eikenfineer met of zonder smeltlaag

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo

ik wil een paar grote tafelbladen opnieuw voorzien van eikenfineer.
nu twijfel ik tussen fineer met en zonder lijmlaag.
ik heb beiden al eens gebruikt.
fineer zonder lijmlaag moet goed aangedrukt worden en dat is bij een groot vlak niet altijd makkelijk,
maar als ie er eenmaal op zit, zit ie wel mooi strak. bovendien is ie niet zo duur.
fineer mét lijmlaag is makkelijker aan te brengen alhoewel ik ook wel had dat ie meteen na het strijkijzer lichtjes omhoog krulde.
en als ie er op zit, zit ie toch niet zo mooi strak, ws vanwege de dikke lijmlaag.
nadeel is ook dat ie 3x zo duur is als fineer zonder lijmlaag.

wat gebruiken jullie het liefst?

en wie weet er een goede leverancier van fineer?

Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou in alle gevallen iets gebruiken dat écht goed vast zit

Een maat van mij heeft zijn fineer met epoxy verlijmd, dat kun je mooi dun (evt 2 zijdig) aanbrengen en is lang corrigeerbaar.
Als je dan het fineer on top houdt dan kun je er zoveel gewicht op zetten als je wilt om het er strak op te krijgen (emmers met zand bijv.)
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
Wat mij betreft is de klassieke methode het beste: met beenderlijm en fineerhamer. Je kunt hiermee perfecte oppervlakken fineren en altijd achteraf corrigeren door weer te verwarmen met de strijkbout. Aansluitingen tussen fineerstukken zijn perfect te maken door de overlap methode. Op Internet is genoeg instructie materiaal te vinden over deze techniek. In het slechtste geval kun je het fineer zelfs weer verwijderen en opnieuw beginnen. Je moet de techniek wel even onder de knie krijgen, kwestie van oefenen op een proefstuk voordat je aan de tafel begint.

Fineer is verkrijgbaar bij de fijbhouhandel (Amsterdam, Arnhem).

Jan
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Je kan ook eens kijken naar de kuiperflex platen. Dit is (echt) fineer geplakt op papier. Verwerken is supermakkelijk: Lijm dun opbrengen op ondergrond en fineer. Drogen laten, strijkbout opstarten en vastlijmen. Platen zijn verkrijgbaar bij o.a Af.nl. Niet echt goedkoop, maar wel een strak resultaat en geen gedoe met snijden en voegen.
Het fineer is al glad geschuurd en in principe klaar voor behandeling. Wil je toch nog schuren pas dan wel op. De dikte van de fineerlaag is dunner dan gewoon fineer.

Gr Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.