Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Dikke, lange kastplanken

Ik wil een boekenkast maken, met vijf planken van 4 of 5 cm dik, wit geschilderd.

De planken hoeven niet massief te zijn.
    Totale planklengte is 370 cm, de breedte is ongeveer 30 cm.
    De planken hangen aan de muur, leunend op 4 staanders.
    Waar mogelijk wil ik geen beugels zien.

Ik heb een foto bijgesloten als voorbeeld, en een sketchup afdruk met de maten

Mijn eerste vraag is nu:
    wat is de beste methode om zo'n dikke plank te maken?
    1. met een lattenconstructie, met aan de bovenkant en onderkant en voorkant multiplex?
    2. gewoon dik multiplex, wel zwaar, maar eenvoudig
    3. anders, te weten ...

370 cm is natuurlijk ontzettend lang, dat zullen wel twee delen worden.

De tweede vraag is:
    Wat is de beste manier om die 4 cm, 370 cm lange dikke plank te bevestigen?
    Een van de constructies die ik kan verzinnen is om de staanders in te kepen, de planken ook, en die over elkaar te schuiven. De staanders bevestig ik dan eerst aan de muur.
    Alternatieven hoor ik graag.

kast 0.7d.jpg

voorbeeld.jpg

Hallo,

Je kan (vuren) raggels van 50 of 44x22 aan elkaar lijmen tot een blad en dan terugschaven naar 40 dik. Het is wel handig als je de beschikking hebt over een vlak en vandiktebank

Wat ik eens heb gedaan is gewoon lijm aanbrengen met een verfroller en met tientallen schroefjes aan elkaar zetten. Na 30 minuten schroefjes los en de volgende raggel erop, enz. Geen gestuntel met lijmklemmen en als je naar 1 kant toe werkt heb je straks geen schroefgaatjes in het zicht.

Omdat raggels vrijwel allemaal dosse zijn gezaagd krijg je nog een kwartiers blad ook.

Succes verder,

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Je kan latten met de breedte van de dikte van de plank tegen elkaar lijmen. Dan krijg je een gelamineerde balk zeg maar. Bv. van vurenhout. Dat kan in één lengte.

Ik vind de suggesties voor Vuren nog niet zo slecht. Het is niet zo zwaar en als je het fastoenlijk verlijmt en je klemt het in de staanders dan blijft het behoorlijk stabiel. Als je bijvoorbeeld beuken neemt dan wordt het gelijk al een stuk zwaarder

Hoi ik zou voor de planken 6 cm brede stroken mdf 22 mm dik nemen, met boven en onderplaat mdf 12 mm. Dit geheel verlijmen en je hebt strakke stabiele planken die ook mooi zijn af te werken.
    succes Nol.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nol Bekijk Berichten
    Hoi ik zou voor de planken 6 cm brede stroken mdf 22 mm dik nemen, met boven en onderplaat mdf 12 mm. Dit geheel verlijmen en je hebt strakke stabiele planken die ook mooi zijn af te werken.
    succes Nol.
    Nol,
    hoe bedoel je dit, de stroken haaks op de plankrichting, dus 30 cm lang?

Ik heb even met je foto zitten rommelen in Photoshop, ik meende het al te zien maar wilde het zeker weten dat het geen lichtinval zou zijn.
    De planken/liggers zitten vast op een achterplaat. De uiteinden zijn denk ik ingekeept op het dikte van de achterplaat.

Dus zou kunnen met deuvels of domino's.

voorbeeld.jpg

Ik denk in de lengte. Ze kunnen wel wat smaller dan 6 cm, b.v. 4 x 2 cm gaat ook goed. Wel even ontvetten voor het lijmen; gewone witte houtlijm is prima.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    Ik heb even met je foto zitten rommelen in Photoshop, ik meende het al te zien maar wilde het zeker weten dat het geen lichtinval zou zijn.
    De planken/liggers zitten vast op een achterplaat. De uiteinden zijn denk ik ingekeept op het dikte van de achterplaat.

Dus zou kunnen met deuvels of domino's.

voorbeeld.jpg
    Zweihaak,
    Op de oorspronkelijke foto zit er inderdaad iets van een achterplaat tegen de muur.
    Ik wilde eigenlijk, als dat mogelijk is, de achterplaat weglaten.
    Scheelt een joekel van een achterplaat, en veel lakwerk.

Joep

Moet hij weer makkelijk verwijderbaar zijn?

De achterplaat kan ook best hol uitgevoerd worden, met een steunlat op de plekken van de planken en staanders.
    Dan kun je hem achterlangs schroeven.

Ook de planken/leggers zou je hol uit kunnen voeren.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 16-01-14 om 23:56.

Forum Rechten