt het gelijk al een stuk zwaarder
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi ik zou voor de planken 6 cm brede stroken mdf 22 mm dik nemen, met boven en onderplaat mdf 12 mm. Dit geheel verlijmen en je hebt strakke stabiele planken die ook mooi zijn af te werken.
succes Nol.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb even met je foto zitten rommelen in Photoshop, ik meende het al te zien maar wilde het zeker weten dat het geen lichtinval zou zijn.
De planken/liggers zitten vast op een achterplaat. De uiteinden zijn denk ik ingekeept op het dikte van de achterplaat.

Dus zou kunnen met deuvels of domino's.

voorbeeld.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk in de lengte. Ze kunnen wel wat smaller dan 6 cm, b.v. 4 x 2 cm gaat ook goed. Wel even ontvetten voor het lijmen; gewone witte houtlijm is prima.

jaap
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb even met je foto zitten rommelen in Photoshop, ik meende het al te zien maar wilde het zeker weten dat het geen lichtinval zou zijn.
De planken/liggers zitten vast op een achterplaat. De uiteinden zijn denk ik ingekeept op het dikte van de achterplaat.

Dus zou kunnen met deuvels of domino's.

Bekijk bijlage 12663

Zweihaak,
Op de oorspronkelijke foto zit er inderdaad iets van een achterplaat tegen de muur.
Ik wilde eigenlijk, als dat mogelijk is, de achterplaat weglaten.
Scheelt een joekel van een achterplaat, en veel lakwerk.

Joep
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Moet hij weer makkelijk verwijderbaar zijn?

De achterplaat kan ook best hol uitgevoerd worden, met een steunlat op de plekken van de planken en staanders.
Dan kun je hem achterlangs schroeven.

Ook de planken/leggers zou je hol uit kunnen voeren.
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag JL,

de truuk met de vuren delen lijkt me ook wel te doen, maar je moet dan wel een vandik hebben.

Vermist het nogal strak moet, zou ik zelf beginnen te lamineren.

MDF gebruiken als buitenlaag, hier is al rgens 12 dik vermeld onder en boven,

vooraan en op de zijkanten zet je dan gewoon een latrje uit MDF, 44 hoog , 18 dik, dat kan je perfect zo plamuren.

Als echte drager in het midden zou ik dan eerder een multiplex nemen.

Je planken worden 370 lang met 4 ondersteuningen, dan zijn er stroken van een 90 cm zonder ondersteuning, en MDF met wat gewicht op zal dat nooit houden, zakt door.

Ik heb al verschillende bladen zo gemaakt; zitbank van 55 cm diep, 220 cm lang, 44 dik, kastblad; 52 cm diep, 270 cm lang, 36 dik. Stevig genoed om op te zitten met veel personen.

MDF kan je kopen meen ik op 305 max, om aan je 370 te komen moet je dat dus gewoon verlengen, en als je lamineert is dat makkelijk te doen.

Je kan in de vakhandel speciale steunen kopen om een palnk onzichtbaar op te hangen, en met een dikte van 44 lukt dat perfect.

Zo een haak is niet meer dan een ronde buis met aan de muurkant een plaatje tegen gelast. jouw planken hebben dan gewoon geboorde gaten en je schuift de planken er over.

Om dat nu effe te doen o een lengte van 370 cm, das de uitdaging waarschijnlijk.

Als alles te zwaar wordt, (MDf is zeer zwaar), dan zou je misschien als binneste drager populierenmultiplex kunnen nemen.

Mvg, Bart
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi JJJLLL sorry voor mijn wat late reactie maar ik bedoel net zoals Jaap al melde de stroken in de lengte nemen. Smalle stroken van 4-6 cm breed en 2 cm dik. Deze stroken dienen als soort van geraamte voor de planken. Aan onder en bovenzijde bevestig je hierna de 12 mm dikke mdf platen. Het geheel verlijmen inderdaad met witte houtlijm. Vervolgens fixeren met spijkertjes uit spijkerapparaat(werkt heel handig) als je dat hebt. Verder met schildertape de naden dichttrekken. Je moet wel opletten dat je de planken iets breder neemt, kun je ze later mooi strak afzagen op de juiste breedte. Zo krijg je mooi strakke stabiele planken.
gr. Nol.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat voor muur is het? Die moet wel geschikt zijn voor een blinde bevestiging. Anders is de achterplaat een betere keus. Die hoeft niet met deuvels oid. kan gewoon met schroeven.

f573031c4bcde53ee1b4ac5cff03b04d_350x.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zit op dit moment een paar weken in Canada, dus het is wat complex om een van jullie manieren uit te proberen op een proefstukje.
Ik zal alvast informeren hoe het met de muren is gesteld, het is een buitenmuur, met spouw, maar onlangs opgeleverd.

Ik heb geen vandikte helaas.

BartG, met lamineren bedoel je neem ik aan van lamello's voorzien, dat worden dan domino's, want sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een Domino DF500.

Joep
 

WR1944

Oud hout
Ik zit op dit moment een paar weken in Canada, ......

BartG, met lamineren bedoel je neem ik aan van lamello's voorzien, .......

Vergeet niet langs een paar gereedschapszaken te gaan als je toch in Canada bent. De limiet voor bagage is 50 pound per persoon (economy class) maar men is vaak wel soepel. En een gebruikt uiterlijk van het gereedschap is ook handig op Schiphol als men nieuwsgierig wordt.

Met lamineren wordt bedoeld dat er enkele lagen materiaal op elkaar worden gelijmd. Er dan wel voor zorgen dat de dwarsnaden flink verspringen om de sterkte te behouden.

Goede reis.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bijtel: de muur is van beton lees ik net, dus dat zit wel goed.
WR1944: ik vlieg terug via Houston, heb al wat tips van je gehad. Wat is er eigenlijk in Canada / de US beter of aanzienlijk goedkoper te koop dan in Europa? In Canada hebben ze gelukkig nog metrische maten, in de US lopen ze ook op dit gebied eeuwen achter, zeker in het zuiden.
Maar, wellicht is er ander mooi speelgoed te koop, ik laat me graag adviseren.
Joep
 

WR1944

Oud hout
WR1944: ik vlieg terug via Houston, heb al wat tips van je gehad. Wat is er eigenlijk in Canada / de US beter of aanzienlijk goedkoper te koop dan in Europa? In Canada hebben ze gelukkig nog metrische maten, in de US lopen ze ook op dit gebied eeuwen achter, zeker in het zuiden.
Maar, wellicht is er ander mooi speelgoed te koop, ik laat me graag adviseren.
Joep

Het antwoord op je vraag wordt duidelijk als je een serieuze woodworker shop binnen wandelt. Ik ken alleen Woodcraft en toen ik daar de eerste paar keren binnen liep keek ik m'n ogen uit. Nu was ik als amateurtje in Nederland misschien weinig gewend maar dat heb ik redelijk snel opgehaald.
Van veel handgereedschap ligt de prijs flink lager dan in Europa. Sommige zaken heb ik voor het in Amerika gezien zoals de coping saw en de Kreg pocket hole system.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.